Hvorfor er varmepumper en god ide?

Jeg her gået og tænkt: Da jeg gik i skole lærte jeg at, ved enhver transformation af energi er der et spild. F.eks er det kun ca 25% af diseloliens energi der overføres til de trækkende hjul. Det er klart at hvis vi snakker om vindel så er det jo en god ide, men jeg mener at kunne huske at vi på landsplan har ca 12% vindel ( er det rigtigt) Alt den anden el er stort set fra kulværker. Man tager altså en spand kul, brænder den af, laver vand til damp som trækker en turbine som trækker en elgenerator, som laver vekselstrøm som transformeres op og ned, som derefter trækker en elmotor som driver en kølekompressor. Hvorfor er det billigere end et oliefyr el gas som har en virkningsgrad på mere end 95%. Jeg forstår det ikke. Er el i virkeligheden for billig i forhold til fyringsolie/gas. Hvordan ser regnskabet ud hvis man sætter en dieselgenerator der køre på fyringsolie til at trække kølemaskinen. Og hvorfor kan man tillade sig at kalde det for grøn energi? Hvis man forestillede sig at man kunne brænde de samme kul af der hjemme i et kulfyr med en virkningsgrad på ca 90-92% Får man så reelt færre kwt end ved at bruge el fra det offentlige net.Det var bare det jeg ville høre.

Mange Hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg her gået og tænkt: Da jeg gik i skole lærte... Vis hele indlægget
143 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ved du hvor meget de opvarmer med deres anlæg og hvordan de klare det?

Og ved du hvor i Sverige de har købt deres anlæg?
Den ene har et hus fra 1998 i 2 plan, hvor grundarealet 120 m2, - 8kw. Halv gulvvarme halv radiator.

Den anden har et kvadratisk hus på 300 m2 fra 1921, kælder med 2,5 plan ovenpå. 10 kw, men jeg tror, de får problemer, hvis det bliver rigtig koldt. Denne vinter forløb uden problemer overhovedet. De har også en pejs og solvarme. De trænger meget til at efterisolere deres hus.

Jeg har selv en 17 kw frekvensstyret til et hus på 240 m2 fra 1880, renoveret i 1998.

De har købt deres pumper hos bynor.se
sælbygårn Jamen det ser ud til at jeg har ret i at jeg skal bruge et anlæg på 17 kw. Hvordan klare dit anlæg det hvor meget bliver det brugt på en godt kold dag? Hvad betyder det at det forresten at det er frekvensstyret?

Jeg har lige kigget hos bynor.se der kommer 17 kw + CC 160 13 kw til at koste 63450 hos www.amexa.se koster den "kun" 58400 kr. Men det er bare en side jeg fandt på google ved ikke om de er gode eller noget.

Har de selv hentet anlægget i Sverige eller har de fået dem sendt til Danmark?
Tak til alle der er med her. dejligt med lidt debat om dette emne. Som nogen sikkert har forstået så er jeg lidt skeptisk, så det ville være rigtig rart med nogle realistiske tal. forrentning af investeringen, afskrivning, drift i form af el og  årligt servicebesøg.Så forøvrigt lige i det nye Metalmagasin at der kommer nye anlæg med co2 som drivmiddel som sparer ca 40% energi i forhold til konventionelle anlæg. Kender I noget til det?

Mange hilsner  Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
De fik anlæggene sendt fra Sverige, - det koster 500 kroner fordi fragt er billig i Sverige, så det kan slet ikke betale sig at hente det.

I januar måned var det gennemsnitlige forbrug 40 kw/h i døgnet.
Gennemsnit for det sidste år var 25 kw/h i døgnet. Dette er for al varme og for varmt vand. Men jeg har også solvarme, som dækker noget af det varme vand.

At den er frekvensstyret betyder, at den går op og ned i hastighed alt efter hvor meget varme, der er brug for. Ligesom en speeder på en bil. Den kører hele tiden fra oktober til marts, men meget af tiden kun ganske langsomt. Laveste ydelse er 4 kw og så kan den kører op til 17 kw, men det bliver der vist ikke brug for i mit hus. En ikke-frekvensstyret kører enten fuld kraft eller ikke, ligesom et køleskab. Det er tænd eller sluk.

Mit anlæg har kostet alt i alt, med anlægning af græsplæne og hele pivtøjet 107.000 kroner.
Jeg har en af de allerdyreste varmepumper og anlægget ville sikkert have kostet 180.000 kroner, hvis jeg ikke selv havde installeret det. Men jeg er lidt teknik-freak og ville gerne have det nyeste og efter min mening bedste.

Jeg brugte tidligere 23.500 kroner på olie og 17 selvskovede rummeter brænde om året.
Jeg bruger nu 10.000 kroner til varmepumpen.

Jeg sparer altså 13.500 om året og skal ikke ud og hente de 17 m3 brænde, og det var det, jeg ikke gad mere, - derfor satte jeg jordvarme ind.

Jeg havde mange overvejelser inden, men efter at have besøgt to huse med jordvarme var jeg ikke i tvivl, og jeg har ikke fortrudt det et sekund siden.

Jeg har tre målere på hele systemet, + internetovervågning med statistisk, så jeg ved helt nøjagtigt, hvor meget jeg bruger og hvor effektivt systemet kører.
Annonce
Det kan godt være, der skrives om co2-anlæg, men hvad jeg har hørt på andre forums, så går der vist længe før de rigtigt får det til at virke. Blandt andet fordi co2-pumper skal køre under ekstremt højt tryk, og det kræver noget særligt af anlægget.
Tak for dine gode og fyldsgørende svar sælbygårn. Det hjælper meget os nye i faget :-)

Lad os nu antage at jeg køber en bosch 17 kw samt cc 160 13 kw. Kan du så hjælpe med nogen informationer om hvad jeg ellers kommer til at mangle for at kunne slutte den til mit nuværende anlæg?

Nuværende "anlæg"

Olie/Brænde fyr i udhus.
Varmtvands beholder i stuehus med vensler på varmerørene samt varme stav.
Samt Brændeovn i stuehuset.

Jeg skal så have et nyt rør til stuehuset til det varme forbrugs vand fra varme beholderen. Og fittings osv. så det nye anlæg kan kobles til det gamle. Så vidt jeg kan forstå så skal jeg ikke bruge min gamle cirkulations pumpe mere da den er indbygget i bosch varmepumpen eller hvad?
Som andre her på siden har forklaret, så skal varmen komme et sted fra, og det er altså solen om sommeren, der leverer varme til jordvarmen om vinteren, også selv om jorden måske kun er 10 grader i en meters dybde. Hvis ikke der havde været sol om sommeren havde jorden i en meters dybde måske kun været 3 grader varm

De der tre tilbud på jordvarme i kombination med oliefyr(?), mon ikke tilbuddene sammenligner udgiften ved jordvarme med udgiften til et oliefyr? Det er næppe meningen, at du skal have både jordvarme og oliefyr.
Skrevet af Søren Rasmussen2 på 28 aug 2009 13:11
De der tre tilbud på jordvarme i kombination med oliefyr(?), mon ikke tilbuddene sammenligner udgiften ved jordvarme med udgiften til et oliefyr? Det er næppe meningen, at du skal have både jordvarme og oliefyr.

Hvorfor egentlig ikke?
Det er måske forkert at dimentionere et jordvarmeanlæg til at kunne tumle den værste fimbulvinter, med deraf følgende voldsom ekstra anlægsudgift, når vi efterhånden sjældent kommer under frysepunktet?
Jeg pusler da med tanker om at lade mit gamle pillefyr og back-up oliefyr blive stående, hvis jeg skrider til værket med et jordvarmeanlæg.

Meget spændende at få vendt alle disse overvejelser.

Med venlig hilsen
ktm

Jeg har tænkt mig at lade mit kombi fyr stående vil dog kun bruge det til brænde efter mit olie er brugt op. Som backup for varmepumpen.
Der er yderligere 93 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis