Hvorfor er varmepumper en god ide?

Jeg her gået og tænkt: Da jeg gik i skole lærte jeg at, ved enhver transformation af energi er der et spild. F.eks er det kun ca 25% af diseloliens energi der overføres til de trækkende hjul. Det er klart at hvis vi snakker om vindel så er det jo en god ide, men jeg mener at kunne huske at vi på landsplan har ca 12% vindel ( er det rigtigt) Alt den anden el er stort set fra kulværker. Man tager altså en spand kul, brænder den af, laver vand til damp som trækker en turbine som trækker en elgenerator, som laver vekselstrøm som transformeres op og ned, som derefter trækker en elmotor som driver en kølekompressor. Hvorfor er det billigere end et oliefyr el gas som har en virkningsgrad på mere end 95%. Jeg forstår det ikke. Er el i virkeligheden for billig i forhold til fyringsolie/gas. Hvordan ser regnskabet ud hvis man sætter en dieselgenerator der køre på fyringsolie til at trække kølemaskinen. Og hvorfor kan man tillade sig at kalde det for grøn energi? Hvis man forestillede sig at man kunne brænde de samme kul af der hjemme i et kulfyr med en virkningsgrad på ca 90-92% Får man så reelt færre kwt end ved at bruge el fra det offentlige net.Det var bare det jeg ville høre.

Mange Hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg her gået og tænkt: Da jeg gik i skole lærte... Vis hele indlægget
143 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kan jeg se at der bruges termer som COP i denne tråd. INTET er mere UMULIGT at gennemskue end effektivitet og COP på varmepumper.

Når COP opgives bruges flg. målemetoder:
Væske / vand varmepumper: kuldebærer ind-ud / varmebærer ind-ud = 0- (-3) / 40 - 45°C
Luft / vand varmepumper: kuldebærer ind / varmebærer ind-ud = 7 / 40 - 45°C
Kilde findes her side2 nederst.
Som det ses opgives COP ikke ved samme udetemperatur, hvorfor man som forbruger slet ikke kan sammenligne jord/luft anlæg vha. COP.

Alle seriøse i branchen ved godt og anbefaler jordvarme som det mest effektive MEEN når det så er sagt, så kan et samlet lavt års varmeforbrug ikke retfærdiggøre en så stor udgift, så en del danskere med lav eller moderat forbrug, vil i anlægget levetid forbruge så lidt varme at en billigere luft/vand sagtens kan være mest rentabelt pga. den lavere indkøbspris.

Kun perfekt er "godt nok"

Skrevet af Anjins-Honey på 22 aug 2009 23:55
Hej
Kan kun anbefale Jordvarme totalt.
Ingen brandfare,ingen spild af ens fritid, ingen rengøring, ingen benzinforbrug til bil og motorsave, og så fylder det minimalt,ingen udgifter til skorstensfejer og skorstene, også kan man altså ikke høre den kører,overhovedet ikke , ved ikke hvor BOFH har det fra.

Mvh
Søren
Hej Søren
Jeg skrev "i langt de fleste tilfælde" - jeg er glad på dine veje for at du er tilfreds men kan kun gætte på hvor meget du er blevet bonget for at få en model du ikke synes støjer og hvad rentabiliteten af dit anlæg er.

Jeg skriver heller ikke noget om at støj fra en vp ikke er et problem man kan arbejde med og forsøge at løse på en måde så det er til alles tilfredshed.

Men folk læser den her overvejende ukritiske tråd og tænker "fedt - en af dem til os!" -og så kigger de i seneste tilbudsavis fra Bilka, Harald eller dem uden h - og bliver fælt skuffede.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

"Fedt - en af dem til mig!" Ja så længe det er et af de små anlæg til 3-4.000 er det i orden.

Jeg er rigtig meget glad for mit, der klarer opvarmning en kølig dag uden for fyringssæsonen og som i afvigte uge kan dulme 30 graders varme med behagelig afkøling uden smålig skelen til el-forbrug.

Derimod er det ikke bare lige noget man kaster sig hovedkulds ud i når det er et anlæg til 100-150.000 kr.
Jeg har de senere dage surfet lidt rundt på diverse firmaers hjemmesiders beregningsmoduler og andre muligheder.
Desværre viser det sig, at i forhold til mit pillefyr, er der nok alligevel ikke noget at komme efter for mig mht. økonomi, snarere tværtimod, hvis investeringen skal tages med i billedet.
I en beregning ville jeg kunne spare kr. 1500 kr. p.a. OK, så ville anlægget være sparet ind på ca. 100 år, men skal jeg spekulere i forrentningen af pengene, bliver regnestykket en smule problematisk. Dertil kommer at anlægget måske kun har en levetid på 20 år, og skal jeg i de næste 100 år skifte anlæg 4 gange, tror jeg det bliver mere end svært at få det regnestykke til at balancere??

Måske jeg tager fejl???

Med venlig hilsen
ktm

Hej KTM.

Dem som sælger varmepumpe-anlæg, hvor mange tror du kan udfærdige et korrekt regnestykke. Udfra min erfaring, så er det promiller af dem som er sælgere af disse aggregater, de ved ik en skid om hvad en varmepump kan.
Vi har utrolig mange kunder når de har kontaktet os, som har været fuldstændig forvirret, fordi alle de sælgere de har været i kontakt med, de havde den bedste varmepumpe.
Ingen anden end Mitsubishi har en lyd-db på 20 eller derunder, eller en garanteret ens varmeeffekt ned til -15 grader, eller en udendørs lyd-db som kan godkendes, også af den nabo som bor lige op af maskinen.

Du tager meget fejl, men det er da dejligt at du er glad for din maskine, men hvis du først prøver en Kirigamine, så ved du hvad kvalitet er.
Har din måsek en besparelse mellem 64/80% ifht olie, gas og el-varme.

Kvalitet er billigst i sidste ende

PE

Jeg siger det kun én gang, hvis du vil have kvalitet så er det kun Daikin Alterma.
Daikin lover kun det som anlægget reelt, vi var med i en forsøgs ordning for 6 år siden hvor vi monterede nogle anlæg som skulle testes i dk, og der har selv ikke på demo/prøve anlægget været noget overhovedet.
Vi har også prøvet mitsubishi, panasonic, men med knap så gode resultater

Køletekniker & Energiteknolog.

Annonce
GrOenkjaer de Daikin anlæg til luft/vand jeg har kunne finde er bare på max 9 kw og det er ikke nok til mit hus på 275 m2.
Ja, du skal op i et større anlæg.

Har du plads til jordvarme? Der skal bruges mellem 500 og 700 meter slange til dit hus, hvilket vil sige op til 1000 m grund.
Det er dyrere at installere, men ingen støj i haven og udedelen bliver aldrig slidt. Og så er det mere økonomisk på den lange bane, samt stabil varme ved alle udetemperaturer. Hvis man alligevel roder haven op ved byggeri eller omlægning, kan man lige så godt grave slangerne i.

Jeg bor i en landsby med 30 huse, hvor 3 har pillefyr, 4 jordvarmeanlæg, 2 luft/vand-anlæg, 2 halmfyr og resten er på olie/brænde eller el. Flere af os har energimålere på anlæggene, så vi ved nøjagtigt, hvad de forskellige systemer yder i forhold til investeringer osv. Halmfyret er det billigste, gratis halm, så kommer jordvarme, luf/vand, pillefyr, brændefyr, olie og el.

Du skal være velkommen til en lille rundvisning, hvis du vil se et par anlæg i drift.
Vi er en gør-det-selv landsby, men ingen arbejder inden noget med energiforsyning og deslige.
Det er en meget spændende tråd ar følge med i.

Desværre er det jo den sædvanlige anprisning af egne prodikter, som de involverede fører sig frem med. Nu ville det vel også være underligt, hvis en sælger fremførte at hans anlæg måske var væsentlig ringere end konkurrenten.

Det ville være langt mere interessant at se uvildige bedømmelser af sådanne anlæg og se anlæg i drift hos slutbrugere. Da jeg anskaffede mig pillefyr, fik jeg lejlighed til at se anlæg i brug hos slutbrugere, hvilket var det som endelig overbeviste mig om lyksalighederne.

Jeg står over for, muligvis, at købe nyt anlæg enten pillefyr eller måske jordvarme.
Jeg er ved at indrette fyrrum i et udhus, en fjernvarmeslange er ført over til stuehuset, huset er på 300 m2 middel isoleret, en fjernvarmeslange er ført over til værkstedet på 110 m2, hvor der altid en minimum 14 grader (Så ikke arbejdstilsynet smider mig ud af værkstedet! )
I afvigte, milde vinter brugte jeg ca 10 tons træpiller i en gammel Salamander kedel med en 10 år gammel TB-mini faldstoker.
Så vidt jeg kan se i div. beregningsmodeller, kan jeg vist ikke gøre det meget billigere med noget andet system?
Det eneste jeg evt. kan vinde er en lettere pasning?

Med venlig hilsen
ktm

sælbygårn

ja jeg har plads til slangerne men anlægget koster omkring det dobbelte og det har jeg simpelthen ikke pengene til lige PT og vil gerne væk fra olie inden det bliver hård vinter. Jeg har en smule olie og en smule træ tilbage så kan klare mig de første par måneder og derefter skulle jeg gerne have skrabet nok sammen til et nyt anlæg. Så anlægs prisen er meget vigtig for mig også selv om det ikke har helt lige så god COP når det er koldt. Der bliver der aligevel fyret ekstra med brænde.

Hvilke mærker og modeller er de 2 som bruger luft/vand?

Kunne godt tænke mig at se det i drift men det er jo på den anden side af broen så skal have det til at passe med noget andet også så :-)

Den ene har købt en 8kw Bosch og den anden en 10 kw Bosch, og de har begge købt den i Sverige.
Der er yderligere 103 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis