Tagpap.

Hej Forum. På mit nybyggede skur har jeg et tag med en hældning på 7%. Mit spørgsmål går på om man kan nøjes med at bruge Adeso selvklæbende tagpap og altså ikke noget underpap? Hvad skal man bruge til at hæfte lærke klinkbeklædning? Søm eller skruer? Mvh Corell
Hej Forum. På mit nybyggede skur har jeg et tag... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af corell på 17 aug 2009 20:26
Hej Bofh

Tak for svaret. Dvs at man kan nøjes med grunderen og et lag adeso selvklæbende tagpap. Det ville være super.
Og så er adeso jo en del billigere.

Ville 60 cm afstand mellem reglarne være nok til at skrue dem, så de ikke vrider sig?
Hvis der ikke er lunker i taget så ja - jeg var meget presset i tid så jeg havde ikke tid til at skrælle det gamle tagpap af, men brugte også noget billig træplade nogle steder for at fylde lunker op og det hæftede ligegodt på begge underlag. Ved mig var skiferen helt slidt af det gamle - og der skal renses grundigt inden du går igang, og du får det bedste resultat hvis du lægger ud mens det er varmt, når rullerne er varme er de meget nemmere at arbejde med.

Du kan gøre det hele alene - du triller rullen ud og passer den til, ved den ene ende folder du halvt op og trækker folien ud under i hele rullens længde, tromler på den halvdel, folder op i den anden side og trækker folien for den anden side ud , tromler igen - klar til næste bane, pisse nemt! Hvis det er i en side der er overlap fjerner du folien fra overlappet samtidig med at du trækker folien fra selve banen af.
Vær meget omhyggelig med at lægge så meget pres på tromlen som muligt hvis det er i overlappet - eventuelt som jeg ned på alle fire med en gammeldags kagerulle!
Vær omhyggelig under placering og mens du fjerne den første folie - det "hugger" næsten ligeså hurtigt som kontaktlim.

60 cm skrueafstand lyder fint.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej Alle sammen.

Tak for svar og jeres debat om søm eller skruer.

Jeg har ikke adgang til en sømpistol og har planer om at skrue klinken op med 4.5x60 multi+ rustfri skruer. Nogen indvendinger mod det eller andre alternativer?

Grunden til at jeg har kigget på Adeso tagpap er at der står at man kan ligge det helt ned til 2,5 cm pr meter. Hvorimod at Isopal´s topsafe skal have 20 cm pr meter. Jeg har ca 12 cm pr meters hældning.

Mit skur er under opførelse og tagpappen skal ligge på 18 mm tag krydsfiner. Så mit håb er at jeg kunne nøjes med 1 lag tagpap, evt grunder som BOFH skriver.

Hvad er lunker, som BOFH skriver?

Svejse pap kan da også lægges med den hældning endda med lavere hældning, hvem har bildt dig andet ind ?
Hej Koluda

Vil gerne undgå at svejse det på, nu hvor muligheden er for en selvklæbende tagpap.

Her er linket til icopals 20 cm pr meter på topsafe:

http://www.icopal.dk/upload/icopaldk/tagpap/tag_nogle_1006.pdf

Jep, på topsafe.

Men benytter du i stedet for top400 kan du nøjes med 5 cm fald, dvs dine 12 cm er alt rigeligt.

Men hvis du ikke vil svejse den på, så er der ikke andet valg nej...

Annonce

Hvad er lunker, som BOFH skriver?

Lunker er vandpytter på dit tag

- Eller rettere fordybninger i taget der er opstået pga for dårlig understøttelse af den bærende plade eller for ringe fald (som f.ex på taget over min swimmingpool). Her opstår der huller hvorfra vand ikke kan undslippe til et nedløbsrør som f.ex her:

http://www.bolius.dk/uploads/RTEmag...2E3ABF1A2B

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Koluda: Nej der er vel ingen anden udvej end at bruge Adeso i mit tilfælde hvis man ikke vil svejse det på.


BOFH: så har man også lært noget idag, tak.

Jeg er ude i noget lignende.
Men har næsten besluttet mig for Top 400 svejsepap p.g.a. prisen.
Har ikke set Adeso eller Phønix selvklæbende til en konkurrencedygtig pris.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Skrevet af Koludabyg på 18 aug 2009 20:38
Jep, på topsafe.

Men benytter du i stedet for top400 kan du nøjes med 5 cm fald, dvs dine 12 cm er alt rigeligt.

Men hvis du ikke vil svejse den på, så er der ikke andet valg nej...

Hmmmmm Hvor finder du den med de 5 cm fald pr m ????



Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis