stenovn til bagning af brød og pizza.

Hej

overvejer kraftigt at bygge en stenovn i min have til bagning af pizza og brød.

Efter at have søgt løst på nettet og have set og læst om et utal af ovne og typer står jeg lidt tilbage ved 2 slags.

Den klassiske stenkupelovn som bare er en kupel af sten som man tænder op i og fjerner ild og glæder også udnytter den akkumulerede varme til bagning.

Den anden model er ofte også bare en kupel af sten men med skorsten således man lader der være aktiv ild/gløder uder bagning.

Nogen der sådan kan bidrage med fordele og ulemper ved de forskellige modeller?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Thomas

Venlig hilsen
Thomas

Hej overvejer kraftigt at bygge en stenovn i min... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ser rigtig godt ud.
Lod du så blot skabelonen brænde væk, da du fyrede op?
Jeg noterer mig, at du ikke har skorsten i din bageovn. Giver det ikke en vældig røg ud i hovedet på dig?
Du angiver at lukke ovnen under bagningen, men dør gløderne så ikke ud? Men ovnen er måske så varm, at den kan holde bagetemperaturen i tilstrækkelig tid?

Med den mad du refererer til, skulle du måske kigge under "Kylling på 40 fed hvidløg", lavet i en potte med låg tætnet med dej. Det er en ret fra Provence.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg kunne komme til at skrue/save/flå skabelonen ud en uges tid efter :-)
Jeg har haft mange overvejelser om skorsten men indtil videre lever jeg med røgen :-) tror skorsten eller ej så vil man lugte en bål/røg når man har fyret op i sådan en ovn.
Når jeg/man bager pizza har man normalvis gløder og lidt ild i ovnen for at holde en meget høj temperatur 350-400 grader og ingen låge. Efter pizza bagning rager man så gløder og ild ud og sætter lågen for så varmen kan fordele sig, også er der klar til bagning af diverse brød. Jeg lavede pizza klokken til kl 19.00 i weekenden, tog gløderne ud og satte min meget utætte låge (skabelon rest) i og kl. 22.30 var der stadig 210 grader inde i ovnen, så den relativt store masse ovnen har holder længe på varmen.
Tror dog jeg vil murer et lag alm. størrelse ildfastesten oven på min tyndebund.

Den kyllinge ret skal jeg helt sikkert have forsøgt mig med! Tak for forslaget :-)

Venlig hilsen
Thomas

Hej Thomas.

Flot projekt du har haft gang i og det er lige i den stil/størrelse jeg har i tankerne til mit eget projekt.

Jeg har bare en smule spørgsmål i den forbindelse.

De ildfaste sten du bruger som bund i ovnen, bager du direkte på dem? og de sten er det sådan nogen som dem her: http://eshop.silvan.dk/vare_Ildfaste-sten-schamotte_123277

Tænker om de er til at lave mad på ?

Er nemlig i tviv om hvad bage fladen skal laves af.


Et andet spørgsmål: Hvor meget har ovnen ca. stået dig i?


Mvh.


PS: Er klar over det er en lidt gammel tråd, men håber der er nogen der kan hjælpe.
Hej Corell

Jeg kan desværre ikke åbne det link du sendte, men med hensyn til stentypen så hedder det bare ildfastesten, mine er købt os Xl Byg (ps. du kan presse dem MEGET i pris på de sten : - )

Nu skal du ikke begå de samme fejl som mig, derfor hav følgende i tankerne:
- Ikke bruge de tynde sten til bund, de holder ikke varmen længe nok
- Når vinteren kommer så skal ovnen være pakket virkelig godt ind, flere lag plastisk og vintermåtter, min ovn skal desværre gøres om da jeg ikke pakkede den ordenligt ind :-(
- Hvis du kun skal lave pizza og andre ting hvor der er aktiv ild/gløder i ovnen behøver du ikke tænke isolering, vil du deridmod bage brød m.m. på det oplagrede varme i stenene, skal du igang med noget isolering af bunden og kublen. Det har jeg tænkt mig at gøre når jeg skal genbygge min ovn i år.

Yeps jeg bager bare direkte på de ildfastesten. De er lavet af noget dejligt ler vil jeg da formode og burde derfor være egnet til fødevarer, jeg bager i hvert fald direkte på dem og ved at stort set alle andre med stenovne gør det samme. Er du meget bekymret for fødevare sikkerhed kan du købe noget terracotta-ler og smøre i et lag oven på stenene, det er den type materiale som papa Italia selv ville bruge :-)

Jeg har lidt svært ved at prissætte ovnen, men gratis er det ikke, pejsemørtel til første lag koster alene cirka 1000 kr. Nok cirka for 1500 ildfastesten. Dertil kommer så prisen for fundament, mørtel og alm. muresten til yderestelag (som ikke behøver være pejsemørtel). Når det så er sagt vil du blive glad for ovnen og hurtigt glemme prisen. Smagen af pizza fra en stenovn er fantastisk, og bliver kun bedre af man selv har lavet den :-)

Mvh Thomas

Venlig hilsen
Thomas

Annonce
Hej Thomas.

Tak for rigtig fint svar.

Kunne næsten godt regne ud det ikke er billigt at lave sådan en, men som du selv siger så glemmer man det hurtigt når ens blod sved og tårer udformer sig som en lækker pizza.

Kunne godt fornemme at folk bager på stenene, men ville bare være sikker Linket er til en schamotte sten i silvan som har samme tykkelse som du har brugt. Men kan godt se at der skal tykkelse på de sten.

Det er nogen gode råd du kommer med og jeg vil i hvert fald også isolere den, da jeg gerne vil bage, lave pizza og mad i den.

Så at kittet til pompai ovnen hos forno bravo koster 6000 kr og så kommer der nok også fragt oven i, men så har man også alt der skal bruges til at bygge den. Synes i hvert fald det er en flot ovn.

Heldigvis er der rigtig mange informationer på nettet bla. youtube, flickr osv. så man kan læse og se  sig helt skør i pizza ovne faldt over denne her video der fik mundvandet til at løbe : http://www.youtube.com/watch?v=Dw_HpdDsPig


Det bliver desværre først senere på året jeg kommer igang da jeg har en del andre projekter der skal overståes, før det sjove kan begynde.

God påske

Corell
Du kan evt. overveje en adobeovn, den er næsten gratis at bygge..

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Hej
Jeg står nu overfor at vil bygge en pizzaovn. (med skorsten) til haven:-)

Hvor køber man ildfaste sten, mørtel m.m henne?

og er der nogen der har en decideret vejledning til hvordan man skal bygge ovnen? dimensionering m.v.


Hej Mandyhan

Her er der i hvert fald en vejledning:

http://dl.dropbox.com/u/22127166/Pizza%20ovn/pompeii_oven_plans2.0.pdf


fandt denne fantastiske side. Der kan man dælme få fif og gode råd

http://www.fornobravo.com/forum/

mvh jan
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis