Skrevet af Anjins-Honey på 02 feb 2010 00:09
Hej
Jeg vil altså godt se et bevis på, hvor stor effecten er, når der fryser en 10-15 grader udenfor, på et sådan anlæg.
Der er vist ikke meget varme at hente, for sådan et anlæg.
Den kører vel 25 timer i døgnet.
mvh
Søren
På mit anlæg, som tidligere er beskrevet i denne tråd, kan denne pumpe godt levere den fornødne varme.
Spørgsmålet er bare *hvor godt*?
Jo pumpen vil meget sikkert køre hele tiden i denne situation, hvis ikke du ændrer på nogen andre indstillinger af anlægget og virkningsgraden falder markant og går mere og mere imod en situation som helt svarer til "ren el opvarmning" eller sagt på anden måde: dit anlæg virker som een el-radiator uden nævneværdig tilførelse af varme fra den kolde luft (som stadig antages at være så varm, at kompressorens funktion kan drive lidt energi ud af den).
Andre typer af varmepumper vil sandsynligvis gå i begrænsning og eventuelt helt stoppe og derfor er det vigtigt at have andre varmekilder, der kan tage over når denne situation opstår.
Mit anlæg har en COP på ikke over 1.5 ved disse temperaturer - men der er også noget galt med mit anlæg - dette anlæg kom aldrig over 1.9 ved ude temperaturer på +15 grader.
Min læring ved dette: tro ikke på de opgivne værdier fra producenten/leverandøren, stol mere på de undersøgelser Teknologisk Institut har fremlagt, se derudover på Energi Styrelsens hjemmeside og tag disse resultat måling med i en kritisk betragtning når et anlæg skal projekteres og tilbagebetalingstiden skal udregnes og se grundigt på en "hvad-nu-hvis" situation, derudover find kontakter til privat personer, der har et anlæg magen til det du gerne vil se (kritisk) nærmere på. Test-situationen svarer meget sjældent til den virkelige verdens brug.
Jeg kan kun opfordre til at der på et anlæg indsættes flow-energi målere, der kan måle produktionen af varme, leveret til husets installationer (radiatorer, gulvvarme samt brugsvand) samt en separat el-måler til at se hvormeget el der er forbrugt. jeg anvender 1 Kamstrup el-måler og 2 Kamstrup energi-flow målere på mit anlæg. Derved kan jeg få et meget god troværdig beregningsgrundlag for udregning af COP, men husk stadig på hvormeget energi der blev forbrugt og udgiften til denne opvarmning var før varme-pumpe anlægget blev en realitet og tag pejling efter dette.
Overvej nøje den retur-temperatur,der skal til for at anlægget leverer en komfortabel temperatur til rum-opvarmningen og begræns temperaturen på brugvandet til et minimum og sæt en tidsmæssig begrænsning på hvornår der skal laves brugsvand - denne del er særdeles energi krævende sammenligt med rum opvarmning, men husk altid at have øje for risikoen for legionella og tag aktion på denne sag med alvor: legionella bakterien kan slå ihjel eller i bedste fald forårsage alvorlige sygdomme, hvis den angriber personer der er udsatte. Der er en i min bekendskabskreds i DK der er død af denne sygdom. NB: mit råd: bruserslangen bør tømmes for vand efter sidste bad og skyl aldrig mund i lunkent vand fra hanen. Aerosoler (forstøvet vand) der naturligt opstår under badet indåndes uvilkårligt kan indeholde denne bakterie, når denne er tilstede i varmtvandsbeholderen. Dette gælder generelt - denne situation er ikke begrænset alene til varmepumpe-baserede anlæg.