Hvorfor er varmepumper en god ide?

Jeg her gået og tænkt: Da jeg gik i skole lærte jeg at, ved enhver transformation af energi er der et spild. F.eks er det kun ca 25% af diseloliens energi der overføres til de trækkende hjul. Det er klart at hvis vi snakker om vindel så er det jo en god ide, men jeg mener at kunne huske at vi på landsplan har ca 12% vindel ( er det rigtigt) Alt den anden el er stort set fra kulværker. Man tager altså en spand kul, brænder den af, laver vand til damp som trækker en turbine som trækker en elgenerator, som laver vekselstrøm som transformeres op og ned, som derefter trækker en elmotor som driver en kølekompressor. Hvorfor er det billigere end et oliefyr el gas som har en virkningsgrad på mere end 95%. Jeg forstår det ikke. Er el i virkeligheden for billig i forhold til fyringsolie/gas. Hvordan ser regnskabet ud hvis man sætter en dieselgenerator der køre på fyringsolie til at trække kølemaskinen. Og hvorfor kan man tillade sig at kalde det for grøn energi? Hvis man forestillede sig at man kunne brænde de samme kul af der hjemme i et kulfyr med en virkningsgrad på ca 90-92% Får man så reelt færre kwt end ved at bruge el fra det offentlige net.Det var bare det jeg ville høre.

Mange Hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg her gået og tænkt: Da jeg gik i skole lærte... Vis hele indlægget
143 svar
 Følg tråden
Der er 110 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af sælbyggårn på 04 feb 2010 19:43
Selvfølgelig er varmepumper ikke noget mirakel..
Det er blot et alternativ til de mange andre alternativer, der er til olie og el.
Varmepumper er et godt valg for dem, der ikke så gerne vil have arbejdet med brænde og piller. De luft/vand, der er i min by, koster nogenlunde det samme i drift som de pillefyr her er. Mens jordvarmepumper kører noget billigere end pillefyrene, men de har jo så også kostet mere at installere.

Ja, det er et problem, at fabrikanterne leverer cop baseret på optimale forhold og uden at måle diverse ekstra energiforbrugere med. Der er dog standarder for målingen af cop hos fabrikanterne, der gør, at man kan sammenligne forskellige pumper med hinanden. Men man må ikke beregne sit forbrug ud fra en fabriksoplyst cop.

De tilbud, som jeg har set givet til forbrugere fra diverse sælgere har dog været yderst realistiske, da sælgerne som regel bruger bestemte programmer, der ret nøjagtigt beregner det forventede forbrug. Mit eget forbrug har været en del lavere end de tre tilbud, jeg fik, var kommet frem til. Men jeg går også op i det, og har sat mig godt ind i, hvordan jeg optimerer pumpen bedst muligt.



Ja det kan godt være, at jordvarmeanlæggene er bedre, en luftsystemerne, men som forbruger er man jo ude i det rene Wild West, specielt når man hist og her præsenteres for diverse lykkeriddere, hvor mistanken sniger sig ind på en, at der er nogle, der bare skal have solgt kunden et eller andet dubiøst stads. Jeg har ikke nævnt navne, det kunne ikke falde mig ind.

Problemet for mig er at jeg i bedste fald, har samme fyringsudgift efter installation af et jordvarmeanlæg, ud over at jeg skal forrente og afskrive 150-160.000 kr. Og hvor længe holder en sådan varmepumpe, og hvilke komfortforringelser skal jeg oven i tåle? Står jeg så ikke bedre med et evt. nyt og moderne pilleanlæg optimeret til den mest problem- og pasningsfrie drift, til måske 50-75.000 kr.

Når man så tænker tilbage visse aktørere i branchen og deres argumentering, bliver jeg sandelig nervøs.

Denne tråds debat, har helt kontant medført, at mine planer om at installere et luft/luft anlæg i min datters sommerhus, er bestemt lagt på hylden.
Jeg venter på, at der kommer mere ærlig oplysning frem.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej
Jeg kan oplyse at vandet, der kommer fra vandværket 5 km fra os, har en temperetur på 4 grader i øjeblikket.
Så Jordtempereaturen i den dybde må jo være 4 grader.
Et snedække er jo også en fordel.
Har 2 x 180 meter jordslange og skulle være gravet ned i 120 cm dybde.
Anlægget er fra 1980.
Det er kun den ene kompressor der kører , så den kan åbenbart fint klare det. Kompressor 2 slår kun til, hvis jeg går i spabad og tømmer vandbeholderen for varmt vand, eller hvis hele huset skrues op for varme på engang, og så er det kun max. ½ time den kører.

Vedr. Pillefyr, så har min arbejdskolega et fyr der er ca. 5 år gammel, og har for 1½ år siden skulle investere i et nyt bundkort,
Pris kr. godt 5000,-
Nu er den galt med bundkortet igen,,fyr slukket bare i utide.
Dertil bruger han kr. 1200 kr om året til skortensfejer.
+ Piller, og prøv at gætte om de bliver billigere.
Og hans problem er han tør ikke køre hjemme fra på ferie i nogle dag ved frostvejr.

Solvarme til mit jordvarme anlæg, skal jeg have undersøgt noget nærmere
mvh

Søren



Med venlig hilsen

Søren
Skrevet af sælbyggårn på 04 feb 2010 19:44
Hej Knud

Har du gulvvarme?

Nej mit hus har store radiatorer
vh Knud
Skrevet af Anjins-Honey på 05 feb 2010 00:30
Hej
Jeg kan oplyse at vandet, der kommer fra vandværket 5 km fra os, har en temperetur på 4 grader i øjeblikket.
Så Jordtempereaturen i den dybde må jo være 4 grader.
Et snedække er jo også en fordel.
Har 2 x 180 meter jordslange og skulle være gravet ned i 120 cm dybde.
Anlægget er fra 1980.
Det er kun den ene kompressor der kører , så den kan åbenbart fint klare det. Kompressor 2 slår kun til, hvis jeg går i spabad og tømmer vandbeholderen for varmt vand, eller hvis hele huset skrues op for varme på engang, og så er det kun max. ½ time den kører.

Vedr. Pillefyr, så har min arbejdskolega et fyr der er ca. 5 år gammel, og har for 1½ år siden skulle investere i et nyt bundkort,
Pris kr. godt 5000,-
Nu er den galt med bundkortet igen,,fyr slukket bare i utide.
Dertil bruger han kr. 1200 kr om året til skortensfejer.
+ Piller, og prøv at gætte om de bliver billigere.
Og hans problem er han tør ikke køre hjemme fra på ferie i nogle dag ved frostvejr.

Solvarme til mit jordvarme anlæg, skal jeg have undersøgt noget nærmere
mvh

Søren

Ja tanken med pillefyr har jeg også haft i overvejelserne. Dog har min svoger et pillefyr, hvor dette styre-kort er brændt af 2 gange, foruden, der har været alvorlige tæringer inde i fyret.
Jeg ville gerne have et anlæg, der ikke skulle kræve pasning/opsyn og mit mål var at spare penge ved at skifte til et varmepumpe anlæg i fht. mit gamle gasfyr og stadig give en god brugskomfort.
mvh Knud


Kære Kovas og andre.

Jeg er også meget nysgerrig efter at se det faktiske regnestykke for besparelsen.

Ligesom dig, tænker jeg at der må være meget tab i regnestykket.

Jeg er naturligvis klar over parolen om at det kun koster ca. 10.000 om året og energien kommer fra jorden. Men hvis man sammenligner det tab man i el nettet, for at drive pumpen (og regner tabet med, fra forbrænding på elværket, helt til strømmen når pumpen) og sammenligner med et af de nye kondenserende oliefyr, så kan jeg ikke forestille mig at det er billigere. Slet ikke hvis man til denne udregning medregner tilbagebetalingsperioden og ressourcer.

Her tænker jeg på, at de eneste der normalt tjener på den lille "miljø rigtige investering" de første 8-10 år, ikke er andre end energiselskabet og den der installerer det.
Hertil lægges så ressourcerne: det er den mængde arbejde, forbrug af maskinkraft og manpower, der skal til at lægge systemet i haven og installerer det. Alt dette skal så sammenlignes med et kondenserende oliefyr, hvad det kræver at installerer det og vigtigst af alt investeringens tilbagebetalings periode.

Hvis investeringen til et kondenserende oliefyr, er tilbagebetalt efter eks. 2 år, og jordvarme er 8 år, har jeg svært ved at se hvordan investeringen skal kunne tjenes hjem i tide til at man reelt når at mærke den.

Jeg har ikke lavet den præcise udregning selv, men jeg formoder at de eneste der reelt når at tjene penge på installationen, er installatøren og elselskabet.

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl, men jeg estimerer en ca. forrentning således:
                           Besparelse
År               oliefyr(besparelse 12/år)      jordvarme(spar 20/år)
start             -36K                                  -100K
3                  0,-                                     -  40K
8                  +60K                                +  60K (Break even året)
12               +120K                               +140K
15               +165K                               +200K
---------------------------------------------------
Total besparelse ved at skifte =
                 165.000kr                             200.000kr

Forskellen er altså kun 35.000 kr værd, men man ser dem først MÅSKE om 15 år. Og til den tid, med inflationen og det hele, er det ikke meget fornøjelse der er tilbage.

En fulg i hånden er bedre end 10 på taget

Hvis min slag på tasken udregning er nogenlunde, så vil jeg da ikke mene at det kan betale sig at grave hele sin have op for at, for nogens vedkommende, låne 100.000kr til et jordvarmeanlæg, når man først får gevinsten om 15 år, når vi alle ved at der nok med sikkerhed kommer til at ske rigtig meget bare de næste 5 år.

Mit estimat er at de fleste af os, køber solceller her når de nye typer kommer på markedet, der kun koster 0,99 dollar pr. Watt, som faktisk allerede skulle have været her, men er lidt forsinket, så bare vent et år max. Dermed kan mange jo få nok solceller til at have en overproduktion af el, for blot 5000 $. Til den tid handler diskussionen måske så i stedet om, hvorvidt Dong og andre kan omfinansiere ens jordvarmeanlæg, så de kan komme og lægge solceller i stedet...

Pointe, de eneste der vinder på den nuværende dille, er producenterne, elselskaberne og ikke forbrugeren.

(dette er selvfølgelig kun en subjektiv vurdering, og hvis I andre har en præcis udregning der viser helt præcist at det er en rigtig god forretning, vil jeg da være glad for at blive klogere og lære noget. Men som det ser ud nu, er jeg som sagt ikke overbevist om den jordvarme : )

Tak for jeres tid.


NB!

RED DIT OLIEFYR ELLER GASFYR FRA UNØDIG UDSKIFTNING!

Spar 10-30% på dit varmeforbrug af gas eller fyringsolie GARANTERET! Vi tilbyder gratis test så du selv kan mærke og se besparelsen. Start nu.

www.Thermomat.dk
----------------------------------------------------------

Annonce

hej med jer

Jeg kan ikke gå ind i debatten om virkningsgrader mv men, vi har fået installeret et Nilan luft/luft/vand system i sensommeren 2009. Vores hus er 140 kvm, energiklasse A2 og el-opvarmet (med brændeovn som supplerende varmekilde). Vi ønskede os primært mere komfort via ventilation og mere badevand og så måtte det gerne være omkostningsneutralt.
Resultatet er nu, at vi altid har frisk luft i, det meget tætte hus og badevand ad libitum. Energiforbruget på sigt, er svært at skønne på nu, pga den ekstraordinære kolde vinter, men indtil videre svinger vi omkring en besparelse på 4-5 KwH pr døgn for årstiden. Hvordan det kommer til at se ud for sommermånederne ved vi ikke endnu. Her vil besparelsen helt sikkert være meget lille (om nogen) idet alle varmekilder normalt er slukket på denne årstid.
Da vi valgte anlægget var det fordi vi jo ikke har rør-systemer i huset OG store arealer med klinker med el-gulvvarme. Vi kunne have fået fjernvarme, men investeringen ville blive enorm - nye gulve med gulvvarme, rørsystem/radiatorer osv osv + fjenvarmeveksler mv.

Alt i alt har investeringen (95K minus tilskud på 25K) været det hele værd. Vi er super tilfredse men klar over at anlægget nok aldrig tjener sig selv hjem via direkte besparelser. Men værdien af komfort og en mindre besparelse gør det, det hele værd........

mvh jens

Så bare lige mine sidste bemærkninger om mit f.... varme-pumpe anlæg:
Jeg indgik en aftale med installatøren om at han tog mit anlæg tilbage til en for ham acceptabel pris, så han kunne sælge det videre.....
Nu har jeg gas igen og jeg kan sove roligt i et dejligt varmt hus med en top-dollar Bosch -gas-anlæg der ovenikøbet er forberdt til solfanger (men det venter jeg med til engang jeg bliver "overfaldet af en gal solfanger"), der bruger mindre gas end mit gamle gas fyr OG: bruger meget mindre i kr. end det f.... varme-pumpe anlæg. og kører i 24x7x365 drift--nemlig!
----YES!
Glemte jeg at sige at den "ivrige sælger" fra ovenstående, længere oppe i tråden også gerne ville købe mit anlæg - hans ord:

"
Hvis ikke du kan finde ud af og rette Ecodanen til, så skal jeg nok hjælpe med at få dem ud fra DKC de bor i Næstved så kan jeg garantere for at du retter din dårlige kretik i din tråd på lav-det-selv.

Dårlig reklame af vores produkter dur ikke, for der er ingen udover dig som er utilfreds, men der er få som har haft problemer med den rette indstilling af maskinen.
"

:-) lol
Der kører ligeledes en tråd på: http://ing.dk/artikel/108530-ny-analyse-finder-plads-til-n-million-varmepumpe-anlaeg
..den er også god...

Over-and-goddamn-out
Utrolig at så høj en uddannet person kan komme med så dumme bemærkninger.

Jo jeg bød på maskinen, men jeg vil da ikke betale mere for din end jeg kan køben en ny for. Trorede du at vi var så dumme herovre på fastlandet.

PE

Ja Knud, det bekræfter desværre mine bange anelser. Tak for din beretning!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af KnudS på 02 feb 2010 21:36

Ja du kan se den her: http://www.dkc-klima.dk/amaster/pages/images/f10-Ecodan-lille.pdf
Leger vi lidt med tallene og gætter forsigtigt på fremregnede værdier for COPen, vil man rent matematisk ikke komme op på noget der overhovedet ligner de reklamerede (tal, jeg mener at man ikke kan bruge til noget i en realistisk drifts situation.)

Det bliver derfor særdeles svært at opnå en drifts situation, der skulle resultere i at udregningen skal komme til at ligne de opgivne tal fra Mitsubishi.
Faktisk er jeg mest interesseret i driftsudgift sammenligning til mit gamle gas-fyr, men i reklamations-øjemed er allerede den nuværende COP 1.5 efter 6 mdr svær at hive op til 2.5 som er de mere realistiske tal fra Teknologisk Institut.

Al den snak om el-drift gør jo kun de rigtige tal for COP og argumenteringen endnu mere svag, når ydermere det foreslåes at øge den minimum tilladte temperatur som ude-delen må arbejde ved fra -25 grader til højere temperaturer (fex -20 grader): det betyder jo blot at man styrer anlægget imod mere el-patron-drift og dermed undergraver argumenterne om højere COP-værdier. - hvorfor er det at det er tydelig fremhævet at netop denne luft-til-vand varmepumpe kan køre ned til -25 grader ?? pga. dens Flash-Injection (som skrevet står i brochuren) dette skulle jo netop tillade varmepumpe drift ved angivne lave temperaturer, i modsætning til andre fabrikater, som giver-op tidligere ved noget højere temperaturer.

Jeg kan sagtens tilslutte mig dine afsluttende kommentarer- tak!
vh
Knud



Kom lige med nogle spec. på Varmepumpen mærke ydelse, samt oplysninger på huset, årgang, tag, vinduer, radiator/gulvarme osv osv. så prøver jeg lige at smide det i et regneark.

Noget siger mig at du har alt for lidt buffer på dit centralvarme, de fleste luft/vand anlæg har kun selve radiator/gulvvarme systemet som buffer, og hvis anlægget måske er underdimensioneret i forhold til isoleringsgraden af huset,

Jeg har lige afsluttet montering af et jordvarme anlæg på 36 Kw i et sommerhus på 291 kvm. før havde han kun elradiator og brugte 65.000 Kvh om året. incl forbrug på sommer huset, Carrier foreslog 14 Kw danfoss 26kW Boch 18kW  så du kan godt se at der ikke er nogle der regner på samme måde.

Køletekniker & Energiteknolog.

Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis