stenovn til bagning af brød og pizza.

Hej

overvejer kraftigt at bygge en stenovn i min have til bagning af pizza og brød.

Efter at have søgt løst på nettet og have set og læst om et utal af ovne og typer står jeg lidt tilbage ved 2 slags.

Den klassiske stenkupelovn som bare er en kupel af sten som man tænder op i og fjerner ild og glæder også udnytter den akkumulerede varme til bagning.

Den anden model er ofte også bare en kupel af sten men med skorsten således man lader der være aktiv ild/gløder uder bagning.

Nogen der sådan kan bidrage med fordele og ulemper ved de forskellige modeller?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Thomas

Venlig hilsen
Thomas

Hej overvejer kraftigt at bygge en stenovn i min... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skal der en låge i, for at holde på varmen?

Kan man ikke bruge granitplader i stedet for ildfaste sten?

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvor lækkert, jeg bliver helt misundelig!

Jeg er virkelig klar for at gå i gang, men desværre mener husets medejer nok at der er vigtigere ting at lave..

Jeg havde en kort stund overvejet at bygge min i betonbrøndringe da jeg troede det ville være en smart og billig løsning. Så ville jeg fore den øverste ring med et hvælv af ildfaste sten. Det viser sig at en brøndring på 100cm i diameter koster over 1000 kroner og jeg skulle bruge 3, desuden vejer de over et ton.. man bliver klogere.. Det havde ellers været flot med sådan en stabel betonringe.


mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Ja altså i min ovn skal der en låge i for at holde på varmen og det vil jeg generelt sige er en god ide.
Hmm altså granit holder ikke til de samme temperaturer, jeg har tit til spejder varme granitsten op og de bliver meget porøse og smulre, udover det har de ikke samme absoberingsevne har jeg ladet mig fortælle

Venlig hilsen
Thomas

el sporto, det handler om at få dem til at synes det er deres ide :-) Vi er heldigvis begge hjemme helt vilde med hjemmebagt pizza og da vi alligevel skulle lave et stort stendige på den bakke som ovnen er placeret på synes vi der det kunne være ved med ovnen integreret i stendiget :-)
Ja ideen med betonringe lyder faktisk også god :-) Jeg overvejede også at støbe hele min ovn men efter mange anbefallinger blev den muret i sten som skulle give større opbevaring af varmemængden, også er det faktisk sjovt at mure den

Venlig hilsen
Thomas

hvordan lavede du kuppelformen? Altså uden at den styrtede sammen inden hærdning? Er der specielle fif.

mvh jan
Annonce
jancar> Jeg byggede en skabelon i træ og murede op omkring den.

UPDATE: lørdag fik jeg fyret korrekt op i min ovn og bagte 6 stks. pizzaer :-) små 2 minutter pr. pizza og de var helt perfekte :-)
Billeder af Pizza og ovn-konstruktion kommer meget snart.

Venlig hilsen
Thomas

Modtaget. Har truet med sådan et ovn projekt i flere år,- med dine kommende uploadede billeder, kan det forhåbentlig blive virkelighed i år

jeg har diverse ildfaste sten liggende,- Derudover har jeg tænkt mig at hente gratis brændeovne, fundet på gulgratis, og strippe dem for brugbare ting. Sten, evt låge m.m.

Glder mig til at se dine billeder

mvh jan

Jeg fandt link til denne side da jeg ledte efter en hjemmelavet tandoorovn. Ret flot ovn han har bygget, den er dog med tøndehvælv.

http://www.villagok.dk/

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

el sporto> Godt nok også en rigtig, rigtig flot ovn ham på linket har lavet, tror hans ovn budget har været noget større end mit :-)

Venlig hilsen
Thomas

På min halv færdige hjemmeside har jeg fået lagt billeder ud og en lille konstruktionsguide :-)

http://purkaer.dk/pizzaovn-stenovn-hjemmebygget

Venlig hilsen
Thomas

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis