Havelamper, problemer med "krybestrøm"

Vi har 25 lamper i haven forbundet i serie med gummikabel. Efter nogle uger slog sikkerhedsrelæet fra. Jeg er efterhånden sikker på, at det skyldes krybestrøm i nogle af lamperne, som har lidt dug indvendig i glaskuplerne. Når vi har skruet alle af og ladet lampe stederne tørre i et par dage, virker det hele igen - i nogle dage, for så er det galt igen.
Lamperne er af rustfrit stål, ca 75 cm høje. forbindelserne sker ved, at gummikablet trækkes op gennem røret og forbindes i en lille sort dåse til ledningerne til selve pæren. Fra den sorte dåse føres gummikablet nedigen og videre til næste lampe.
Spørgsmål: Kan man sikre installationen bedre mod krybestrøm? Evt. adskille samlingerne bedre og isolere dem - eller vil det være bedre at føre den sorte dåse ned i jorden under lampen og isolere den evt med krymperør eller lignende?

Jeg er sikker på, at de svage krybestrømme i hver lampe adderes for hver lampe og tilsidst giver tilstrækkeligt incitament til at det højfølsomme sikkerhedsrelæ slår fra.

Mvh
Preben

PBB

Vi har 25 lamper i haven forbundet i serie med... Vis hele indlægget
87 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke for at hyle dig totalt ud af den. Det kan også være den defekte part er sikkerhedsrelæet. Mange apparater udover fugtige lamper kan give krypestrømme, fx. støjfiltre på hvidevarer. Det kan udløse et oversensitivt (defekt) relæ.

Sådan som jeg husker reglerne for forsyning med skilletrafo, skal udsatte dele (stålet på lamperne) have en udligningsforbindelse dvs være elektrisk forbundne indbyrdes, men må ikke forbindes/ have potentiale til jord. Nu er det længe siden jeg var i lære, men jeg mener at kunne huske at beskyttelsen i et system med skilletrafo er, at nullen ikke har jordpotentiale og man derfor kun kan få stød hvis man rører begge ledere samtidig. Det er princippet i gl.dags shaverstik på badeværelset. Det geniale er, at du ikke får stød selvom du rører fasen og apparatet samtidig. Er apparatet derimod jordet får du stød og der er ikke noget der beskytter dig mod chok.

Det er vist på tide steinaa kommer på banen, da det begynder at blive rigelig langhåret nu. :-)
Undskyld jeg siger det, men igen er der en debat der køre lidt af sporet. Istedet for at finde og udbedre fejlen laver man noget som potentielt kan være farligt. Men det er typist mange af dem som giver "gode" råd om el inst at de absolut ikke har har den faglige bagrund og viden. Og den her løsning er ikke særlig holdbar men lidt som at pisse i buksernbe for at holde varmen.

Enten køber du nye lamper eller også får du en elektriker til at se på problemet, hvis ikke du mener det er muligt at lave dine lamper så fejlen ikke kommer igen skal du have nye lamper længere er den altså ikke.
Der ud over virker det mere som rent gætværk hvad problemet egentlig er, har du overhovedet prøvet at måle på din inst om der er overgang til jord eller har du bare gættet

Undskyld mit måske sure opstød, men folk der med al tydelighed ikke aner hvad de snakker om skal holde deres mund.
Efter at have læst alle disse indlæg igennem - ser det ud til at man glemmer nogle banale ting i problemet her. Ting der er velkendt ved bl.a. Nordlys bedlamper og sikkert også andre fabrikater.

Problemet er enklet og ligetil - løsningen er deimod sværere.

Kondensen i/på lampeglasset skyldes den naturlige fugt i luften som fortættes ved opvarmningen. Den kan man ikke undgå ved at bore huller i bunden af lampen eller for den sags skyld at isolere røret fra lampen til jord.

Det ideelle ville være at der var en ventil i toppen af lampen som kunne udlede den opvarmede(kondenserede) luft til det fri, men så skaber man et nyt problem med regnvand fra toppen.

Nordlys kender problemet og har måske fundet en løsning på det - kontakt dem før du gør noget andet.

Hvis du har vand i fatningen kunne du prøve at lave en krave i gummi som du så sætter mellem fatning og din lavenergi pære.

Den skal slutte tæt og have lidt fald.


Er du sikker på det er lamperne for hvis din jord ikke var for god og 25 lamper giver en meget god jord så kan problemet ligge andetsteds..vandvarmer,ovn, ect

Hej Bai7200..
Hvis det er mig og min evt manglende evne du skyder til, er jeg da villig til at tage dialogen i en anden tråd.
Mvh Jan J
Annonce

Han kan sætte en 2pol 10a gruppe med eget indbygget hpfi så bruge den til udv lamper ?

Vi prøver bare at finde fejlen vi kender ikke fakta om de der lamper, men det er meget sjovt at læse men det er ikke sikkert det er lamperne hvis pludselig noget inde i huset bliver jordet gennem lamperne så er balladen måske ikke lamperne, men den det er jo kun en debat for det kan være lamperne svømmer i vand vi har jo alle lov til at lege med i dabatten..
Måling på hver enkelt lampe med mutitester afslører ingen afledning. Når lampen åbnes og skilles ad, er dens "atmosfære" straks ændret i forhold til før. Man kan ikke undgå fugtighed omkring det elektrske ved bedre gummipakninger til glasset eller ved anbringelse af en ventil. Skiftevis varme og kølighed vil hente fugt op fra jorden gennem stålrøret. Jeg kan ikke se, hvordan det kan undgåes. Man kunne godt fylde røret med polyurethan skum, men så kan man ikke adskille sagerne og udføre visse reparationer. Vores elektriker er klar over problemet og bakker ud. Hvis jeg skulle udskifte de 25 nye lamper - som i forvejen har kostet en hel del penge - skulle jeg så have nogle andre. Hvilke? - og jeg kan næppe få garanti for, at problemet ikke opstår igen. Jeg er sikker på, at mine lamper er mindst lige så gode som de andre på markedet. Lampernes berøring med jord vedrører sådan set ikke de strømførende dele - undtagen gennem afledningerne, og jeg er overbevist om, at problemet sidder i lamperne - som jeg har beskrevet tidligere
Jeg mener også, at det generelt ville være bedst, om man kun udtalte sig om noget, man havde forstand på. Men så tror jeg bare, at der ikke ville blive sagt ret meget! Jeg er nu glad for de råd, som venlige mennesker har givet mig i bedste mening.
Tak for det.
Mvh
Preben

PBB

Den bedste måde at teste for overgang til jord er med en megger, ved ik keom det er det du mener. Men at sætte en skilletrafo på fjerner ikke problemet, der vil jeg stadig være fejl på din inst. Og som andre siger kan problemet godt ligge andre steder. Hvis din elektriker har givet op, overbeviser mig ikek ligefrem om det fornuftige i at sætte en skilletrafo op.
Selvfølgelig giver folk råd i bedste mening, men er de ikke elektrikere eller har en lign baggrund vil jeg ikke mene de på nogen som helst måde er kvalificeret, det er bare min personlige mening og det kan folk så mene om hvad de vil. Og noget helt andet er så at det nok nærmest er umuligt at rådgive om uden at have set problemet med egne øjne.
Hej..
Det er helt normalt at nogle lamper har en lille overgang til jord ved et fugtig miliø... Lamperne kan ski snildt være godkendt pga. den lille overgang.. og jo den kan måles med en megger ved 1000v...
Når man så monter fx25 lamper på den samme gruppe, får man selvf. et problem.. Og det er det manden taler om..der er nødvendigvis ikke noget galt med lamperne... det er bare den samlede overgang der overstiger det som hfi vil tillade..
det er et helt normalt problem hvorfor man så laver en galvanisk adskillelse.. det er der ikke noget forkert eller ulovligt i... skilletrafoer sidder i rigtig maget udstyr... og ja det er mange gange monteret netop p.g.a hfi/o.s.v
Hvis det er nødvendig at vedlægge svendebrev for elektrikker , instalatør eks.. maskinmester..mv må I sende en privat mail.
Sidste kommentar herfra vedr: " Problemet"

Mvh Jan J
Der er yderligere 47 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis