Montering af ny dør

Når man nu som os skal have sat en ny dør i, skal man så gøre det, før eller efter man har lagt sit trægulv? Der skal monetres både nye karme, samt et dørtrin. Vi vil nemlig gerne have en enkelt glasdør i, ud til vores entré. Hullet kan i se på billedet.


Jeg spørg kun for at blive klogere.

38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Til Daugaard24

Jeg ville vente med at sætte døren i til efter du har lagt dit gulv, jeg synes det bliver meget pænere på denne måde.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Så bliver der jo bare lidt med højden, så skal jeg tage yderlige af toppen på muren... Jeg venter selvfølgelig med at montere gerigter indtil gulvet er lagt, men bundstykket og karm er vel lettest og sætte op inden man ligger gulv?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Gulvet lægges inden karmen sættes i.
Så ser jeg to problemer.

1) At bundstykket/dørtrinnet kommer ca 1,9 cm højere op, dvs der bliver en højere kant ud til vores entré, som i forvejen er længere nede i niveau. Du vil sætte bundstykket ovenpå trægulvet? ikke bare ligge trægulvet ud til?

2) Den nye dør er lidt højere end den gamle, og jeg skal fjerne en række mursten, for at kunne få karmen ind, men den række mursten lige unægteligt en overligger/jerndrager med mursten. Hvordan fjerner jeg den?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Du har sikkert meget ret i at det er et ståltegl eller overligger. Det skal du ikke bare lige pille ned, idet der er en god grund til at det er lagt.
Hvad er der oven over?

Kan du dog ikke finde en dør, der er en smule lavere, så du slipper for det kval, og så lægge gulvet først?
Nå nej, jeg kan se at døren allerede er hjemkøbt!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Kan de 1.9 cm ikke bare skæres af døren og karmen ?

Tager jo ikke mange minutter at få klaret...


Det ligner for mig sådan en overligger, der er sat ind, det ser ikke ud til det er fra husets fødsel, da huset er fra 1900. Min teori er den er lagt ind da de satte den gamle dør i. Hvad mener du med oppe over, for der er som sådan ikke noget. Der er jo første sal på huset, men det kan den vel næppe bære alene
Alle karme hedder bare 210 cm i højde synes jeg. Og ja nu er den købt.. Vil også meget gerne have den i.
Hvis jeg evt kunne pille den ud, og så ligge den en række højere op, så dan stadig er der.

Jeg ligger trægulvet først, for bundstykket er kun 13 mm hvor trægulvet skal gå op til hvis det var, så det giver sig selv

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Du kan undlade bundstykke, så vinder du da 13 mm.. og får en lidt mindre kant ud mod gangen...! men så er døren ikke helt så tæt jo.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
der SKAL bundstykke i, pga træk oppe fra 1 salen. Trappen går op til højre lige før hullet i kan se. Kan jeg ikke pille den overligger ud, og så bare ligge den lidt højere op? Jeg vil jo ikke fjerne den helt, for der er jo nok en grund til den er der. Men hvis jeg tager den ud, og så bare ligger den højere op, så er det problem vel løst?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

For jeg vil selvfølgelig sætte den i igen, bare højere oppe så karmen kan komme ind...

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis