Hvorfor er varmepumper en god ide?

Jeg her gået og tænkt: Da jeg gik i skole lærte jeg at, ved enhver transformation af energi er der et spild. F.eks er det kun ca 25% af diseloliens energi der overføres til de trækkende hjul. Det er klart at hvis vi snakker om vindel så er det jo en god ide, men jeg mener at kunne huske at vi på landsplan har ca 12% vindel ( er det rigtigt) Alt den anden el er stort set fra kulværker. Man tager altså en spand kul, brænder den af, laver vand til damp som trækker en turbine som trækker en elgenerator, som laver vekselstrøm som transformeres op og ned, som derefter trækker en elmotor som driver en kølekompressor. Hvorfor er det billigere end et oliefyr el gas som har en virkningsgrad på mere end 95%. Jeg forstår det ikke. Er el i virkeligheden for billig i forhold til fyringsolie/gas. Hvordan ser regnskabet ud hvis man sætter en dieselgenerator der køre på fyringsolie til at trække kølemaskinen. Og hvorfor kan man tillade sig at kalde det for grøn energi? Hvis man forestillede sig at man kunne brænde de samme kul af der hjemme i et kulfyr med en virkningsgrad på ca 90-92% Får man så reelt færre kwt end ved at bruge el fra det offentlige net.Det var bare det jeg ville høre.

Mange Hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg her gået og tænkt: Da jeg gik i skole lærte... Vis hele indlægget
143 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Har nu haft jordvarme i 20 år, og har om vinteren overhovedet ikke haft brug for ekstra varme, selv ved 20 graders frost.
Overhovedet.....Har haft oliefyren stående de første 10 år i reserve, men aldrig værettændt for den.
Har 200 kvm boligareal hus fra 1955, og så er der kun anvendt de gamle radiartori halvdelen af huset, men skal skiftes.
Årlig forbrug ca. 11000 kr.
Har 2 rækker jordslanger a. 180 meter.
mvh
Søren

Med venlig hilsen

Søren
Hvordan vil du beskrive din isolering?
Hvor meget olie brugte du før?
Over hvor mange kvadratmeter ligger dine jordslanger?
Hvad gør du med varmt vand?
Har du haft nogen reparationer på anlægget?

Undskyld de mange spøgsmål, men jeg er lidt nysgerrig!

Med venlig hilsen
ktm

Hej
1. Isolering hulmursisolering fra først i 80 erne, som jeg ved ikke er 100 % godt udført
har for 2 år siden sat nye energiglas i vinduerne, uden dog at mærke det store, dog mærke man ikke den kuldetræk ind af vinduerne.
Loftet/ skråvægge er isoleret med 200 mm.
Trægulv er koldt og dårligt isoleret med ca. 5o mm i krybekælder, men ligger ikke helt til.
Så alt i alt, er der stadig noget efter isolering tilbage.
Men jeg har 3 gamle radiatorer i huset--store, som ikke er god til at afgive varme, og når jeg får disse skiftet, vil jeg tro jeg kan spare en tusse mere.
2. Ved ikke hvor meget olie der blev brugt før. købte det lige efter installation af jordvarme.
Har siden 2000 fået de 70kvm på 1-sal koplet på.
Forbruget ændrede sig næsten ikke, da over-etagegen samtidig blev isoleret.
3. De ligger i 2 længder ud fra huset, men er de sidste 20 meter kun nede i 2 spade stiks dybde, og det er lidt irriterende.
Her kunne jeg sikkert udnytte(holde lidt mere varme på slangerne.
4. 200liter varmtvands beholder som jordvarme ordner, og jeg har jacuzzi 170 liter, så den bliver tømtengang imellem, specielt om vinteren.
5.Har i starten haft lynnedslag i anlægget og fået 2 nye kommpressorer i 98..den ene blev dog renoveret året efter under garanti, da en af fjedrene i komprossoren sprang.
Har ekstra motorværn på, pga den gang med lynet...

mvh

Søren

Med venlig hilsen

Søren
Vil lige nævne, at en arbejdskolege, et par år efter mig, fik et luft til luft anlæg, og han klagede over, at han havde forlidt varme,
når minus graderne kom ned på under en 5 grader. Og at den brugte meget strøm, men jeg ved ikke hvormeget.
Han smed anlæget ud, da det var opslidt efter 15 år.

mvh
Søren

Med venlig hilsen

Søren
Søren, tak for en række meget spændende oplysninger! Herligt at få erfaringer fra real life.

Det med dine radiatorer er vel ikke så slemt, idet varmen vel ikke fiser ud af systemet? Med mere effektive radiatorer vil du selvf. kunne få mere varme i rummet, men dermed også aftage flere kalorier fra systemet.

Pudsigt at du nævner det med din 1.sal, hvor du ikke rigtig kunne mærke forskel i varmeforbruget. Jeg har nøjagtig samme oplevelse!

OK, lynnedslaget kan vi næppe laste dit varmeværk!

Har selv en god ven, der smed sit luft/vand ud efter en årrække med skuffende resultater.

Med venlig hilsen
ktm

Annonce
Der har meget svingende kvalitet af varmepumper gennem årene, ligesom montørerne heller ikke altid har været for gode. Derfor har branchen lavet "Varmepumpeordningen" under Teknologisk Institut, som skulle sikre, dels at varmepumpen er af en ordentlig kvalitet, og at montøren er tilstrækkeligt uddannet til at sætte den op.

Find oversigt over gode links til varmepumpeordningen og andet her.

Husk iøvrigt at isolere huset først og skift vinduer før du investerer i et nyt varmeanlæg. Det kan spare dig for mange penge til et varmeanlæg, som er for stort, hvis du først isolerer huset efter at du har fået nyt varmeanlæg.
Hej
1. Jo det med nye radiatorer, vil for mig være en fordel, når der er ca. 8-10 grader udenfor, så er fremløbstemperaturen ikke så høj, så der kunne jeg få mere nytte af dem.
2. Kunne forestille mig, om man kunne kople et solvarme system på jordvarme anlægget, på en eller anden måde, om det måske kunne halvere forbruget fra 11 til en 5-8000 om året--??
Findes der sådan -?

mvh
søren

Med venlig hilsen

Søren
Anjins-Honey Hvad med et sol panel der laver strøm den kan vel snilt lave det strøm varmepumpen bruger på en sommer dag og kan supplere på alle lyse dage?
Kombinationen af solceller og varmepumper er lavet før i Kyoto-landsbyen ved Borup på midtsjælland. Det kan ikke direkte betale sig, fordi solceller er så dyre, som de er, men du opnår nogle andre fordele:
  • Du kan financiere solcellerne over huslånet og derved låse dine varmeudgifter fast i mange år.
  • Hvis dit hus med solceller kan komme i lavenergiklasse 1 eller 2 kan du slippe for tilslutningspligt til naturgas eller fjernvarme, hvis du har det, hvor du bor. Så sparer du tilslutningsgebyr og årlig fast afgift.
Læs mere om Kyoto-landsbyen her.
Hej
Jeg tænkte nu mere på solvarme med vand.
mvh
Søren

Med venlig hilsen

Søren
Der er yderligere 83 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere