Havelamper, problemer med "krybestrøm"

Vi har 25 lamper i haven forbundet i serie med gummikabel. Efter nogle uger slog sikkerhedsrelæet fra. Jeg er efterhånden sikker på, at det skyldes krybestrøm i nogle af lamperne, som har lidt dug indvendig i glaskuplerne. Når vi har skruet alle af og ladet lampe stederne tørre i et par dage, virker det hele igen - i nogle dage, for så er det galt igen.
Lamperne er af rustfrit stål, ca 75 cm høje. forbindelserne sker ved, at gummikablet trækkes op gennem røret og forbindes i en lille sort dåse til ledningerne til selve pæren. Fra den sorte dåse føres gummikablet nedigen og videre til næste lampe.
Spørgsmål: Kan man sikre installationen bedre mod krybestrøm? Evt. adskille samlingerne bedre og isolere dem - eller vil det være bedre at føre den sorte dåse ned i jorden under lampen og isolere den evt med krymperør eller lignende?

Jeg er sikker på, at de svage krybestrømme i hver lampe adderes for hver lampe og tilsidst giver tilstrækkeligt incitament til at det højfølsomme sikkerhedsrelæ slår fra.

Mvh
Preben

PBB

Vi har 25 lamper i haven forbundet i serie med... Vis hele indlægget
87 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Preben

Er det som du beskriver at alle lamper har en eller varierende grad af afledning, er de enten konstrueret forkert, samlet forkert eller monteret forkert. Det er meget svært at læse ud af de indlæg du har skrevet - man skal se det selv for at danne sig et billede. Har du mulighed for at oplyse fabrikat på lamperne og vedlægge billeder af hvordan du har samlet lamperne - gerne med billede af selve samledåsen og fatningen.

Hvordan har du afisoleret gummikablet?

Jeg er stadigvæk af den overbevisning at skilletrafo ikke er en løsning.

Mvh / Br

Peter Sorensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Mange tak for indlæggene. Det er dejligt, at der er mennesker, der forsøger på at leve sig ind i andres problemer. Det er vanskeligt, når det eneste man har at gå ud fra er spørgerens mere eller mindre vellykkede formuleringer.

Det har endnu ikke været muligt at drøfte de forskellige indlæg med min elektriker, men det vil ske så snart han får tid.

Jeg husker fra min skolelærdom, at alle anvendte isoleringsmaterialer bare forøger modstanden, men ikke blokerer totalt for ledning. Når isoleringen gramses på med snavsede og svedige fingre, proppes ned i et snævert jernrør i en atmosfære af forhøjet luftfugtighed o.s.v. er der basis for, at en vis afledning kan forekomme.

De fleste samlinger ligger i en lille sort plastikdåse sikret med 4 små skruer. Dog er der enkelte "knudepunkter"- hvor der ikke var plads til alle ledningerne, men der har jeg omviklet samlemufferne med isoleringstape. Jeg ved godt, at dette ikke er ligeså godt som krymperør, men disse få lampesteder har ved forsøgene med opdeling ikke vist sig suspekte. Afisolering af gummikablerne er sket ved opklipning i gummiet, fjernelse af det overflødige, ledningerne afisoleret med afisoleringstang.
Der er trangt inde i røret, når der skal være to gummikabler, en samledåse og forbindelsen op til lampefatningen. Jeg tror, at jeg vil forsøge at lave samlingen i jorden - som er blevet foreslået - så bliver der da kun 1 kabel op til lampen, men så får jeg i stedet problemer med, hvordan en sådan forbindelseskasse bliver tæt.

Der er efterhånden kommet mange indlæg i denne tråd, og det er tilgiveligt, hvis man bliver træt henad vejen og opgiver. Men jeg er stadig taknemlig for gode råd, men jeg tror, at vi har været igennem det meste af de punkter, der synes relevante.
Jeg glæder mig til at få besøg af elektrikeren!
Mvh
Preben

PBB

Hej Preben

Tak for opdateringen - lad os nu endelig høre hvordan det hele ender.

God Jagt

Mvh / Br

Peter Sorensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Har svagt fulgt debatten. Og faldt så over det med samlemuffer og tape.... For satan da!! Hvis jeg kom ud til sådan en installation, var jeg gået amok med en skævbider!!

Ved godt at pladsen er trang i visse lamper. Men lige netop denne metode er bare ikke gangbar!

De dåser der følger med nogle lamper er også til grin. For det første er de ikke helt tætte (Behøver heller ikke at være det) og for det andet kan det så godt som aldrig lade sig gøre at samle den med mere end et kabel.
Det bedste jeg har været med til, var en samlebrønd, hvor der gik et kabel ud til hver lampe. Det var altså dejligt at arbejde med!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Tak til næstformanden!
Jeg ved godt at elektrikere går i spagat, når de hører om sådanne samlinger. Det skal de selvfølgelig gøre. Enhver bør kunne indse, at det er forkert. Det er en rygmarvsreaktion fra elektrikere. Men hvad pokker - hvis nu det fungerer? Min elektriker kan historier om hvordan sådanne samlinger har ligget og skvulpet i vand!!
Jeg kan godt se, at nu vil alle elektrikere falde over mig, som har klassificeret sig selv som nærmest utilregnelig. Men kritikken af de sorte dåser er nu berettiget. Hvad findes der ellers?
Den samlebrønd - hvordan fungerer den? Jeg tror, at det faktisk er samme virkning jeg får, bare slipper man derved for flere gummikabler i røret. Det samme ville jeg undgå med samlinger under lamperne. OK- man gør systemet sikrere ved at mindske antallet af mulige problemsteder.
Nu har vi hørt næstformanden.
Jeg kunne godt tænke mig at høre formanden! : )

PBB

Annonce
Ved at anvende en skilletrafo sikre du dig at "have lampe installationen" er "potentiale fri" i forhold til "hus installationen" - det må betyde at du ikke for stød af at stikke fingerene ned i fatningen mens du står på jorden. Men hvordan lovgivningen forholder sig på dette område vil jeg ikke gøre mig klog på - men flytter du fra huset en dag, og tager din trafo med dig - og den nye ejer forbinder lamperne til installationen uden jord kan der opstå en farlig situation - monter jordforbindelsen med det samme.

________________________________________________________________________________________________________

??????
Jeg fatter intet af det her, strøm slår folk ihjel og hvis der ikke er potentialeforskel i en fatning hvordan skal der så komme lys i pæren ??? Og lamperne står dybt nede i jorden sg der skal sgu ikke bruges skille transformer det er noget fusk, hvis lamperne slår hpfien og det er lamperne der slår så pak skidet sammen og lever dem tilbage der hvor de er købt, og få en elektriker ud og instalere nogle lamper så det er hans ansvar hvis det ikke virker...
Hej pe!
Det kan da ikke være rigtigt det hele, du skriver.
Hvis man står - med bare fødder - på jorden - spænding 0 - og sætter fingeren hen på en ledning med 220 V, så får man da stød - med eller uden trafo!
Trafoen gør i mit tilfælde, at den svage afledning til jord i det sekundære net ikke registreres af hfi-relæet i det primære net. Jeg tror, at det støder mange fagfolk at have et sekundært net uden relæ og uden en "ekstra" jordforbindelse udover den, der allerede er etableret gennem "stellets" solide forankring 3/4 m nede i jorden.
Mvh
Preben

PBB

Hej
Det første er jeg skrev var et citat, læs de tideligere indlæg men da var der ingen der reagerede!
Vil det sige du kører helt uden om hpfirelæet ?? nu er jeg stået af det lyder farligt jeg ved godt man lægger nul og jord sammen i en trafo nul er jo optimal jord jeg kan nu ikke se andet end du som minimum bør sikrer installationen med et fu relæ eller sikrer lamperne ned til 1 A et er hvis der sker noget i jorden så springer sikringen ingen skade sket,, men hvis der sker en overgang med feks en der stikker en finger i fatningen så 10A gennem sig for du har koblet uden om hpfi det livsfarligt.
Du skriver at hfi ikke registrer den svage der er da en grund til man sætter hpfirelæ foran det er sgu da ikke meningen man skal snyde relæet det er noget vigtigt at have lys i haven hvis pludselig naboens lille søn er blevet slået ihjel fordi han kom fortæt på nogle havelamper.
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis