Montering af ny dør

Når man nu som os skal have sat en ny dør i, skal man så gøre det, før eller efter man har lagt sit trægulv? Der skal monetres både nye karme, samt et dørtrin. Vi vil nemlig gerne have en enkelt glasdør i, ud til vores entré. Hullet kan i se på billedet.


Jeg spørg kun for at blive klogere.

Når man nu som os skal have sat en ny dør i, skal... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa
Som der er forslået af flere andre, så ville jeg uden at tøve skære de par centimeter af bunden af døren - hvis der vel at mærke er lidt mere gods at give af end der er i toppen på billedet. Har selv gjort det masse af gange.
Altså når jeg sætter den nye dør ind i hullet nu, fylder den i sig selv 3-4 cm for meget i højden. og så kommer karmen oveni. Hullet hvor døren skal sidde måler 92x201 cm. Og jeg har købt i modul 9, dvs 90x210. Så det hjælper ikke noget at skære noget af hverkan karm eller dør. Jeg skal have den tegloverligger ud og højere op. Hvad kan sådan en række mursten med lidt jern i, egentligt bære? Kan da umuligt være ret meget

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Prisen på et ståltegl, mursten,mørtel + efter reperationer er da dyrere end af købe en ny dør.

Mon ikke de vil tage døreren retur, når du bytter den til en 9 x 20m dør i stedet for.
du skal bruge 2 -4"x4" træbomme og de behøver ikke være andet end 1-1½ m lange (bare så lange så de ikke er i vejen for det du skal lave) og så 4 soldater..så lægger du bommene op under loftet på hver side af dørhullet og understøtter med soldaterne.. har du ikke soldater ka du understøtte bummene med andet tømmer.. og så ka du gå i gang med at fjerne ståltegl og hvad du ellers skal..

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Koluda den findes ikke i det mål. Det er standard højde. Man kan godt få den lavet på mindre mål, men så bliver den jo meget dyrere da den skal specie´l laves. Og jeg skal jo ikke ud og købe nyt ståltegl, da jeg jo bare vil rykke det der er i nu, en tand højere op. Kan vel ikke være så bøvlet?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Annonce
9 x 20m døre har vi tit benyttet, bare fordi det ikke er lagervarer betyder ikke den er meget dyrere...
Den er faktisk samme pris, hvis du kigger i deres prisliste.

Swedoor - Kilsgaards priskatalog

Nej, udover der skal laves en del reperationer på væggen, er det ikke det store problem.

Har selv ændret alle mine egne dørhuller fra ukorrekte mål med bjælker over, til standard højder med ståltegl.
Men gav også en del arbejde med at få det hele pudset op igen.

Jeg skal nok pudse op selv igen det er da næsten det mindste når bare det andet er rigtigt. Synes bare det er synd og save i en ny dør.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Ja, hvis man alligevel har lysten til det, så kan man jo alt...

Jeg rodede mig også ind i alt muligt, da jeg købte vores hus, der skulle da ikke murer på, det kunne jeg selv klare, så alt der skulle mureres om incl. hævning af højden på vinkelbygning, opmuring af nye døre og vindueshuller + rulleskift sålbænke lavede jeg da selv, tog godt nok langt tid i forhold til hvor hurtigt en murer ville have klaret det, men jeg havde jo også tiden til det, også syntes jeg det var sjovt at klarer det selv.

Det er jo også lige præcis den røde tråd i sådan noget nogle gange, at man bagefter kan sige: "Det lavede jeg sq lige selv"
Men det burde ikke være det store problem at hæve det ståltegl, hvis man bare er forsigtig?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

man kan næsten lave alt hvis man bare starter med at bruge hovedet :-)
god arbejdslyst

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis