Hvorfor er varmepumper en god ide?

Jeg her gået og tænkt: Da jeg gik i skole lærte jeg at, ved enhver transformation af energi er der et spild. F.eks er det kun ca 25% af diseloliens energi der overføres til de trækkende hjul. Det er klart at hvis vi snakker om vindel så er det jo en god ide, men jeg mener at kunne huske at vi på landsplan har ca 12% vindel ( er det rigtigt) Alt den anden el er stort set fra kulværker. Man tager altså en spand kul, brænder den af, laver vand til damp som trækker en turbine som trækker en elgenerator, som laver vekselstrøm som transformeres op og ned, som derefter trækker en elmotor som driver en kølekompressor. Hvorfor er det billigere end et oliefyr el gas som har en virkningsgrad på mere end 95%. Jeg forstår det ikke. Er el i virkeligheden for billig i forhold til fyringsolie/gas. Hvordan ser regnskabet ud hvis man sætter en dieselgenerator der køre på fyringsolie til at trække kølemaskinen. Og hvorfor kan man tillade sig at kalde det for grøn energi? Hvis man forestillede sig at man kunne brænde de samme kul af der hjemme i et kulfyr med en virkningsgrad på ca 90-92% Får man så reelt færre kwt end ved at bruge el fra det offentlige net.Det var bare det jeg ville høre.

Mange Hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
143 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det der er hele hemligheden i regnskabet, er at du netop ikke får din energi til opvarmning fra elværket. Alt energien til opvarmning kommer fra luften eller jorden.
Det der får energi fra elværket er kompressoren, der pumper gassen rundt.

Da der er mindre tab ved at lave strøm, er det er bedre løsning end en motor der står og kører i tomgang i længerer perioder.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det er lidt paradoksalt..... men det er lige før, vi burde have varmepumper og/eller elradiatorer i stedet for fjernvarme. Det er jo særligt om natten, vi har behov for varmen - og der har vi strømoverskud fra vindenergien.
Varmepumpen afgiver mere energi, end hvis du kun brugte den tilsvarende el til en el-radiator.

Et kraftvarme-værk er væsentligt mere energieffektivt - og især miljøvenligt, end dit eget fyr. Særligt fordi, der (afhængig af hvor) ofte anvendes genbrugsmaterialer eller "CO2-neutrale" brændsler.

Jeg fatter jo ikke, staten ikke i den grad har støttet vind-energien de sidste 10 år. Vi har mistet forspringet - kunne snildt have 20% eller mere af vores energiforbrug dækket heraf.


Mvh.

Jan R.
Som jeg forstår det, er fremløbstemperaturen helt nede på omkring 40 grader C, ifm varmepumper af den ene og anden art.
Dvs at man skal altså opvarme sit varme brugsvand med el i en VVB??
Så ryger en hel del af fidusen da?

Med venlig hilsen
ktm

 

Nej det gør den ikke, da det er 30-35 gr når det kommer retur, det bruger du så i din vvb, og så el til at buste det op på de 52-55gr. Hvilket jo er en forskel fra at bruge el fra 5-8gr til 52-55gr.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Rigtig mange varmepumper kan sagtens køre fremløbet op til 60 grader, når der skal laves varmt vand, så der skal ikke bruge tilskudsel til dette.

Og som FWM skriver, så flytter du faktisk bare noget varme fra luften eller fra jorden ind i dit hus.

Selv kold luft eller væske fra jorden kan få et kølemiddel til at koge og ved hjælp af lidt el fra el-værket kan det komprimeres med en kompressor så det kommer op i endog meget høje temperaturer, som så kan bruges i huset.
Annonce
Man kan altså slet ikke komme uden om dyr ekstra el til VVB for at komme op på en ordentlig temperatur uden risiko for legionærer og råd i?

Med venlig hilsen
ktm

 

Jo, det kan du.

Min varmepumpe bruger ingen tilskuds-el overhovedet.

Men i øvrigt er det ekstra boost af energi til legionella-afbrænding en forsvindende lille del af hele varmepumpens produktion, så i det store regnskab betyder det ikke noget, hvis din varmepumpe ikke kan lave 55 grader uden brug af elstav.
Har det noget med dimensioneringen af anlægget at gøre?
Jeg skal sikkert inden alt for mange år have udskiftet mit gamle, hjemmelavede pillefyringsanlæg ud, og lurer i den forbindelse på om jeg skulle investere i et jordvarmeanlæg. Jeg burde have tilstrækkelig grundstørrelse, men skal lige overbevise mig selv om at det nu også kan betale sig økonomisk. Det er jo en astronomisk anlægsudgift, som jeg forstår det, og skal man så oveni den alm. drift så lægge udgiften til elopvarmning af VVB begynder det at svimle for mig!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej til Alle
Og tak for svarene. Det er ikke fordi det gør noget at bruge denne tråd til lidt af hvert men jeg vil lige fastholde mit udgangspunkt. Er der nogen der vil påtage sig at forklare mig energiforløbet i et varmepumpesystem? Hvis jeg forstår de påstande ret som fremkommer i indlæggene så vil man få mere energi ud af at bruge sit brændstof, det være sig biomasse, olie, kul, naturgas ol. til kraftvarmeproduktion  inc. el. For derefter at bruge strømmen til varmepumper. Er det rigtig forstået at der rent faktisk kan fremstilles mere energi ud af en given kilde ved brug af varmepumper, end der var fra starten? Energiforbruget til produktionen er så ikke indregnet.
Idag kan man jo få diverse fastbrændselskedler med nogle imponerende virkningsgrader.En anden ting jeg dog har forstået er at jo højere temp. du vil ha ud af din varmepumpe jo lavere virkningsgrad får du. Er det ikke rigtigt?

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
"Er det rigtig forstået at der rent faktisk kan fremstilles mere energi ud af en given kilde ved brug af varmepumper, end der var fra starten?"

Nej, det er IKKE rigtigt! Så har du opfundet en evighedsmaskine, og alle problemer med energi på jordkloden var løst!

Du bruger den energi, der er i forvejen:
Ved jordvarme henter du en væske ind i dit hus, som er fx 10 grader varmt. Så fjerne du noget varme fra væsken, mens det er inde i dit hus og bagefter sender du det tilbage til jorden med en temperatur på fx 7 grader. Du køler altså jorden og varmer dit hus. Der er ikke mere energi, end der var i forvejen, du flytter bare med kalorierne: fra jorden og ind i huset.

Nu kan du jo ikke holde varmen ved 10 grader, så du skal på en eller anden måde have hævet temperaturen.

Et kølemiddel har den særlige egenskab, at det koger allerede ved minusgrader.
Når kølemidlet rammes af 10 grader varmt væske fra jorden (eller luft fra luften) begynder det at koge.

Når du så komprimerer kølevæsken kan den komme op på det antal grader du skal bruge, fx 90 grader.
(Når du komprimerer en væske, stiger temperaturen, fordi molekylerne tvinges til højere hastighed, væske køles ved at blive til damp, så der bliver længere afstand mellem molekylerne).

Derefter lader du kølevæsken overføre sin varme til dit radiatorvand (foregår i varmeveksler) som så varmer dit hus op.
(Kølevæsken, der er 90 grader møder radiatorvandet, der fx er 30 grader, hvilket varmer radiatorvandet op og køler kølevæsken).

Når dette er sket, er du glad, for nu er dit radiatorvand blevet varmet op. Så du tager trykket af kølevæsken, hvis temperatur falder hurtigt og meget, det holder op med at dampe og bliver til væske, indtil det igen rammer jordvæsken, som så igen får kølemidlet til at koge.

Du skal bruge strøm til at drive kompressoren med (til at presse kølevæsken sammen), men kølevæsken kogte jo allerede ved hjælp af varmen fra jorden.

Typisk leverer jorden 3,5 dele energi til dit radiatorvand og elværket 1 del.
Kompressoren kan drives af benzin, el, olie, - hvad der nu er billigst.

Varmepumper ER en genial konstruktion, - vi er bare ikke vant til dem i Danmark. Og få tænker over, at deres køleskab er en varmepumpe, en rigtig smart en, oven i købet. Alle køleanlæg, aircondition og så videre er varmepumper, - skal du køle, kører den den ene vej og skal du varme køres den anden vej.

Det er rigtigt, at jo lavere temperatur, du kan nøjes med i dine radiatorer, jo bedre virkning får du.
Derfor er det godt med gulvvarme og / eller store radiatorer når man vil bruge varmepumper til sit hus.

KTM, læs mit indlæg rigtigt: DU SKAL IKKE EL-OPVARME DIT VARME VAND. Du får særdeles billig opvarmning af dit varmtvand med en varmepumpe: ca 1/3 billigere med varmepumpe end ved en elvandvarmer. Også billigere end diverse fyr.

Du kan godt selv installere jordvarme. Jeg gik ned fra 23.000 kroner i varmeudgifter (1400 l olie og 17 rummeter brænde) til 10.000 kr ved at skfite til jordvarme.
Der er yderligere 133 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis