Skrevet af buick på 02 feb 2010 10:46
Hej PEV.
Dejligt med sådan en fornuftig pris.
Jeg har fået tilbud fra 3 andre steder tidligere og de lå mellem 148.000 og 178.000 kr så syntes da at Dong's pris er okay.
Den jeg har fået tilbudt er en Bosch DHP-H12 med 540 meter slange i 2 kredse. Den er med legionella program.
Man kan (hvis man har lyst og mod) selv opsætte disse anlæg. Havde overvejet Scotte men ikke med de problemer som jeg kan læse folk har.
Hej KNUD S: Du burde da om nogen anden vide hvordan COP ser ud på dit anlæg. Om ikke andet, spare du da vel noget i forhold til tidligere opvarmnings anlæg?????????
Ps. Mit anlæg er ikke monteret endnu
Hej
Med den store mængde af måle data jeg har opsamlet fra mit luf-til-vand varmpumpe anlæg er den nedslående erkendelse, at COP er for lav og mit samlede opvarmnings budget/prognose er overkredet med ca. 13000 kr således forstået, i sammenligning til mit oprindelige gas fyr og set over en 8 års periodes gennemsnitlige gas forbrug .
Mine måler aflæsninger viser at på intet tispunkt er COPen kommet over 1.9 (da der var højeste udetemperaturer) og typisk ligger den lige nu målt over de 6 mdr der er gået på 1.5 og er stadig for nedad-gående.(og nej , mine elpatroner er ikke anvendte)
Økonomi:
Faktuelt ser jeg at prognosen for dette fyrings år (der startede med installationen af mit varmpumpe anlæg 3/8 ) kommer til at vise et årligt el-forbrug i kroner på ca. 15000 kr og noter dig at mit anlæg, nødtvunget af dens meget lave virknings grad, er jeg økonomisk tvunget til at køre med natsænkning og supplerende opvarmning via 2 Zibro omne, således at dette nuværende anlæg kun laver varme i 12 timer/døgn og kun laver varmtvand i max 3 timer pr/døgn.
Dette skal ses i fht. tidligere års gas forbrug med konstant tændt gasfyr, og et gasfyr af den gamle slags, stående i et meget koldt bryggers, der forbrugte i gennemsnit samme beløb i gas.
Skulle mit nuværende varmepumpe anlæg stå tændt konstant (altså uden natsænkning men stadig kun med 3timers varmtvands opvarmning) ville dette give en årlig udgift på mindst det dobbelte eller ca. 30000 kr./år!! - dette ved jeg fordi jeg har prøvet situationen på 2 x 2 forskellige dage med forskellige ude temperaturer - både -10 grader og omkring 0 grader.
Husk på at vi havde et meget lunt efterår i 2009 og de forgangne år i perioden fra 2000 - 2008 hvor jeg har gemt forbrugsopgørelsene fra gasforbruget også havde lange perioder, der samlet gav store tal for grad-dage beregningen. I denne 8 års periode anvendte jeg ikke Zibro-ovne eller anden supplerende opvarmning.
Så.. nej , mit nuværende anlæg lever overhovedet ikke op til dette regnskab, som jeg satte op til at synliggøre: 1) årlig udgift til rum+varmtvands opvarmning 2) forventet rentabilitet (hvornår ville anlægget have tjent sig hjem) og 3) komfort (målt som hvordan de tidligere års rumtemperaturer var og faktum var dengang: et meget stort varmtvandsforbrug)
Komforten er røget helt i skoven: der er givet denne nødtvungne natsænkning, p... koldt i huset i natte-timerne og badevandet er ikke varmt, som før i tiden (også tvunget af omstændigheder ved dette anlægs lave kost-effektivitet.
Jeg skiftede desuden yderdøren i bryggerset (da varmepumpe anlægget blev installeret) til en velisoleret, men dyr dør og proppede de huller til som før var nødvendigt til gasfyret (som havde åben forbrænding /ikke balanceret røg-rør) og dette gasfyr havde et eget tab (målt som gasforbruget når dette ikke leverede varme om sommeren: 0.5 m3 og om vinteren helt optil 1.5m3 pr. døgn)
Jeg taler om en helt og aldeles katatrofal virkende luft-til-vand varmepumpe, der jo skulle være det bedste på markedet og som også sagtens kan levere varme nok - også når det er rigtig kold og vel at mærke uden el-patroner til hjælp,
vh
Knud