Hvorfor er varmepumper en god ide?

Jeg her gået og tænkt: Da jeg gik i skole lærte jeg at, ved enhver transformation af energi er der et spild. F.eks er det kun ca 25% af diseloliens energi der overføres til de trækkende hjul. Det er klart at hvis vi snakker om vindel så er det jo en god ide, men jeg mener at kunne huske at vi på landsplan har ca 12% vindel ( er det rigtigt) Alt den anden el er stort set fra kulværker. Man tager altså en spand kul, brænder den af, laver vand til damp som trækker en turbine som trækker en elgenerator, som laver vekselstrøm som transformeres op og ned, som derefter trækker en elmotor som driver en kølekompressor. Hvorfor er det billigere end et oliefyr el gas som har en virkningsgrad på mere end 95%. Jeg forstår det ikke. Er el i virkeligheden for billig i forhold til fyringsolie/gas. Hvordan ser regnskabet ud hvis man sætter en dieselgenerator der køre på fyringsolie til at trække kølemaskinen. Og hvorfor kan man tillade sig at kalde det for grøn energi? Hvis man forestillede sig at man kunne brænde de samme kul af der hjemme i et kulfyr med en virkningsgrad på ca 90-92% Får man så reelt færre kwt end ved at bruge el fra det offentlige net.Det var bare det jeg ville høre.

Mange Hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg her gået og tænkt: Da jeg gik i skole lærte... Vis hele indlægget
143 svar
 Følg tråden
Der er 80 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jo da jeg hører gerne og tak for input. Jeg har faktisk flere gange kontaktet DKC i Næstved, men der er ikke kommet råd, der kan klarlægge problemet og løse det - de har været og beset anlægget samt installatøren har været der 2 gange.
vh
Knud
Ja denne pumpe er jo en luft-til-vand varme pumpe og er koblet til husets installationer på samme måde som gasfyret var. De eneste ændringer i husets installation er at de fleste radiatorer ikke har temostat og derfor er helt åbne. Reguleringen sker alene ved systemets indbyggede temperatur måling på retur-vandet fra radiator kredsen. Den indbyggede cirkulations pumpe på radiator-kredsen har 3 trin og den er sat til trin 3 (den højeste), som installatøren har foreskrevet det. Radiatoernes temperatur er derfor styret alene af ude-temperaturen og ligger derfor i området 36 - 42 grader, afhængig af ude-temperaturen. Anlægget er derudover tidsstyret af det indbyggede ur i kontrol-delen i indedelen og er sat via dette ur til at være slukket i 12 timer/døgn. Anlægget er hele tiden tændt, dvs. der er strøm til både inde og ude-delen.
I ude delen er der en varme-kilde, der sikrer at olien i denne del altid holdes tilpas varm. Denne varmekilde har jeg målt til at forbruge ca. 2kWh /døgn - den er fra fabrikken sat til at varme når temperaturen kommer under ca. 20 grader - dvs. selv en lun dag er der varme på denne del.
Jeg har ikke (og må ikke af sikkerhedshensyn og af hensyn til levetiden/garantien) slukket helt for anlægget. Dette er oplyst af den svenske teknikker fra Mitsubishi jeg har kontaktet.

De indbyggede el-patroner anvendes kun når der skal foretages en anti-legionella behandling af varmtvands delen. Jeg har adgang til service-menuen på indedelen og kan her se hvor mange timer/minutter, den anvender varme-pumpe og el-patroner.
Varmepumpen har ingen problemer med at levere varme uden hjælp fra el-patronerne. Der sker desværre bare med en meget lav virkningsgrad / meget højt el-forbrug. Jeg har prøvet med alt efterhånden, inklusiv tidsstyret natsænkning og overvågning, og at forvisse mig om at der køres med en så lav radiator temperatur som muligt for stadig at holde ca 21 grader og med øje for at holde det samlede el-forbrug så lavt som praktisk muligt også til brugsvand.

Til info vedr varmepumper. Man kan få tilskud til varmepumper. Dong giver op til 20.000 kr og energistyrelsen giver også 20.000 kr til jordvarme og 15.000 kr fra begge til luft/vand pumpe.

Hellere gøre det selv og ordentligt, end andre og det ikke dur ;-)

Jo, vi har set det, men hvad koster deres produkter så. De vil nok ik forære dem væk

PE

Hej
Jeg vil altså godt se et bevis på, hvor stor effecten er, når der fryser en 10-15 grader udenfor, på et sådan anlæg.
Der er vist ikke meget varme at hente, for sådan et anlæg.
Den kører vel 25 timer i døgnet.
mvh
Søren

Med venlig hilsen

Søren
Annonce
Til PEV: Jeg har fået tilbud fra Dong. Pris uden rabatter 136.000 kr. Det er med en pumpe som dækker 230 m2 hvor det hele er på gulvvarme - 20 m2 som er udestue og opvarmet via radiator. Anslået årsforbrug 12-14.000 kr i el. Man skal her huske på at elprisen er en anden når man har el varme. Alt over 4000 kw/h er til billigere pris. SKAL RETTES PÅ BBR.

ANJIINS-HONEY: Prøv evt at se dette forum. Den giver svar på mange spørgsmål. http:// www.heatpump.dk
DEn har jeg haft meget glæde af.

Hellere gøre det selv og ordentligt, end andre og det ikke dur ;-)

Skrevet af buick på 02 feb 2010 00:25
Til PEV: Jeg har fået tilbud fra Dong. Pris uden rabatter 136.000 kr. Det er med en pumpe som dækker 230 m2 hvor det hele er på gulvvarme - 20 m2 som er udestue og opvarmet via radiator. Anslået årsforbrug 12-14.000 kr i el. Man skal her huske på at elprisen er en anden når man har el varme. Alt over 4000 kw/h er til billigere pris. SKAL RETTES PÅ BBR.

ANJIINS-HONEY: Prøv evt at se dette forum. Den giver svar på mange spørgsmål. http:// www.heatpump.dk
DEn har jeg haft meget glæde af.

Hej.

Dejligt Et lignende anlæg koster hos os omkring 85.000 heraf kan der ansøges om 15.000 i skrotningspræmie. Så forstår jeg godt at Dong kan give 40.000 i rabat når de vil have 135.000 for deres anlæg

Luft til vand giver også en ekstra billig strøm, hvis man får det rettet på sin BBR på tekniske forvalting.

PE

Skrevet af Anjins-Honey på 02 feb 2010 00:09
Hej
Jeg vil altså godt se et bevis på, hvor stor effecten er, når der fryser en 10-15 grader udenfor, på et sådan anlæg.
Der er vist ikke meget varme at hente, for sådan et anlæg.
Den kører vel 25 timer i døgnet.
mvh
Søren

På mit anlæg, som tidligere er beskrevet i denne tråd, kan denne pumpe godt levere den fornødne varme.
Spørgsmålet er bare *hvor godt*?
Jo pumpen vil meget sikkert køre hele tiden i denne situation, hvis ikke du ændrer på nogen andre indstillinger af anlægget og virkningsgraden falder markant og går mere og mere imod en situation som helt svarer til "ren el opvarmning" eller sagt på anden måde: dit anlæg virker som een el-radiator uden nævneværdig tilførelse af varme fra den kolde luft (som stadig antages at være så varm, at kompressorens funktion kan drive lidt energi ud af den).
Andre typer af varmepumper vil sandsynligvis gå i begrænsning og eventuelt helt stoppe og derfor er det vigtigt at have andre varmekilder, der kan tage over når denne situation opstår.
Mit anlæg har en COP på ikke over 1.5 ved disse temperaturer - men der er også noget galt med mit anlæg - dette anlæg kom aldrig over 1.9 ved ude temperaturer på +15 grader.

Min læring ved dette: tro ikke på de opgivne værdier fra producenten/leverandøren, stol mere på de undersøgelser Teknologisk Institut har fremlagt, se derudover på Energi Styrelsens hjemmeside og tag disse resultat måling med i en kritisk betragtning når et anlæg skal projekteres og tilbagebetalingstiden skal udregnes og se grundigt på en "hvad-nu-hvis" situation, derudover find kontakter til privat personer, der har et anlæg magen til det du gerne vil se (kritisk) nærmere på. Test-situationen svarer meget sjældent til den virkelige verdens brug.
Jeg kan kun opfordre til at der på et anlæg indsættes flow-energi målere, der kan måle produktionen af varme, leveret til husets installationer (radiatorer, gulvvarme samt brugsvand) samt en separat el-måler til at se hvormeget el der er forbrugt. jeg anvender 1 Kamstrup el-måler og 2 Kamstrup energi-flow målere på mit anlæg. Derved kan jeg få et meget god troværdig beregningsgrundlag for udregning af COP, men husk stadig på hvormeget energi der blev forbrugt og udgiften til denne opvarmning var før varme-pumpe anlægget blev en realitet og tag pejling efter dette.
Overvej nøje den retur-temperatur,der skal til for at anlægget leverer en komfortabel temperatur til rum-opvarmningen og begræns temperaturen på brugvandet til et minimum og sæt en tidsmæssig begrænsning på hvornår der skal laves brugsvand - denne del er særdeles energi krævende sammenligt med rum opvarmning, men husk altid at have øje for risikoen for legionella og tag aktion på denne sag med alvor: legionella bakterien kan slå ihjel eller i bedste fald forårsage alvorlige sygdomme, hvis den angriber personer der er udsatte. Der er en i min bekendskabskreds i DK der er død af denne sygdom. NB: mit råd: bruserslangen bør tømmes for vand efter sidste bad og skyl aldrig mund i lunkent vand fra hanen. Aerosoler  (forstøvet vand) der naturligt opstår under badet indåndes uvilkårligt kan indeholde denne bakterie, når denne er tilstede i varmtvandsbeholderen. Dette gælder generelt - denne situation er ikke begrænset alene til varmepumpe-baserede anlæg.
Skrevet af pev på 31 jan 2010 18:50
Hej.

Jeg synes at du skulle få den maskine indstillet rigtigt. Den kører alt for meget med elpatronen, derfor er den så dyr i forbrug.
Varm-vandsstart kan du sætte på 35 og stop på 40 grader, prøv det i første omgang.

Som sagt tidligere: nej og atter nej: mit anlæg har anvendt 2 timer og 16 min. siden den 2/12 2009 - på el-varme. Dette er aflæst på styre enhedens tidstællere - og ja: det er meget underligt at den ikke - trods indstillingerne - har anvendt den indstilling, der er kaldt " Hot Water Peak" siden da, som jo typisk anvendes til anti-legionella behandling af varmtvands installationen.
Mit varme brugsvand bliver opvarmet til mellem 38 og 41 grader (det er ikke forbrændinger man får i badet)
og radiatorernes returvands temperatur bliver styret af ude-temperatur føleren, som igen er sat meget lavt: i intervallet:
35 til 42 grader når ude temperaturen ligger i intervallet 0 til -15 grader. Dette giver knapt 21 grader det varmeste sted i huset (mit hus på 150 m2 er vel-isoleret - dette er dokumenteret via en termografering)

Skrevet af sælbyggårn på 01 feb 2010 00:31
Hvordan måler du cop på den?
Jeg har Kamstrup målere (energi-flow målere) på både brugsvand og radiator vand samt en Kamstrup elmåler på forsyningen til hele varmepumpe anlægget. energi-flowmålerne registrerer vand mængden der passerer den målte del og måler temperatur på hhv. frem og retur radiator vand samt (den anden energi-flow måler) temperaturen på det tilførte brugsvand til beholderen og temperaturen på det udgående brugsvand og den vandmængde der forbruges fra varmvands installationen.
Derved regner denne måler størrelsen af den producerede energi ud som angives i kWh
Forholdet mellem summen af den producerede energi (målt på energi-flowmålerne) og den forbrugte el-energi giver et rimeligt sikkert tal, som her kaldes COP.
Målerne tager ikke hensyn til evt. varme tab fra anlægget, dog skal det huskes at varmeafgivelsen fra beholderen bidrager til hus opvarmningen. Varme tabet fra rørerne mellem inde og ude-del tages der ikke højde for, men jeg har sikret mig at dette tab er minimeret til et så lille tab at en termografering ikke er istand til at registre dette.
Ude delen og cikulations pumpen forbruger nogen egen-energi, dette er målt til ca. 2kWh/døgn og er dette forbrug (tab) er der hele tiden og kan ikke gøres mindre.
De COP værdier som opgives af fabrikant er fremkommet i en test situation som ikke svarer til den virkelige brugsituation og kan faktisk kun bruges til lidt sammenligning mellem forskellige varmepumper og bør ikke bruges til en egentlig beregning for driftsøkonomi og tilbagebetalings beregning.
Der er yderligere 53 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis