Havelamper, problemer med "krybestrøm"

Vi har 25 lamper i haven forbundet i serie med gummikabel. Efter nogle uger slog sikkerhedsrelæet fra. Jeg er efterhånden sikker på, at det skyldes krybestrøm i nogle af lamperne, som har lidt dug indvendig i glaskuplerne. Når vi har skruet alle af og ladet lampe stederne tørre i et par dage, virker det hele igen - i nogle dage, for så er det galt igen.
Lamperne er af rustfrit stål, ca 75 cm høje. forbindelserne sker ved, at gummikablet trækkes op gennem røret og forbindes i en lille sort dåse til ledningerne til selve pæren. Fra den sorte dåse føres gummikablet nedigen og videre til næste lampe.
Spørgsmål: Kan man sikre installationen bedre mod krybestrøm? Evt. adskille samlingerne bedre og isolere dem - eller vil det være bedre at føre den sorte dåse ned i jorden under lampen og isolere den evt med krymperør eller lignende?

Jeg er sikker på, at de svage krybestrømme i hver lampe adderes for hver lampe og tilsidst giver tilstrækkeligt incitament til at det højfølsomme sikkerhedsrelæ slår fra.

Mvh
Preben

PBB

Vi har 25 lamper i haven forbundet i serie med... Vis hele indlægget
87 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Preben,

Hvorfor spørger du om noget når du alligevel har alle svarene ??

Producenten er vel den rette at spørge i dette tilfælde - ikke sandt?

Og ja de kender til problemet, deres tidligere forslag var at isolere røret med Flamingokugler.

Der er 2 steder hvor problemet opstår.
1. din tilgangsledning/samledåse i røret, hvis den eksisterer i din model.
2. fugt/vand i din fatning.

Løsningsforslag (som forsøg med 1 lampe)

Prøv at skifte din ledning ud og lav samlingen udenfor lampen.
Lav en krave af gummi mellem pære og fatningen.

Måske den med skummet vil virke i kombination med ny længere ledning i røret, det burde forhindre opstigende kold luft fra jorden i at nå den opvarmede luft i lampen.

Og du skal selvfølgelig ikke tilføre ny luft ved at åbne op igen når den allerede opvarmet luft er blevet tør.

Hvor er jeg glad for, at Jan J nu har forstået, hvad det er, jeg har prøvet at forklare jer allesammen. Men I har nok ikke haft tålmodighed til at nærlæse mine lange og sikkert klodsede udredninger.
Jeg er også meget glad for rådet med trafoen. Jeg tror, at den kan - ikke korrigere problemet - men gøre det til at leve med.
Tilbage er så bare at få en elektriker til at klare det praktiske på en fornuftig måde.
Mange tak for hyjælpen
Preben

PBB

Kan være det er mig, men i de 10 år jeg kørte som elektriker på land har jeg aldrig været nødsaget til at bruge skilletrafo for at få nogle lamper i haven til at lyse uden at HFIén hoppede ud. og har til Dato ikke set det brugt nogle steder som løsning på nævnte problem. 
HVis jeg var dig ville jeg få en elektriker til at fejlsøge på din inst. kan jo være det er noget helt andet der får dit HFI til at hoppe fra, eller at det er den lille afledning på dine lamper der bringer det ud over"kanten"

Vælger du skilletrafo løsningen skal du for guds skyld huske at få udlignet(jordet) ALLE 25 lamper, går selvfølgelig ud fra at der i forvejen er en jordleder med i din inst.
Når mine havelamper bliver "ustabile" og jeg tænder dem, går der fra ½-1 minut inden relæet slår fra. Det tager jeg som udtryk for, at der ikke er nogen decideret kortslutning. Jeg er ikke helt blind for, at andre forhold i husets installation kan spille en vis rolle, men jeg tvivler, da huset er ret gammelt og knastørt, alle apparater i huset er installeret af elektriker, der er intet eget klyt overhovedet, og elektriker har foretaget alle nødvendige ændringer i huset - senest opsat højfølsomt HFI-relæ. Havelamperne, som jeg selv har forbundet, er for mig at se den væsentligste usikkerhed.
Jeg har forståelse for de forbehold, som el-fagfolk kan have overfor en dem ukendt installation.
Jeg forstår ikke helt det med at jorde alle lamper. Jeg mener, at jordringen endte på lampehus/stel. Men når lamperne er forankret dybt i fugtig havejord, er vel ikke grund til den store bekymring? Husets egen jordforbindelse er godkendt og foretaget af elektriker. Jeg har haft en elektriker til at undersøge strømtabene ved vores haveinstallation. Jeg blev overrasket ved at høre, at prisen for den "forsvundne" strøm beløb sig til en 5 øre i timen - var det vist. Jeg har ikke selv kunnet måle dette.
Mvh
Preben

PBB

JGK synes at jeg spørger om noget, som jeg selv har alle svarene til. Det er absolut ikke tilfældet. Jeg er ikke elektriker, men jeg bilder mig selv ind, at jeg er ret god til at tænke mig om. Det, jeg stædigt har påstået i mine indlæg, har jeg resonneret mig til - uden at kunne bekræfte det med målinger. Når ikke fagfolk prøver at resonnere, er der stor risiko for at de overser noget, fagfolk straks har øje for. Meget af det, der har været nævnt i jeres indlæg, har absolut været relevante, og jeg har lært af det.
Men, når nu forholdene hos mig er, som de er, hvordan kan jeg så komme videre?
Det store gennembrud synes jeg kom, da Jan j. nævnte muligheden : en trafo! Tak for det Jan. Jeg tror virkelig, at det kan løse mit problem.
Jeg er overbevist om, at der er flere end mig, der hardisse problemer med havelamper. Det specielle hos mig er det ret store antal. Jeg kender nogle med havelamper, som døjer med dem, og som har opgivet at holde lys i dem. Jeg har sat en del penge i min installation, så jeg opgiver ikke frivilligt - derfor har jeg søgt hjælp hos jer.
Mvh
Preben

PBB

Annonce
Hej Preben

Nu har jeg ikke læst den fulde debat der har kørt om dit emne her på LDS.

Men med al respekt - det er i mine øjne klamp at montere en skilletrafo, og ikke en løsning for at få nogle havelamper til at virke.

Jeg mener du skal gøre følgende:

1.
Vær opmærksom på om dit HPFI relæ udkobler, når du tænder lamperne - hvis solen har skinnet en hel dag, eller sker det kun når det har regnet.

2.
Bed din elektrikker medbringe en Megger og få ham til at megge din husinstallation igennem for at finde den gruppe med afledning på.

3.
Findes afledningen i din havelampe installation, skal han adskille have lampe installationen på midten. Derefter skal han megge de nu to lampe installationer enkeltvis, og så arbejde ud derfra, for at finde afledningen.

Ovenstående kan han sagtens gøre på en time.

Jeg håber det lykkedes for dig - og der kan sagtens være afledning i en ny installation (hårde hvidevarer, C.Pumpe, udv. stikk, fastmonterede havelamper, antenne inst. på loft, genvex anlæg, osv.)

Mvh / Br

Peter Sørensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Hej Peter, din skitserede undersøgelse mhbl. på at finde afledningen kan ikke foretages på en time. Det bliver ca alt ialt ½ time pr lampe - den skal hales op fra jorden, gummikablerne og lampehus trækkes ud af røret, adskille samledåse, passe på alle de f.....s små skruer og løsne nippelrøret til lampefatningen - og så samle det hele igen. Du kan tro, at det er drøjt.

MEN: hvad er ulempen/risikoen ved at anvende en skilletrafo på ledningen fra kontakten og ud til lamperne? Jeg forstår, at det er noget med forøget risiko ved personkontakt til lamperne. Jeg kan ikke se det for mig. Men det er nok p.gr.a. uvidenhed om denne trafo´s indretning og virkemåde. Men jeg forestiller mig, at der på sekundærsiden af trafoen er et par bøsninger, som de udgående ledninger til lamperne skal tilsluttes. Jordforbindelsen mener jeg, man kan glemme, idet hver enkelt lampes "stel" er godt afledt til jorden. Men undskyld, hvis min opfattelse lyder som ren gallimatias. Manglende fagkendskab. Men forklar venligst.
Mvh
Preben

PBB

Hej Preben

Man skiller ikke lamperne ad før man har målt på din have lampe installation - jævnfør mit punkt 3 - du kan jo være heldig at den ene halvdel ikke fejler noget, mens den anden gør det! - er det tilfældet så del den 1/2 igen på midten - sådan indkredser du hurtigt fejlen.

Er jorden meget tør er det ikke sikkert at du har en ordentlig jordforbindelse i lamperne - husk på at et jordspyd til en hus installation er 2,2 meter langt, og dem kan der være flere af for at sikre en god jordforbindelse.

Ved at anvende en skilletrafo sikre du dig at "have lampe installationen" er "potentiale fri" i forhold til "hus installationen" - det må betyde at du ikke for stød af at stikke fingerene ned i fatningen mens du står på jorden. Men hvordan lovgivningen forholder sig på dette område vil jeg ikke gøre mig klog på - men flytter du fra huset en dag, og tager din trafo med dig - og den nye ejer forbinder lamperne til installationen uden jord kan der opstå en farlig situation - monter jordforbindelsen med det samme.

At købe en skilletrafo for at afhjælpe en afledning svarre i mine øjne til at købe en benzin generator til at trække dine lamper.

Det lyder til at det er nogle lamper der ikke rigtig er konstrueret til formålet.

Mvh / Br

Peter Sorensen



www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Det med at dele lampekæden op var det første råd min elektriker gav mig. Det gik vi så igang med, men det viste sig snart, at resultaterne var ikke entydige. En lille sektion som i første omgang viste sig defekt, viste bagefter at være i orden, hvorimod en anden sektion, som tidligere havde vist sig perfekt, senere samme dag viste, at det var forkert. Det var det, der ledte mig hen til den antagelse, at fejlen ikke er lokaliseret til enkelte lamper, men at der i de fleste lamper er tale om svage afledninger, der adderes til så stor en afledning, at relæet slar fra. Men det kan du læse i nogle af mine tidligere indslag.
De fleste tænker - ligesom du - traditionelt med, at der må da være en fejl et eller andet sted i systemet, og den skal da bare findes. Så let er det bare ikke. Prøv at læse nogle af de tidligere indlæg - f.eks fra Jan j , som har forstået, hvad det drejer sig om.
Mvh
Preben

PBB

Hvis der megges med 1000 V burde du kunne fremprovokerer fejlen.
 
Ifølge tabel 61A, skal der megges me 500 V og en minimum impedans på 0,5 M ohm

Der er yderligere 37 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis