Hvorfor er varmepumper en god ide?

Jeg her gået og tænkt: Da jeg gik i skole lærte jeg at, ved enhver transformation af energi er der et spild. F.eks er det kun ca 25% af diseloliens energi der overføres til de trækkende hjul. Det er klart at hvis vi snakker om vindel så er det jo en god ide, men jeg mener at kunne huske at vi på landsplan har ca 12% vindel ( er det rigtigt) Alt den anden el er stort set fra kulværker. Man tager altså en spand kul, brænder den af, laver vand til damp som trækker en turbine som trækker en elgenerator, som laver vekselstrøm som transformeres op og ned, som derefter trækker en elmotor som driver en kølekompressor. Hvorfor er det billigere end et oliefyr el gas som har en virkningsgrad på mere end 95%. Jeg forstår det ikke. Er el i virkeligheden for billig i forhold til fyringsolie/gas. Hvordan ser regnskabet ud hvis man sætter en dieselgenerator der køre på fyringsolie til at trække kølemaskinen. Og hvorfor kan man tillade sig at kalde det for grøn energi? Hvis man forestillede sig at man kunne brænde de samme kul af der hjemme i et kulfyr med en virkningsgrad på ca 90-92% Får man så reelt færre kwt end ved at bruge el fra det offentlige net.Det var bare det jeg ville høre.

Mange Hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg her gået og tænkt: Da jeg gik i skole lærte... Vis hele indlægget
143 svar
 Følg tråden
Der er 140 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Pev, kan da ikke have noget at se til, for han bruger da hele sin tid her på siden.
Og ham skriver da ikke så lidt.

Med venlig hilsen

Søren
COP´en på Luft/luft, Luft/vand & Jord/vand er incl kompressor, pumper, elektronik und alles.
Jeg har arbejdet på teknologisk og der blev det gjort meget klart at Cop værdien SKAL baseres på det samlede strømforbrug under drift.

Hvis man ser bort fra differencen på købspris mellem jordvarme anlæg og stokeranlæg så ER Jordvarme anlægget billigere i drift. Hvis ellers sælgeren har forstand på at dimensionere anlægget! det er i dimensioneringen det går galt i 98% af gangene!

Men igen så bliver man nød til at betale prisen på grisen,  for pris og kvalitet den hænger altså bare så meget sammen på det her punkt, jeg har prøvet at montere så mange forskellige mærker alt fra noname til meget anerkendte mærker, og der er kun to mærker som jeg selv kunne finde på at montere i mit eget hus, ud fra erfaring, men igen så er der jo andre som siger det samme, der er et kæmpe utal af vat-nisse-amatør-svinehunde & bondefanger der ikke har den mindeste moral mht til salg. lige pt kan alle jo slå sig ned som "eksperter i alternative varmekilder"

Dette er ikke nogen salgstale eller andet så glem komentare på mærket som nu nævnes

Jeg har min gang i en andelsforening med 64 enheder som er placeret i samme by. men i forskellige områder, husene er bygget midt i 70érne og de valgte på daværende tidspunkt Vølund.
anlæggene er dels Luft/vand & Jord/vand luft/vand pumperne har lidt tæring i fordamperne /altså delen som er placeret ude, så der er blevet skiftet 4 stk, jordvarme anlæggene køre stadig men enkelte cirkulations pumper er dog skiftet som er forventligt, der er også skiftet 2 kompressor, men disse er haveret pga. en talentløs elektrikker, som havde set stort på fasefølgerelæer.

Jeg arbejder med både stooker og jordvarme og kan se fordele og ulember i begge anlæg, så hold jer til fjernvarme.

Pev når jeg siger fuck zumbumbz flash forbulede mitsu injection så mener jeg det fandme og med mindre du kan skitsere og komme med et hlogP diagram med indtegnet driftscyklus som viser hvad det gør så giver jeg ikke det mindste for det. et drøvleorgan modulernemanuel eller elektronisk så giver det nøjagtigt det samme. overhedningen over drøvlingen og underkølingen under kondenseringen kan du heller ikke ændre på med mindre det er et transkritisk Co2 anlæg.

Køletekniker & Energiteknolog.

Hej - jeg genopliver lige denne tråd.

Jeg har en rigtig god kammerat som har valgt at kombinere pillefyr og luft/vand varmepumpe. De har solceller på taget på den gamle ordning, så deres samlede udgifter til varme og strøm er ekstremt lave - 3000 - 5000 dkr alt efter vejr og utilregnelige skift i afgifter (hus fra 2006 på 188m2, familie på 4).

Anlægget er fuldautomatisk og begge varmekilder varmer ind i en 275l buffertank, som har avanceret varmestyring. I frostgrader tager pillefyret eksempelvis helt over.

Det behøver altså ikke være enten eller. Især ikke hvis man har en del penge, at smide efter det. Jeg ved ikke hvad deres anlæg har kostet - men det er da muligt at lave en cirka estimering for sådan et anlæg:

Pillefyr: 25K
Varmepumpe: 35K
Buffertank m. avanceret styring: 30K
Det kan nok ikke gøres meget billigere uden at det bliver for ringe kvalitet: altså - 90K -

solceller er jo en historie for sig selv, og med de nye regler synes jeg ikke, det virker som en god idé for private forbrugere. Men ændrer disse regler sig, kan man jo finde et anlæg, der matcher ens behov - typisk vil prisen være omkring 100K - installeret.

Rent praktisk så findes der få (ganske få) forhandlere i Danmark, som tilbyder samlede løsninger med samme produkt. Disse kan være værd at undersøge grundigt, inden man handler - min kammerat endte med at købe en sådan løsning, da den prismæssigt matchede en anden løsning, hvor forskellige mærker/producenter var spil med varmepumpe og pillefyr - plus den løsning de købte, var klart bedre kvalitet end blandings-setuppet. 

En anden udfordring kan være at finde en fagmand, som er dygtig nok til at sætte den slags sammen på en god måde - så det kommer til at fungere optimalt til forbrugerens specifikke varmesystem. Ligeledes tager det lidt mere plads, så forholdene skal være til det. Anlægget bliver self. også mere kompliceret og du er forpligtet til at få årlig service på det.

Men fordelene er klare: Lave varmeomkostninger, mindre slid på pillefyr og varmepumpe henholdsvist. Mindre rengøring og arbejde med træpillerne. (Min kammerat bruger mellem 1100 og 1700 kg træpiller årligt - alle der har pillefyr, ved hvor lidt det er - og hvor beskedent et arbejde, der er med den mængde).

Nå - bare lige et konstruktivt indspark herfra til brugerne, istedet for at skændes.

NB! Jeg er IKKE sælger og har med vilje undladt at nævne navne på diverse produkter.


mvh fma
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis