stenovn til bagning af brød og pizza.

Hej

overvejer kraftigt at bygge en stenovn i min have til bagning af pizza og brød.

Efter at have søgt løst på nettet og have set og læst om et utal af ovne og typer står jeg lidt tilbage ved 2 slags.

Den klassiske stenkupelovn som bare er en kupel af sten som man tænder op i og fjerner ild og glæder også udnytter den akkumulerede varme til bagning.

Den anden model er ofte også bare en kupel af sten men med skorsten således man lader der være aktiv ild/gløder uder bagning.

Nogen der sådan kan bidrage med fordele og ulemper ved de forskellige modeller?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Thomas

Venlig hilsen
Thomas

Hej overvejer kraftigt at bygge en stenovn i min... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej jeg er ny bruger på denne hjemmeside, men har læst en masse indlæg. så nu må jeg også betale tilbage. jeg har bygget en pizza ovn, det er godt nok en 3,0 udgave, de første 2 faldt sammen, men man læger noget hver gang. prisen er ca.1000kr med det hele.

kim kok

hey Kim

Lige da jeg så dit billede her på siden tænkte jeg at det da ikke var verdens mest imponerende ovn Men på galleriet kan jeg se at den da er faldet meget heldig ud. Godt arbejde

Hvor lang tid tager det at fyre op i den, og hvor lang tid giver du dine pizzaer
Har du undgået revner i den?

mvh jan
Hej Kim

En fin ovn du har fået bygget dig den får du helt sikkert glæde af.
Specielt prisen er interessant, vil dog vove den påstand at den nok ikke holder så længe da det umildbart ser ud til du bruger almindelige mursten og alm. mørtel. Specielt mørtlen er ikke glad for den varme påvirkning, stenene skal nok holde så længe du ikke sprayer vand ind i ovnen for at få mere fugtighed.

Et lille forbedringsforslag ville være at bruge tykkere ildfaste sten i bunden, det gør du kan bageflere pizzaer pr opvarmning af bunden :-)

Med en låge og en god opvarmning vil du også kunne bage dejligt brød i din ovn.

MVH Thomas

Venlig hilsen
Thomas

Der er også en model her.
http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?f=70&t=12932&hilit=pizzaovn
Annonce
Hej
Fine billeder er der en facebook gruppe for hobby pitzza ovne

Henrik

Hvor køber man det ler henne til at blande sammen med sandet.
Her er der ikke brugt ler men liv og glade dage, med 3 poser KC50/50/700

kim kok

pizzaovn hvor den indvendige kerne er lavet af stentøjsler med chamotte, købt hos Sorring Lervare Fabrik. Opsatsen er lavet i ildfast støbemasse med ildfaste sten øverst. Opsatsen er ca 8 til 10 cm. høj, og det gør at pizzaen ikke kommer i kontakt med gløderne, som så ligger i en ring omkring. Hvis der skal bages mange pizzaer kan der fyres med små pinde under bagningen for at bevare den høje temperatur. Se billede under galleri. vh kaj
fudge83

Hvor køber man det ler henne til at blande sammen med sandet.

 Jeg har købt den ildfaste ler her da jeg skulle bruge det

https://www.ildfastesten.dk/ildfast_moertel

De har også et færdigt byggesæt hvis man er til det

https://www.ildfastesten.dk/Byg_selv_Pizzaovn


Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis