CNC fræser... hjemmelavet!!!

Hej Alle

Nu har jeg de sidste tre måneder gennemsøgt nettet for oplysninger omkring Gør-det-selv CNC fræsere og har i den forbindelse haft stor glæde af denne nyhedsgruppe. Derfor vil jeg gerne vise jer, hvad jeg har tænkt mig at lave til efteråret og høre jeres kommentarer og råd.

Jeg er modelflyver i min fritid, men ikke en af den slags, som køber en færdigbygget kinamodel. Jeg konstruerer mine modeller helt fra bunden af og benytter 3D CAD i konstruktionsarbejdet. Normal får jeg laserudskåret mine ting ud i USA til rimelige priser, men jeg har altid ønsket, at jeg selv kunne skære prototyper ud med det samme. Endvidere fremstiller jeg en del plastikdele ved vakuumformning og til det skal jeg bruge træforme, som jeg i øjeblikket fremstiller i hånden. Her ville en 3D fræser virkelig komme til sin ret, når jeg nu allerede har tegnet delene i 3D på computeren. Min fræser skal derfor primært bruges til at fræse i balsatræ og x-finer.

Jeg har ikke adgang til værktøjsmaskiner i den dyre ende, så min CNC fræser skal bygges i 32 mm x-finer (støbeplade) med rundsav og søjleboremaskine. Skabeloner til udskæring og boring fremstilles fra 3D CAD tegning.

Som fræser har jeg købt en Dremel 200 og stepper driver board herfra
Spindler og møtrikker vil jeg købe hos Maedler. Resten har jeg tænkt mig at købe hos engelske Motion Control Products. Jeg har vedhæftet min bestillingsliste, så I kan se delene. Jeg er noget usikker på stepper motorerne, så kommentarer, forslag og gode råd modtages gerne.

Her er så konstruktionen, som den ser ud lige nu. Husk at jeg er ca. 80% færdig med tegningen, så der vil komme tilføjelser og ændringer.


Michael Hammer

www.HammerModels.com

Hej Alle Nu har jeg de sidste tre måneder... Vis hele indlægget
166 svar
 Følg tråden
Der er 160 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej  DLG  det er naturligvis meter   


Ja, undskyld det er en lille kompakt maskine på 400kg

Johnny cnc
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det ser godt ud Johnny.  Tænkte nok at 420 cm lang akse ville ikke give 0,01 nøjagtighed    
Det er ikke længe siden jeg har solgt en lignende stål ramme. 

Ja Jørgen, der står "værktøjsmager" i Johnnys profil og de opererer i millimeter   
Hejsa allesammen

Mange tak for alle svarene.

Pkt 1: Jeg svarede ikke med det samme, fordi jeg var med familien i Madrid for at se Real Madrid spille mod Getafe.... HELT VILD TUR ;-)

Pkt 2: Mht. temperaturpåvirkning af stål/alu:

Jeg forstår selvfølgelig, at temperaturforskellen i skinnen med en blanding af aluminium og stål, kan smide sig, hvis der sker store ændringer i temperatur... men jeg ser simpelthen ikke, at der vil ske så store temperaturændringer i den skinne, at det vil få nogensomhelst indvirkning. Især ikke, hvis skinnen sidder på en ramme af stål, hvor 'problemet' vil blive noget nær udlignet af, at aluminiummet sidder mellem to lag af stål.

Skinnen, der er skruet direkte fast på et 50x30x3 mm stålrør vil aflevere nogenlunde lige meget varme til stålrøret og stålrundstangen, og jeg kan overhovedet ikke forestille mig, at forskellen i varmeafleveringen mellem de to medier vil resultere i, at hele rammen vil blive trukket skæv i nævneværdig grad.

Vigtigst af alt, så sidder skinnen desuden på ydersiden af en ramme, der på ingen måder bliver påvirket temperaturmæssigt af, hvad fræseren gør, inde over bordet.

Den største temperaturændring skinnen/rammen vil opleve, vil komme fra vejrændringerne i Danmark, eller i mit værksted generelt.

Men tak for tippet... det fik mig til at tænke lidt over konstruktionen ;-)

Pkt 3: Mht. de 1½-2 mm skævhed i rammen:

Ok... jeg er faktisk ikke så bekymret over det, efter nærmere eftertanke. Jeg agter, selfvølgelig, at svejse 'mellemstivere' inde i rammen, både på tværs, og diagonalt, og vil benytte chancen til at 'trække' rammen så ret som muligt.

Jeg stiver yderligere konstruktionen af, ved at lave en 'underramme' med ca. 10 cm afstand, i samme dimensioner, og lave en række diagonalstivere til overrammen.

Pkt 4: Mht. vibrationer/resonans:
Jeg er ikke nervøs for resonans (men det kan sagtens være jeg bliver kedeligt overrasket), og jeg kan altid styrke min konstruktion, hvis resonans skulle vise sig at være et egentligt problem.

Med en masse tværstivere og diagonale stivere, ser jeg dog ingen problemer. Men jeg får se ;-)

Uanset, løber jeg allerede nu tør for stål... så jeg skal en tur mere til Kolding Skrot ;-)

Mvh Tim

 

Johnny CNC.... den maskine er bare for VILD !!!

Gider du godt lige poste nogle flere billeder... evt. videoer?

Også gerne af resten af dit værksted.

WOW !

 

Som Johnny skriver " Du kan ALDRIG få en maskine, der er stiv ".
Nogen vælger at bygge en maskine til sit værksted og andre vælger at bygge et værksted til maskinen   
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også