Hvorfor er varmepumper en god ide?

Jeg her gået og tænkt: Da jeg gik i skole lærte jeg at, ved enhver transformation af energi er der et spild. F.eks er det kun ca 25% af diseloliens energi der overføres til de trækkende hjul. Det er klart at hvis vi snakker om vindel så er det jo en god ide, men jeg mener at kunne huske at vi på landsplan har ca 12% vindel ( er det rigtigt) Alt den anden el er stort set fra kulværker. Man tager altså en spand kul, brænder den af, laver vand til damp som trækker en turbine som trækker en elgenerator, som laver vekselstrøm som transformeres op og ned, som derefter trækker en elmotor som driver en kølekompressor. Hvorfor er det billigere end et oliefyr el gas som har en virkningsgrad på mere end 95%. Jeg forstår det ikke. Er el i virkeligheden for billig i forhold til fyringsolie/gas. Hvordan ser regnskabet ud hvis man sætter en dieselgenerator der køre på fyringsolie til at trække kølemaskinen. Og hvorfor kan man tillade sig at kalde det for grøn energi? Hvis man forestillede sig at man kunne brænde de samme kul af der hjemme i et kulfyr med en virkningsgrad på ca 90-92% Får man så reelt færre kwt end ved at bruge el fra det offentlige net.Det var bare det jeg ville høre.

Mange Hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg her gået og tænkt: Da jeg gik i skole lærte... Vis hele indlægget
143 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det var nu også Freak1's indlæg, jeg svarede på. Jeg ved ikke om der findes en kombination af jordvarme og solvarme, men når solen skinner har du måske ikke så meget brug for jordvarme?

Der findes solvarme-anlæg, som leverer både varme til vand og til rumopvarmning, men de har også det problem, at når solen skinner er der ikke så meget brug for rumopvarmning og du kan ikke rigtig gemme solvarmen til de kolde dage, medmindre du laver et gigant-lager i kælderen..
sælbyggårn skriver:
At den er frekvensstyret betyder, at den går op og ned i hastighed alt efter hvor meget varme, der er brug for. Ligesom en speeder på en bil. Den kører hele tiden fra oktober til marts, men meget af tiden kun ganske langsomt. Laveste ydelse er 4 kw og så kan den kører op til 17 kw, men det bliver der vist ikke brug for i mit hus. En ikke-frekvensstyret kører enten fuld kraft eller ikke, ligesom et køleskab. Det er tænd eller sluk.

Det her lyder spændene, jeg har selv en varmepumpe som jeg kunne tænke mig at frekvens styre, hvordan har du sat styringen til? 1-1o volt eller udetemperatur???
med venlig hilsen
Futlgb

Med venlig hilsen

Futlgb

Falder strømforbruget når man frekvensstyrer?

Med venlig hilsen
ktm

Det er avanceret teknik at frekvensstyre en kompressor og ikke noget, man bare lige gør.
Det kræver også en særlig kompressor, der kan tåle det. (Det noget med smøring, - blandt andet).
Derfor bør varmepumpen være produceret med frekvensstyring fra fabrikken af.

Ja, varmepumpen bruger kun strøm i forhold til, hvor hurtigt den kører.
Det er nøjagtig som en lysdæmper, når du dæmper lyset sparer du på strømmen.

En frekvensomformer styrer strømmen, så der køres fra mellem 20 og 90 hertz.
Hej sælbyggårn
Det undre mig, for jeg har talt med Danfoss, som har solgt mig en VLT 6000 HVAC frekvens omformer, at der ikke skulle være nogle problemmer med at styre en Scroll kompressor, som min sol til vand 15.5kW varmepumpe (www.lukatherm.com) har!
Kan du henvise mig nogle hjemmesider som beskriver problemmet med smøring og andre ting? For jeg har ikke lige lyst til at ødelægge en dyr varmepumpe!

Med venlig hilsen

Futlgb

Annonce
Hej
Hvad nu hvis man som tredje modul satte paneler på taget og førte det varme vand ind i jordvarmens tredje modul.
Kan det lade sig gøre og jordvarme anlæget vælger det varmeste vand fra taget eller jorden.
Længderne i taget er jo relativ kort, men varmere og må kunne drage meget varme ud af det og om natten tage jordslangevarmen-?
Bare en ide
mvh
Søren

Med venlig hilsen

Søren
Hej Søren

Jeg syntes at din ide er god!
For jeg har sat en temperaturskifter til at styre hvor min varmepumpe får sit varme vand fra, nemlig fra solfangeren på taget (om dagen) og fra "luft til vand" fangeren om natten eller ved lave temperaturer på grund af skyer. Varmepumpen starter altid på solfanger kredsen, så sker skiftet når fødevandet kommer 5 grader under i forhold til udetemperaturen. Når temperaturen kommer under 10 graders frost, træder en el-patron kreds ind.
Jeg har endnu ikke lavet nogle beregninger over om det kan betale sig, da varmepumpen kun har kørt i 14 dage.
Mere vil følge når der er nyt...

Med venlig hilsen

Futlgb

Hej futlgb

Nej, det har jeg ikke lige dokumentet på. Der har været lavet nogle undersøgelser angående frekvensstyring af pumper, hvor det viste sig at stempelkompressorer var bedre egnede til det end scroll, men siden er scroll vist blevet udviklet, så de er har fået bedre ydelser ved frekvensstyring. Men jeg ved IVT har fået deres scroll specialudviklet til deres frekvensstyrede X15.

Hvad forstås ved en sol til vand varmepumpe?

Det varme vand som du sender til varmepumpen er det brine eller hvordan? Har du mulighed for at beskrive det nærmere, for jeg har nemlig også eksperimenteret med nogle alternative opsætninger af sol og varmepumpe, så jeg er interesseret i at høre om andres erfaringer.
Nogen der har erfaringer med denne pumpe? http://www.lukatherm.com/epages/61510230.sf/sec_zjNY7XzKFE/?ObjectPath=/Shops/61510230/Categories/%22LUFT-WASSER-W%C3%84RMEPUMPEN%22/%2217%20KW%22 Er det noget der virker, og er det et komplet sæt?
Der er mange gode svar! Jeg forhandler selv varmepumper.

<a href="http://www.sandenergi.dk">Sandenergi.dk</a>

Der er yderligere 73 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis