Hvorfor er varmepumper en god ide?

Jeg her gået og tænkt: Da jeg gik i skole lærte jeg at, ved enhver transformation af energi er der et spild. F.eks er det kun ca 25% af diseloliens energi der overføres til de trækkende hjul. Det er klart at hvis vi snakker om vindel så er det jo en god ide, men jeg mener at kunne huske at vi på landsplan har ca 12% vindel ( er det rigtigt) Alt den anden el er stort set fra kulværker. Man tager altså en spand kul, brænder den af, laver vand til damp som trækker en turbine som trækker en elgenerator, som laver vekselstrøm som transformeres op og ned, som derefter trækker en elmotor som driver en kølekompressor. Hvorfor er det billigere end et oliefyr el gas som har en virkningsgrad på mere end 95%. Jeg forstår det ikke. Er el i virkeligheden for billig i forhold til fyringsolie/gas. Hvordan ser regnskabet ud hvis man sætter en dieselgenerator der køre på fyringsolie til at trække kølemaskinen. Og hvorfor kan man tillade sig at kalde det for grøn energi? Hvis man forestillede sig at man kunne brænde de samme kul af der hjemme i et kulfyr med en virkningsgrad på ca 90-92% Får man så reelt færre kwt end ved at bruge el fra det offentlige net.Det var bare det jeg ville høre.

Mange Hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg her gået og tænkt: Da jeg gik i skole lærte... Vis hele indlægget
143 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor stort er areal, skal der bruges til at lægge jordslangen ned i?
Jeg er lidt overrasket over påstanden om at det er billigere med jordvarme end med piller!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg må indrømme jeg er blevet lidt hooked på ideen, efter alle disse lovprisninger jeg læser her og hisset!
Jeg har nok ca det dobbelte varmebehov, så det bliver noget af et gravejob!
I afvigte fyringssæson brugte jeg for ca. kr. 20.000 træpiller + lidt træbriketter og lidt skrammeltræ for hyggens skyld + så arbejdet.
Det stemmer jo meget godt med dine iagttagelser.

Med venlig hilsen
ktm

 

Dejligt at der er nogle som er tilfredse med deres jordvarme

Menn. Jeg kan oplyse jer, at vi har rigtig mange som har jordvarme som henvender sig til os om,vi kan gøre noget, fordi de synes at jordvarmen er alt for dyr i drift.
Heldigvis er der mange som har fået øjnene op for vores luft til vand-varmepumpe, den er billigere både i drift og indkøb en jordvarmen og kører næsten lydløst på udedelen.
 
Hilsen Poul Erik


PE

Ja tilgengæld har i så også investeret det dobbelte som os andre i varmeanlæg tag lige det i betragtning når i siger hvor billiget det er. I skal jo huske på at det hele skal forrentes så derfor sparer i jo først noget når det er tjent hjem. Så der går mindst 5 årfør det bliver billigt. Tænk lilge lidt over det før det bliver billigt.

For hvis det er så godt som i siger skal det laves meget større og alle der små lokale varme centraler der er skal skiftes ud med varmepumper. Men tænk n lidt over fremtiden, i får jo også tilskud til jeres anlæg i form af rabat på regningen. Vi andre fyrer jo for det samme som jer. Det er et spørgsmål om at gøre det rigtigt. Men flissen vil jo være endnu billigere men også mere arbejde.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Att: Pev

Den der påstand bliver du nød til lige at vise nogle beregninger på.
Hvis vi tager en jordvarme der jo ikke rimer til og dermed ikke skal afises, kontra en luft / vand der binder fugten og skal døjes med udetemperaturer på under frysepunktet. Så sidder der en kompressor i dem begge, der skal sørge for at kølemiddelgassen komprimeres.
Jordvarmen har en pumpe til sprit/glykol og luft/vand har en mølle til luften. Det må gå lige op!

Så med mindre dine jordvarmefolk har et helt forkert dimensioneret anlæg, tror jeg det er en and!

Indkøb og installering er dog dyrest ved jordvarme. Det er korrekt!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej Næstformand

Jeg har ikke lyst at kommentere forskellen fordi der altid er nogle som er klogere og jeg gider ikke ha/bruge oceaner af tid på forklaringer.

En ting jeg kan forklare jer, er at differencetemperaturen på jorden og luften er 0,7 grad i forskel på hele året.
Cop-værdien har jeg endnu ikke set på 4,57 på jordvarme og jeg har heller aldrig set at jordvarmeprisen er under luft til vand-anlæg.


PE

Sidder og læser denne tråd og har også lyst til at bidrage - lovprisningen af varmepumper og deres miljøbevidsthed vil jo ingen ende tage ;-)

Fakta ved varmepumper, uanset om den er til jordvarme, luft/vand eller luft/luft er at der skal en kompressor til for at sætte kølemidlet under tryk. Denne kompressor støjer - i langt de fleste tilfælde med mere end hvad miljøstyrelsen tillader/anbefaler.

Grunden er at vi som mennesker ikke trives særlig godt i støjpåvirket miljø.

Flere og flere mennesker er klar over dette - se bla, på hvor svært det er for kommunerne at placere nye vindmøller.

Her på vores villavej er en beboer blevet pålagt at nedtage en vp da udedelen generede naboer og genboer.

Ergo er varmepumper uanset om de anvendes ifm jordvarme, søvarme, luftvarme etc. i deres nuværende udformning ikke er det endegyldige svar på alt, så hvis du bor på landet og ikke vil have en vindmølle så sæt da endelig en varmepumpe op...ehh?!

Angående rentabilitet på forskellige typer af anlæg - min svigerfar er fritidslandmand og har adgang til alt det overskudshalm han vil - så han fyrer gratis sålænge hans arme er i stand til at presse og samle 100 baller efter høst (de har også solvarme) - ville nogen forsøge at sælge en varmepumpe til ham ud fra et argument om at det er billigere? Not bloody likely!
Markedet for træpiller herhjemme er svært at gennemskue - men de store olieproducenter er nogen af de største grossister af dem - heraf følger den inflation der har været de sidste år på det marked. Hvorfor? -Fordi de kan! Pillefyr rentabelt? ...

Størstedelen af landets beboelser er inkl mig selv er tilknyttet fjernvarme. Her ved os er det et kraftvarme værk der fyrer med affald og halm og snart bliver krematoriet også koblet på ;-) -Min pointe er at at værket er tilpas effektivt drevet, fortrinsvis co2 neutralt brændsel og tilpas billigt til at en varepumpe pt. ikke vil være rentabel inden for dens levetid, det er med andre ord billigt og miljøbevidst nok for mig og min indskrænkede verden sålænge stort set resten er verden udenfor europa er de mega miljøsvin de er.

I andre kommuner er der også restvarme fra industriproduktion der tilgår fjernvarmenettet.

Hvis vi havde uanede mængder af strøm var alting løst - men situationen idag er sådan at man ikke effektivt kan lagre strøm fra vindmøller så det er ikke pt en plausibel løsningsmodel udenfor a-kraft som jeg også er imod. hvordan var det lige vi skulle drive de der varmepumper, med strøm - men vinden blæser ikke idag! Ehhh?!.....

Der findes nogle enkelte optimister der lobbyer på vegne af varmepumpe branchen der arbejder med en model hvor man omdanner vand til is for at lagre energien via varmepumper, yeah right det kommer til at fungere på den store skala!

Ergo er vi herhjemme pt nødt til at fyre noget af for at producere strøm på forbrugstidspunktet og restvarmen skal forbruges et eller andet sted hvis man ikke vil lede den ud i havet, de steder har varmepumperne ikke noget marked.

Angående stupiditet og dobbeltmoral i vores samfund - hvis man virkelig ville gøre noget det battede på miljøkontoen skulle man tillade at varme fra elforbrug afgiftsfrit kunne genbruges i varmeinstallationer - her vil jeg bruge et eksempel fra mit eget fag som eksempel. Mens du nu sidder med din bærbar i skødet og læser dette så læg lige mærke til hvor meget varme den producerer, den forbruger mellem 50 og 100 watt, en stationær med monitor ca. 2-3 gange så meget. På min arbejdsplads med knap 100 medarbejdere forbruger it-installationen for over en halv af de rigtigt lange i strøm om året til at drive vores it - al det overskudsvarme bliver ventileret direkte til fri luft fori det ikke er rentabelt at overføre det til varmeinstallationen for så skal man betale afgift af det - men øh? Havde man ikke gjort det en gang allerede? .... Hvor mange firmaer har noget it der står og snurrer hele tiden? ....

Nok herfra, skal flække en trailer træ mere i morgen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej
Kan kun anbefale Jordvarme totalt.
Ingen brandfare,ingen spild af ens fritid, ingen rengøring, ingen benzinforbrug til bil og motorsave, og så fylder det minimalt,ingen udgifter til skorstensfejer og skorstene, også kan man altså ikke høre den kører,overhovedet ikke , ved ikke hvor BOFH har det fra.

Mvh
Søren

Med venlig hilsen

Søren
Skrevet af pev på 22 aug 2009 12:03
Hej Næstformand

Jeg har ikke lyst at kommentere forskellen fordi der altid er nogle som er klogere og jeg gider ikke ha/bruge oceaner af tid på forklaringer.

En ting jeg kan forklare jer, er at differencetemperaturen på jorden og luften er 0,7 grad i forskel på hele året.
Cop-værdien har jeg endnu ikke set på 4,57 på jordvarme og jeg har heller aldrig set at jordvarmeprisen er under luft til vand-anlæg.



Hej PEV

Jeg forstår ikke rigtig dit vredladne udbrud og ærgrer mig da over at du ikke vil uddybe, hvad du mener.

På den måde bringer du dig selv lidt i miskredit og flere vil nok få genopfrisket den føleleseladede debat om refleksiv isolering, og endnu værre, drage paralleller.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 113 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis