CNC fræser... hjemmelavet!!!

Hej Alle

Nu har jeg de sidste tre måneder gennemsøgt nettet for oplysninger omkring Gør-det-selv CNC fræsere og har i den forbindelse haft stor glæde af denne nyhedsgruppe. Derfor vil jeg gerne vise jer, hvad jeg har tænkt mig at lave til efteråret og høre jeres kommentarer og råd.

Jeg er modelflyver i min fritid, men ikke en af den slags, som køber en færdigbygget kinamodel. Jeg konstruerer mine modeller helt fra bunden af og benytter 3D CAD i konstruktionsarbejdet. Normal får jeg laserudskåret mine ting ud i USA til rimelige priser, men jeg har altid ønsket, at jeg selv kunne skære prototyper ud med det samme. Endvidere fremstiller jeg en del plastikdele ved vakuumformning og til det skal jeg bruge træforme, som jeg i øjeblikket fremstiller i hånden. Her ville en 3D fræser virkelig komme til sin ret, når jeg nu allerede har tegnet delene i 3D på computeren. Min fræser skal derfor primært bruges til at fræse i balsatræ og x-finer.

Jeg har ikke adgang til værktøjsmaskiner i den dyre ende, så min CNC fræser skal bygges i 32 mm x-finer (støbeplade) med rundsav og søjleboremaskine. Skabeloner til udskæring og boring fremstilles fra 3D CAD tegning.

Som fræser har jeg købt en Dremel 200 og stepper driver board herfra
Spindler og møtrikker vil jeg købe hos Maedler. Resten har jeg tænkt mig at købe hos engelske Motion Control Products. Jeg har vedhæftet min bestillingsliste, så I kan se delene. Jeg er noget usikker på stepper motorerne, så kommentarer, forslag og gode råd modtages gerne.

Her er så konstruktionen, som den ser ud lige nu. Husk at jeg er ca. 80% færdig med tegningen, så der vil komme tilføjelser og ændringer.


Michael Hammer

www.HammerModels.com

Hej Alle Nu har jeg de sidste tre måneder... Vis hele indlægget
166 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har fået et nyt problem. Da jeg bestilte spindler i passende længder er der gået et eller andet galt i kommunikationen imellem sælger og køber. Resultater er, at alle mine spindler er forarbejdet, så de er ca 3cm for lange. Det gør, at jeg ikke har plads til mine lejeblokke.

Jeg skulle selvfølgelig have målt spindlerne og korrigeret mit design derefter, men det gjorde jeg desværre ikke. Jeg har ikke selv en drejebænk, som kan dreje 3 cm af spindelgevindet og stikke længden af, så hvis nogen i Århusområdet kan hjælpe mig, vil jeg være meget taknemlig.

Michael Hammer

www.HammerModels.com

Skrevet af Michaelghammer på 13 nov 2009 13:18
Lavede lige en søgning på: cnc router concrete 
og se, hvad der dukkede op: http://www.bg-cnc.com/wordpress/?p=45

Det er sgu da heller ikke til at få en original ide´ længere i disse internettider...


Edit: Fandt lige den originale byggetråd: http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=18483
Det viser sig, at det er en svensk gut, som har støbt den i sin kælder. Jeg går ud fra, at den bliver katagoriseret som nagelsfast udstyr, hvis huset en gang skal sælges


Michael Hammer

www.HammerModels.com

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej Michael

Jeg må desværre også skuffe dig, min maskine er også lavet i beton.
Og som du selv skriver så er sådan en fætter ret stationær, min vejer på den anden side af 2ton.
MEN det er bestemt en fordel på en CNC og du bliver helt sikkert glad for din "tunge" løsning

Som spindel skulle du overveje at tage en af de arbejdsløse BL motore du helt sikkert har til at ligge i skuffen. Lav en leje buk med et eller måske to lejer af god kvalitet. Det er en betydelig bedre løsning end en Dremel. Har du styr på elektronik så er det også muligt at styre det hele via Mach3


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Hej Børge

Wauv... 2 ton!!! Sikke en basse!!! Kan du ikke poste et billede af den? Det kunne være sjovt at se den.

Her i weekenden fik jeg monteret x-aksen føringer på min tunge og stabile ramme. Slæden blev også monteret samt gavlene. Resultatet blev ganske godt og slæden kører nemt og jævn over hele x-aksens længde. Desværre kunne jeg ikke komme videre pga. af spindlens forkerte længde, som nævnt i et tidligere indlæg.

Med hensyn til at lave en spindel drevet af en Brushless motor, som erstatning for min lille Dremel, så er det da ikke umuligt. Jeg har bygget og viklet en hel del motorer og har da også en del liggende, men de kan også købes i alle mulige størrelser for efterhånden små penge. Elektronik er ikke min stærke side. Jeg kan godt bygge en strømforsyning eller lodde et elektronikbyggesæt, men så heller ikke mere...

Men i første omgang vil jeg koncentrere mig om at få maskinen bygget færdig og se den fræse noget blødt balsatræ ud. Senere kan jeg så kaste mig over forbedringer og ændringer.


Michael Hammer

www.HammerModels.com

Det er simpelthen bare for cool...

Man skulle lige have gået sammen en 5-10 stykker og have bestilt samlet - så var der for alvor noget at spare mht. fragt ikke?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak

Næste indlæg er lige på trapperne...


Michael Hammer

www.HammerModels.com

hvad kostede printpladerne inkl. forsendelse og alt?
Kortet kostede $95 og fragten $18,50

Jeg købte det af denne sælger


Michael Hammer

www.HammerModels.com

Jeg kan også anbefale www.cnc4pc.com  Han laver nogle gode komponenter og har en super support.

Kim
Så er der endeligt sket nogle synlige fremskridt. Faktisk begynder det så småt at ligne en CNC fræser. Gantry´en er færdig med y- og z-akse, stepper motorer og holder til den lille Dremel 300.

Som tidligere nævnt havde jeg fået et problem omkring mine spindler, som alle var 30mm for lange. Efter en del grublen kom jeg frem til, at det nemmeste ville være at modificere konstruktionen, så der blev plads til spindel-lejeblokkene. For y-aksens vedkommende betød det en ny bagplade, som var forlænget ved lejeblokkenes nye position.I gantry´ens sidevanger fræsede jeg en passende fordybning. Tak for lån af overfræser, Henrik ;o)
 

Z-aksen var mere simpel. En ny forlænget plade blev skruet/limet ovenpå den oprindelige plade. Steppermotor-monteringspladen mangler afstivningsbeslag på begge sider. Måske monterer jeg nogle midlertidige nogle og bruger maskinen til at fræse nogle fine nye ud, når den er færdig.
 


Michael Hammer

www.HammerModels.com

Der er yderligere 116 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også