Hvorfor er varmepumper en god ide?

Jeg her gået og tænkt: Da jeg gik i skole lærte jeg at, ved enhver transformation af energi er der et spild. F.eks er det kun ca 25% af diseloliens energi der overføres til de trækkende hjul. Det er klart at hvis vi snakker om vindel så er det jo en god ide, men jeg mener at kunne huske at vi på landsplan har ca 12% vindel ( er det rigtigt) Alt den anden el er stort set fra kulværker. Man tager altså en spand kul, brænder den af, laver vand til damp som trækker en turbine som trækker en elgenerator, som laver vekselstrøm som transformeres op og ned, som derefter trækker en elmotor som driver en kølekompressor. Hvorfor er det billigere end et oliefyr el gas som har en virkningsgrad på mere end 95%. Jeg forstår det ikke. Er el i virkeligheden for billig i forhold til fyringsolie/gas. Hvordan ser regnskabet ud hvis man sætter en dieselgenerator der køre på fyringsolie til at trække kølemaskinen. Og hvorfor kan man tillade sig at kalde det for grøn energi? Hvis man forestillede sig at man kunne brænde de samme kul af der hjemme i et kulfyr med en virkningsgrad på ca 90-92% Får man så reelt færre kwt end ved at bruge el fra det offentlige net.Det var bare det jeg ville høre.

Mange Hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg her gået og tænkt: Da jeg gik i skole lærte... Vis hele indlægget
143 svar
 Følg tråden
Der er 90 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej PEV.
Dejligt med sådan en fornuftig pris.
Jeg har fået tilbud fra 3 andre steder tidligere og de lå mellem 148.000 og 178.000 kr så syntes da at Dong's pris er okay.
Den jeg har fået tilbudt er en Bosch DHP-H12 med 540 meter slange i 2 kredse. Den er med legionella program.
Man kan (hvis man har lyst og mod) selv opsætte disse anlæg. Havde overvejet Scotte men ikke med de problemer som jeg kan læse folk har.

Hej KNUD S: Du burde da om nogen anden vide hvordan COP ser ud på dit anlæg. Om ikke andet, spare du da vel noget i forhold til tidligere opvarmnings anlæg?????????
Ps. Mit anlæg er ikke monteret endnu

Hellere gøre det selv og ordentligt, end andre og det ikke dur ;-)

Med stigende forundring og rædsel læser jeg dine indlæg her, Knud S.

Jeg er bange for at det er dine iagttagelser, der er langt det vigtigste bidrag til forståelse af varmepumper, specielt sammenholdt med egne iagttagelser og få erfaringer.

Resten af det, man hører og læser om, er desværre nok farvet alt for meget af hensyn til salg og egen profit.

Synd for dig, der har måttet døje med de nævnte kvaler, for at vi andre kan få den mere objektive erfaring/sandhed.

Hvis det ender op i at man har et anlæg til måske 100.000 kr. for at varme med ren el, i den koldeste tid, ja så skal man jo ikke være professor i matematik for at regne ud, at det ikke er en speciel god forretning. Specielt bryder jeg mig ikke meget om jævnligt at erfare, at man skal løbe meget an på el-opvarmning af brugsvand, og at man kun kalkulerer med en brugsvandstemperatur på 35-40 grader. En COP på 1,5 - 1,9 lyder ikke specielt attråværdig når man yderligere skal tænke på supplerende strømforbrug og afskrivning.

Jeg må også medgive, at netop varmt brugsvand er meget vigtig for mig, efter jeg i min nære omgangskreds så en stor, sund, stærk, ung mand på meget kort tid blev syg og døde af legionella. Varmt vand er ikke 35-40 grader i min optik. Det kalder jeg fislunkent, og søger at holde min. 60 grader. Dvs en varmepumpe kan aldrig blive et issue for mig, hvis ikke jeg vil el-opvarme brugsvand, eller også skal jeg beholde min gode Salamander kedel med pillebrænderen til det formål!!

Hvis man kun kan opnå en besparelse på fyringsudgifterne, ved at gå markant ned i komfort, synes jeg nok at spøgen trækkes for vidt. For mig og min gigt er det komfortabelt at have 22-23 grader. Skal jeg nøjes med en rumteperatur på 18-20 grader, vil jeg betegne det som piskoldt. Hvis jeg sænkede rumtemperaturen til 18 grader og brugsvand til 35 grader, ville jeg helt givet opnå en mindre besparelse i mit træpilleforbrug, men det koster mig så ikke en anlægsinvestering på 100-160.000 kr.

Yderligere er der noget, der siger mig, at når man kører et anlæg på 100% af dets ydeevne, så er levetiden formodentlig heller ikke helt optimal.
Jeg tror mit pillefyr får en lang og tryg fremtid.

Med venlig hilsen
ktm

Skrevet af buick på 02 feb 2010 10:46
Hej PEV.
Dejligt med sådan en fornuftig pris.
Jeg har fået tilbud fra 3 andre steder tidligere og de lå mellem 148.000 og 178.000 kr så syntes da at Dong's pris er okay.
Den jeg har fået tilbudt er en Bosch DHP-H12 med 540 meter slange i 2 kredse. Den er med legionella program.
Man kan (hvis man har lyst og mod) selv opsætte disse anlæg. Havde overvejet Scotte men ikke med de problemer som jeg kan læse folk har.

Hej KNUD S: Du burde da om nogen anden vide hvordan COP ser ud på dit anlæg. Om ikke andet, spare du da vel noget i forhold til tidligere opvarmnings anlæg?????????
Ps. Mit anlæg er ikke monteret endnu

Hej
Med den store mængde af måle data jeg har opsamlet fra mit luf-til-vand varmpumpe anlæg er den nedslående erkendelse, at COP er for lav og mit samlede opvarmnings budget/prognose er overkredet med ca. 13000 kr således forstået, i sammenligning til mit oprindelige gas fyr og set over en 8 års periodes gennemsnitlige gas forbrug .

Mine måler aflæsninger viser at på intet tispunkt er COPen kommet over 1.9 (da der var højeste udetemperaturer) og typisk ligger den lige nu målt over de 6 mdr der er gået på 1.5 og er stadig for nedad-gående.(og nej , mine elpatroner er ikke anvendte)

Økonomi:
Faktuelt ser jeg at prognosen for dette fyrings år (der startede med installationen af mit varmpumpe anlæg 3/8 ) kommer til at vise et årligt el-forbrug i kroner på ca. 15000 kr og noter dig at mit anlæg, nødtvunget af dens meget lave virknings grad, er jeg økonomisk tvunget til at køre med natsænkning og supplerende opvarmning via 2 Zibro omne, således at dette nuværende anlæg kun laver varme i 12 timer/døgn og kun laver varmtvand i max 3 timer pr/døgn.
Dette skal ses i fht. tidligere års gas forbrug med konstant tændt gasfyr, og et gasfyr af den gamle slags, stående i et meget koldt bryggers, der forbrugte i gennemsnit samme beløb i gas.

Skulle mit nuværende varmepumpe anlæg stå tændt konstant (altså uden natsænkning men stadig kun med 3timers varmtvands opvarmning) ville dette give en årlig udgift på mindst det dobbelte eller ca. 30000 kr./år!! - dette ved jeg fordi jeg har prøvet situationen på 2 x 2 forskellige dage med forskellige ude temperaturer - både -10 grader og omkring 0 grader.

Husk på at vi havde et meget lunt efterår i 2009 og de forgangne år i perioden fra 2000 - 2008 hvor jeg har gemt forbrugsopgørelsene fra gasforbruget også havde lange perioder, der samlet gav store tal for grad-dage beregningen. I denne 8 års periode anvendte jeg ikke Zibro-ovne eller anden supplerende opvarmning.

Så.. nej , mit nuværende anlæg lever overhovedet ikke op til dette regnskab, som jeg satte op til at synliggøre: 1) årlig udgift til rum+varmtvands opvarmning 2) forventet rentabilitet (hvornår ville anlægget have tjent sig hjem) og 3) komfort (målt som hvordan de tidligere års rumtemperaturer var og faktum var dengang: et meget stort varmtvandsforbrug)
Komforten er røget helt i skoven: der er givet denne nødtvungne natsænkning, p... koldt i huset i natte-timerne og badevandet er ikke varmt, som før i tiden (også tvunget af omstændigheder ved dette anlægs lave kost-effektivitet.

Jeg skiftede desuden yderdøren i bryggerset (da varmepumpe anlægget blev installeret) til en velisoleret, men dyr dør og proppede de huller til som før var nødvendigt til gasfyret (som havde åben forbrænding /ikke balanceret røg-rør) og dette gasfyr havde et eget tab (målt som gasforbruget når dette ikke leverede varme om sommeren: 0.5 m3 og om vinteren helt optil 1.5m3 pr. døgn)
Jeg taler om en helt og aldeles katatrofal virkende luft-til-vand varmepumpe, der jo skulle være det bedste på markedet og som også sagtens kan levere varme nok - også når det er rigtig kold og vel at mærke uden el-patroner til hjælp,
vh
Knud
Hej Knud. Mine forældre havde for år tilbage investeret i en luft/vand varmepumpe da fastbrændselsfyret var slidt op. De regnede på det og dette ville være billigere end fjernvarme. Da der var gået 5-6 år var lammelerne tæret op, bor i midtjylland, så det kan ikke skyldes salt fra havet, sådan som sælger påstod. Efter regnskabet på el forbruget, sammenholdt med varmepumpen ville det havde været bedre med fjernvarme fra dag 1.
Men Knud har du været på heatpump og stille spørgsmålene der??????
Der sidder nogle kyndige mennesker som til dagligt arbejder med jordvarme og luft/luft og luft/vand.
Måske de kunne komme med nogle råd.

Håber du finder ud af noget.

Hellere gøre det selv og ordentligt, end andre og det ikke dur ;-)

Hej Knud, Opgiver Mitsubishi en årsvirkningsgrad for dette anlæg? Det kunne være sjovt at sammenligne den med dine målinger. Nu skal du selvfølgelig også igennem et helt år før vi kan sammenligne.

Ulempen ved luft -> vand må også være at COP er lavest på samme tidspunkt som behovet er stort. Nu passer det jo ikke så godt ind med diverse skrotningsordninger, men kunne det ikke tænkes at den bedste løsning kunne være en kombiløsning med det gamle fyr, der tager spidsbelastningerne, hvor COP nærmer sig 1 eller til at hæve brugsvandet de sidste par grader.

Jeg tror at en luft->vand løsning er en god løsning når vi har varme vintre og en rigtig dårlig løsning når vi har kolde vintre. Hvis der kun er 10 dage med COP < 2, så er det vel ok, men hvis der er 120 dage så er det jo ikke så fedt og så kan det jo være lige meget om COP er på > 4 midt om sommeren, hvor der stort set ingen forbrug er.
Annonce
For mig lyder det som en reklamation hvis COP var 1,9 sidste efterår med høje plusgrader...
Her er listen over dem der gives tilskud til
http://www.ens.dk/da-DK/ForbrugOgBesparelser/IndsatsIBygninger/Varmepumper/Documents/liste%20over%20energieffektive%20varmepumper.pdf

http://www.ens.dk/da-dk/forbrugogbesparelser/indsatsibygninger/skrotningsordning/varmepumpe/sider/forside.aspx
Skrevet af Hans123456789 på 02 feb 2010 20:06
Hej Knud, Opgiver Mitsubishi en årsvirkningsgrad for dette anlæg? Det kunne være sjovt at sammenligne den med dine målinger. Nu skal du selvfølgelig også igennem et helt år før vi kan sammenligne.

Ulempen ved luft -> vand må også være at COP er lavest på samme tidspunkt som behovet er stort. Nu passer det jo ikke så godt ind med diverse skrotningsordninger, men kunne det ikke tænkes at den bedste løsning kunne være en kombiløsning med det gamle fyr, der tager spidsbelastningerne, hvor COP nærmer sig 1 eller til at hæve brugsvandet de sidste par grader.

Jeg tror at en luft->vand løsning er en god løsning når vi har varme vintre og en rigtig dårlig løsning når vi har kolde vintre. Hvis der kun er 10 dage med COP < 2, så er det vel ok, men hvis der er 120 dage så er det jo ikke så fedt og så kan det jo være lige meget om COP er på > 4 midt om sommeren, hvor der stort set ingen forbrug er.

Ja du kan se den her: http://www.dkc-klima.dk/amaster/pages/images/f10-Ecodan-lille.pdf
Leger vi lidt med tallene og gætter forsigtigt på fremregnede værdier for COPen, vil man rent matematisk ikke komme op på noget der overhovedet ligner de reklamerede (tal, jeg mener at man ikke kan bruge til noget i en realistisk drifts situation.)

Det bliver derfor særdeles svært at opnå en drifts situation, der skulle resultere i at udregningen skal komme til at ligne de opgivne tal fra Mitsubishi.
Faktisk er jeg mest interesseret i driftsudgift sammenligning til mit gamle gas-fyr, men i reklamations-øjemed er allerede den nuværende COP 1.5 efter 6 mdr svær at hive op til 2.5 som er de mere realistiske tal fra Teknologisk Institut.

Al den snak om el-drift gør jo kun de rigtige tal for COP og argumenteringen endnu mere svag, når ydermere det foreslåes at øge den minimum tilladte temperatur som ude-delen må arbejde ved fra -25 grader til højere temperaturer (fex -20 grader): det betyder jo blot at man styrer anlægget imod mere el-patron-drift og dermed undergraver argumenterne om højere COP-værdier. - hvorfor er det at det er tydelig fremhævet at netop denne luft-til-vand varmepumpe kan køre ned til -25 grader ?? pga. dens Flash-Injection (som skrevet står i brochuren) dette skulle jo netop tillade varmepumpe drift ved angivne lave temperaturer, i modsætning til andre fabrikater, som giver-op tidligere ved noget højere temperaturer.

Jeg kan sagtens tilslutte mig dine afsluttende kommentarer- tak!
vh
Knud

Jeg kan tilføje, at mine to naboer har en Bosch luft/vand på hhv 10 og 8 kw, og de har haft en årscop på 2,8 og 2,7.
Dette tror jeg, er en forventelig cop ved en god luft/vand pumpe, hvilket jeg baserer på mange indlæg i varmepumpsforum.com, som er et meget stort svensk varmepumpeforum.

Min egen jordvarmepumpe har målt over 2,8 år haft en cop på 3,7.
Skrevet af Hans123456789 på 02 feb 2010 20:06

Jeg havde angivet en forkert datablads reference her er den rigtige for min varmepumpe:

http://varme-pumper.dana14.dk/data/images/m5.pdf

vh
Knud

Der er yderligere 43 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis