Skrevet af ktm på 02 feb 2010 22:45
Jeg vil næsten håbe, at du tager fejl!
Det er jo nærmest renlivet plat og humbug, hvad der anføres i salgsmaterialet!
Sært så stille der blev fra den ivrige sælger!
Mine antagelser i fbm projekteringen omkring energi-forbrug i min installation og den eftefølgende beslutnings process var dog ikke baseret fabriksopgivelserne jvf. den angivne brochure.
Det første valg: valg af fabrikat var styret af en minutiøs produkt-undersøgelse af alt hvad jeg kunne finde af luft-til-vand varmepumper og en sammenligning af ydelse, kvalitet, tekniske aspekter og pris og en derefterfølgende tilbudsindhentning og 3 sælger-besøg fra forskellige leverandører.
Jeg tog bestik af de 8 års gasforbrug, de oplysninger jeg kunne finde fra Teknologisk Institut og en kritisk analyse af den beregning installatøren kunne fremvise. Sidstnævnte er dog klart "farvet" af dels fabriksoplysningerne, dels installatørens egne data.
Jeg kunne imidlertid meget kort efter installationen af varmepumpen allerede se, at noget var galt: at varmepumpen ikke leverede de COP værdier, jeg i mine overvejelser havede baseret min beslutning på. Jeg tog derfor hurtigt kontakt til installatøren, som havde en stor skepsis til måden jeg målte på. Dette resulterede derefter i, at jeg ændrede indstillingerne på varmepumpen til et endnu lavere produktions niveau, efter instllatørens henvisninger.
Denne process med justeringer gentog sig i de næste 2 mdr. (og foregår stadigvæk) (og huskede at efter en ændring skulle der gå mindst 1 døgn før systemet havde fundet sin balance og 2 dage efter foretog jeg en ny ændring, stadig for at få varmekurven længere ned.
I denne periode var der temmelig lunt for årstiden, ca 10 -15 grader men stadig kunne COP værdien og mere vigtigt el-forbruget ikke bringes ind på norm-tabel værdierne.
Et besøg fra DKC resulterede kun i at program-modulet blev skiftet, da der var en alvorlig fejl i styre-programmet: cirkulations pumpen kunne fex finde på at stoppe når el-patronerne blev tændt, hvilket resulterede i at overkognings-beskyttelsen tog styringen og slukkede for el-patronerne.
Desuden var sommer-styringen (en tilstand, som varmepumpen kan bringes i) helt i skoven og installatøren måtte igen på banen- dette resulterede i at der måtte laves en manuel shunt på radiator kredsen - installatøren gjorde dette efter mine iagttagelser og derefter tog han på en tur til alle de kunder, han havde lavet installation hos, og foretog det samme VVS arbejde.
Jeg kontakte derfor også den svenske importør, hvor deres teknikker indrømmede, at der var alvorlige fejl i programmet - jeg havde også givet ham en del råd om, hvordan programmet kunne være lavet ang. sommer-indstillingen: en simpel ændring, som kunne spare alle kunder (og installatører) for en masse bøvl.
Han takkede mange gange og lovpriste mit initiativ og takkede også for alle de andre tiltag, der kunne gøres for at gøre styringen mere forståelig. Han lovede mig en dansk-sproget program udgave som konkret belønning - den har jeg dog ikke fået, selvom DKC har denne (ikke at det gør mig så meget: jeg taler og skriver (teknisk) engelsk flydende.
Samme svenske teknikker har dog helt undladt at svare på mine spørgsmål ang. de mange (og ulogiske) program-menu punkter og deres virkemåde - faktisk er han blevet helt tavs.
Installatøren og DKC har fået de samme spørgsmål: installatøren kan ikke svare på disse og teknikkeren fra DKC enten ikke kan eller ikke vil svare, men alle tilfælde kan jeg ikke få svar på spørgsmålene.
Jeg fik dog afluret, hvordan jeg kommer til "install mode" og der kan jeg se flere oplysninger og har adgang til flere indstillinger en den normale bruger har adgang til.
En stor ændring af program-koden i fht. den først leverede program-kode har reducerede og begrænsede funktioner, fex kan alle parametre til (nu kommer noget meget nørde-teknisk) PID regulator-delen ikke længere tilgåes, alt er nu styret internt og denne regulering baserer (i bruger-relationen) sig nu på varme-kurven og de følere, der er tilkoblet (både interne følere og eksterne: rum-føler og ude-føler). Rum-føler indstillingen er af mig sat ud af drift (via de udviddede indstillinger der er i Install-mode), da returvands-temperaturen ellers bliver højere end nødvendigt (og dermed en lavere COP)
En ting der overhovedet ikke virker er "Hot water peak" - denne bruges til anti-legionella behandlingen. Jeg er nødt til manuelt at tvinge systemet i manuel mode og tænde for kompressor, cikulations pumpe, el-patroner og styringen af 2-vejs ventilen, og dermed slukke for radiator-kredsen og så ellers stå vagt ved inde-delen i den time, denne operation tager - det er ikke lysten der driver, men alene hensynet til den mulighed at der kommer legionella i min varmtvands del.
Dette burde være et separat menu-punkt på bruger-styringen og denne operation og program-design har jeg udførligt beskrevet for den svenske teknikker. (jeg er ingeniør på 25. år, hvis der skulle være interesse)
vh
Knud