Havelamper, problemer med "krybestrøm"

Vi har 25 lamper i haven forbundet i serie med gummikabel. Efter nogle uger slog sikkerhedsrelæet fra. Jeg er efterhånden sikker på, at det skyldes krybestrøm i nogle af lamperne, som har lidt dug indvendig i glaskuplerne. Når vi har skruet alle af og ladet lampe stederne tørre i et par dage, virker det hele igen - i nogle dage, for så er det galt igen.
Lamperne er af rustfrit stål, ca 75 cm høje. forbindelserne sker ved, at gummikablet trækkes op gennem røret og forbindes i en lille sort dåse til ledningerne til selve pæren. Fra den sorte dåse føres gummikablet nedigen og videre til næste lampe.
Spørgsmål: Kan man sikre installationen bedre mod krybestrøm? Evt. adskille samlingerne bedre og isolere dem - eller vil det være bedre at føre den sorte dåse ned i jorden under lampen og isolere den evt med krymperør eller lignende?

Jeg er sikker på, at de svage krybestrømme i hver lampe adderes for hver lampe og tilsidst giver tilstrækkeligt incitament til at det højfølsomme sikkerhedsrelæ slår fra.

Mvh
Preben

PBB

Vi har 25 lamper i haven forbundet i serie med... Vis hele indlægget
87 svar
 Følg tråden
Der er 80 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja og så at lægge dækbånd eller sten over kablerne inden du dækker med jord

 se min hjemmesider www.haveogparklamper.dk der finder du også STUK

 

Hej M!
Dine betragtninger er helt OK. Men hvis du kendte min have - 3000 kvm. med træer, Rhododendrons og bundplantninger - vil du kunne forstå, hvorfor jeg valgte den nemme og billigste løsning. Der er ca. 300 m kabel, som så skulle graves ned på tværs af det hele, og så skulle det vel en 30 cm. ned og dækkes med plastbaand. Alt kan som bekendt lade sig gøre, når man har det fornødne maskineri, gåpå mod - og en god slat penge. Jeg har ikke for meget af nogen af delene, og derfor gik jeg til det eneste alternativ: Midlertidig løsning med gummikabler - som sket er.
Det er så hyggeligt med aftenbelysning i haven, og så er det praktiskt, hvis man har noget, man skal se efter om natten uden hånd- el. pandelamper.
Mvh
Preben

PBB

Det forstår jeg meget godt det du fortæller.
Og det er da helt op til dig hvordan du vil lave du vil lave din inst.
Har iøvrigt set mine lamper på min hj.side.?
haveogparklamper.dk

 se min hjemmesider www.haveogparklamper.dk der finder du også STUK

 

Skrevet af Preben Bech på 24 mar 2011 14:39
Hej M!
Dine betragtninger er helt OK. Men hvis du kendte min have - 3000 kvm. med træer, Rhododendrons og bundplantninger - vil du kunne forstå, hvorfor jeg valgte den nemme og billigste løsning. Der er ca. 300 m kabel, som så skulle graves ned på tværs af det hele, og så skulle det vel en 30 cm. ned og dækkes med plastbaand. Alt kan som bekendt lade sig gøre, når man har det fornødne maskineri, gåpå mod - og en god slat penge. Jeg har ikke for meget af nogen af delene, og derfor gik jeg til det eneste alternativ: Midlertidig løsning med gummikabler - som sket er.
Det er så hyggeligt med aftenbelysning i haven, og så er det praktiskt, hvis man har noget, man skal se efter om natten uden hånd- el. pandelamper.
Mvh
Preben

Kan kun give dig ret i at det er hyggeligt med belysning men at du har gjort det på den måde fatter jeg ikke. Sorry.

Gummi kabel lagt oven på jord, ja så kan jeg da godt forstå at du har problemer med strømmen. Hvordan reagerede dine elektrikkere da de så dette?

Ja billigeste løsning. Korrekt indtil den dag du hakker spaden ned i sådan et kabel.

Hvad med husdyr / skade dyr? Hvordan vil du finde en kortslutning hvis mussene eller et andet dyr har gnavet et lille hul et sted?

Jeg har selv lagt 100 meter kabel i lerjord og det ned i 40 cm. dybbde og så med dækplade hen over og op i synlig kabel boks så man derfra kan trække strøm til lamper.

Hvis du ikke vil grave selv så kan man leje en mini grave maskine for 850 kr. pr. døgn. Burde lige række til dit formål

men ja ja. Hver mand sit hus.

Lad os endelig høre hvornår dette "midlertige" bliver lavet rigtigt

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hej MLU!

Det med gummikabler ovenpå jord behøver absolut ikke at give problemer med krybestrøm.
Men det, du nævner med at hugge en spade i ledningen, har jeg prøvet to gange: fat i elektriker.   Men mit system har dog trods alt fungeret nu i 10 år! minus få gange af andre årsager.

Et nyt problem har været, at myrer har taget bolig i lamperne, fyldt rørene med fugtig jord og rigelig trafik op og ned, men efter at de pågældende rør blev tømt og alle forbindelser renset for jord - og myregift hældt ned i rørene, fungerer lamperne atter - vel indtil næste myreangreb.

At holde havelamper funktionsdygtige kan være et problem, som elektrikeren forlængst har fortalt mig.  Men jeg tror gerne, at jo større anstrengelser man gør sig med anlæggelsen, jo større driftssikkerhed opnår man vel. 

Mvh
" src="/DesktopModules/ActiveForums/themes/lds2010/emoticons/wow.gif" width="20" height="20">Preben

PBB

Annonce
Jeg har været meget glad for de mange indlæg, som har efterfulgt min oprindelige anmodning om hjælp og ide'er. Jeg har gennem nogle år inspiceret mit lampeanlæg for fejl - uden resultat, indtil min kone, som er meget skarpsynet - 120 procent siger øjenlægen - en dag inde i et bed så en defekt på gummikablet, formentlig forårsaget af et haveredskab. Vores elektriker reparerede det straks og forseglede med krympefolie, tro det eller ej: siden har der ikke været de ringeste problemer med vores havelamper. Jeg er overbevist om, at det har været denne fejl, der hele tiden har generet anlægget. Gummikablerne ligger stadig som oprindeligt med de samme lamper - altså har det slet ikke været så fejlt endda.
Meget praktiskt og hyggeligt med lidt lys over haven i skumringen.
Mvh
Preben

PBB

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis