Undertag - hvad vælger man?

Hej,

Har i noget at sige om Monier Divorol undertage? Jeg ser at de kun giver 15 års garanti på det, men den garanti periode har jeg set for flere forskellige leverandører, så det er vist meget normalt?

Er det hit eller skidt (til prisen). Det skal siges at det skal ligge under et Decra tag hvor taghældningen er over den hældningsgrad hvor de anbefaler at lægge undertag under ... det bliver bare lagt for en sikkerheds skyld.

- Martin
Hej, Har i noget at sige om Monier Divorol... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af asger123456 på 08 aug 2011 19:48
Ja hvis man har jongleret med det i 10 år som Koluda Byg, så er det nok noget helt helt andet, end hvis man - som den tømrer der bygger mit hus - er vant til banevare undertag og kun har lavet et enkelt undertag med Huntonit.


Helt klart, hvis tømreren er vant til en ting frem for andet, så er han selvfølgelig hurtigere til det han plejer at lave.
Skrevet af asger123456 på 08 aug 2011 19:48

For umiddelbart tænker jeg det må være let at bære en rulle undertag op på taget og lade den rulle ned over spærrene til den anden tømrer der står på stilladset.

Her er så den kæmpe forskel der på huntonit og alm. banevare undertag, netop at du skriver til den tømrer der står i den anden ende, for banevare lægger man ikke sådan lige op alene, som man nemt kan med huntonit, så husk at de er 2 om det, og derved også dobbelt så langt tid om det, som en enkelt mand der oplægger huntonit undertaget...

Og når jeg er færdig med undertaget er jeg altså færdig, de skal over det hele en gang til, for at montere strammere når først der er lægtet også, så tilføj lige denne del til tidsforbruget også.

Skrevet af asger123456 på 08 aug 2011 19:48

Og hvis man først skal til at stå og regne ud hvordan det skal laves og skal skære til med mere så tager det måske meget længere tid end banevaren.
Det burde en uddannet tømrer nemt kunne klare, så svært er det jo heller ikke at skære et par plader op, i et given mål.

Skrevet af asger123456 på 08 aug 2011 19:48

(Iøvrigt virker det bløde undertag jeg har mærket, meget kraftig. Gad vide om ikke det holder lige så længe som Huntonitten. Ingen ved det jo rigtig når ikke det har været på markedet i længere.
Det vil jeg næsten garantere den ikke gør, ingen folie eller plastdug, har samme holdbarhed som træ under dække for vejret.

De banevarer der har været på markedet længe nok indtil nu, har netop vist de ikke holder, bla. på grund af gennem slidningerne der opstår ved bevægelser i dugen / folien, som de håber at strammerne kan ændre på, jeg forventer dog at det bliver slidt igennem ved strammere først nu hvor de har tilføjet disse nu.

Masonit i form af oliehærdede plader har dog været benyttet under tag i væsentligt længere tid, og vist at det uden problemer holder uden tegn på nogen som helst nedbrud.
Hej,

Jeg læste tidligere i tråden at man kan isolere helt op imod et undertag af huntonit. Jeg har et hus fra 1921 hvor der på et tidspunkt er indrettet 1. sal (formentligt 10 år siden) i forbindelse med at der blev lagt nyt undertag og nye tegl på hele huset. Og her er isoleringen lagt helt op imod huntonit pladerne, og dette har jeg det rigtigt dårligt med, da jeg læser overalt at der skal være ventilationsspalte imellem isolering og undertag for at undgå opfugtning med råd og svamp til følge. Jeg er faktisk ved at overveje om jeg skal hive det hele ned for at lave det om, men det er ca 150m^2 (gulv areal) det drejer sig om, så det er en bekostelig affære. Dampspærren er formentlig ikke 100% tæt. Skal jeg være bekymret og fikse det asap, eller kan jeg spare op til en renovering hvor jeg samtidigt laver plads til mere isolering? Jeg tror kun der er omkring 200mm isolering pt. på skråvæggene.

Mvh,

Mikkel
Hej LDS

Vender lige tilbage til en meget meget gammel tråd omkring blandt andet Huntonit.

Jeg har lige åbnet op til den konstruktion som blev lavet i vores hus for 1 år siden, da jeg kunne se kondens på undersiden af huntonitten i forbindelse med at jeg skulle færdiggøre det sidste rum, hvor dampspærren omkring veluxvinduet ikke var færdiggjort. Jeg har desværre støbt et gulv uden at have lavet dampspærren færdig og det har biddraget med en del kondens under Huntonitten og i isoleringen lige omkring vinduet.

På 2 sal har man isoleret skunk?en med træfiber. Der er imidlertid sket det, at da man indblæste træfiberen i skunken, så har det skubbet isoleringen direkte op mod Huntonitpladerne, så der nu ikke er nogen ventilation.

Der ses sorte plamager på Huntonitten. Tømreren er med på fejlen og vil forsøge sig udefra med at afmontere tegl hele vejen rundt i området og komme ned under Huntonitten og få etableret afstand mellem isolering og huntonit.

Umiddelbart er jeg ikke så skimmelforskrækket, da plamagerne er på udvendig side af dampspærren, men bør jeg mon være det?. Når først der kommer luftcirkulation, så forventer jeg at problemet er løst og hele spærfaget udtørrer igen.

Billedet er taget fra overkant af veluxvindue på 1.sal hvor jeg har afmonteret dampspærren og fjernet de nederste batts for bedre at kunne se hvad der sker længere oppe. Dette syn mødte mig

Nogen gode ideer til udbedring. Der er lasket 195 mm spærtræ på de gamle spær. Isoleringen er 145 mm Isover, så der burde have været 50 mm luft. 


T

Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21
Huntonitten er diffusionsåben, så stopper du kilden til ophobning af fugten indvendigt fra, så ville jeg ikke gøre andet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis