Undertag - hvad vælger man?

Hej,

Har i noget at sige om Monier Divorol undertage? Jeg ser at de kun giver 15 års garanti på det, men den garanti periode har jeg set for flere forskellige leverandører, så det er vist meget normalt?

Er det hit eller skidt (til prisen). Det skal siges at det skal ligge under et Decra tag hvor taghældningen er over den hældningsgrad hvor de anbefaler at lægge undertag under ... det bliver bare lagt for en sikkerheds skyld.

- Martin
Hej, Har i noget at sige om Monier Divorol... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da også for dårligt at undertegnet ikke har lavet mere jubel end han har over at Duko faktisk har klassificeret bla. Huntonit undertaget for et stykke tid siden efterhånden.

DUKO har klassificeret det i klassen mellem/høj.

Se her på nedenstående link.

DUKO´s MH klassificeret liste
Nemlig, ingen aner jo hvad DUKO er, de fleste siger det er da dem der levere ventilatorer og tilbehør til ventilation.

Men der er sikkert nogle der kunne forveksle det men en der producere ost også...
Hej Kolouda Byg,
De siger du ikke kan se fordele ved at bruge banevare undertag.

Nu står jeg og skal til at vælge mellem Huntonit og banevare, og jeg kan da se en klar fordel i at der går væsentlig mindre tid med at lægge banevare undertag end med at slæbe alle Huntonit pladerne op og skære dem til.

Hvis der går 3 dage med Huntonit plader og 1 dag med banevare undertag, så har jeg da sparet 4 dages løn (der går 2 mand og arbejder).

Har jeg ret? Eller tager jeg helt fejl ift. tidsforbruget?

Mvh Asger

Ja, du tager fuldstændigt fejl af tidsforbruget.

På et alm. længehus, vil jeg da vove den påstand, at jeg kan oplægge det lige så hurtigt ene mand, som en person kan oplægge et banevare undertag ene mand og klemlister + strammere.

Det tager selvfølgelig en smule længere tid ved mange skæringer, men ellers er der altså ikke den helt store forskel på tidsforbruget.

Umiddelbart er det dog en kæmpe fordel at oplægge Huntonit undertaget, hvis der er en smule vind i luften også, da disse ikke er vindfølsommen som banevare undertaget er.

Er det ikke med skotrender osv.. så der ikke er skæringer helt tiden, med kun et par enkelte plader der skal halveres i gavlene, så mener jeg helt klart at tidsforbruget er det samme, for en person der er vant til at bruge undertaget, er man vant til kun at bruge banevare kan man selvfølgelig forvente at han bruger længere tid ved undertag han ikke benytter så tit.

Vi lavede en tagrenovering i greve her for ½ år siden, det var med banevare da der skulle skiffertegl på taget, og leverandøren mente at de 6-8mm forskel der ville kommer over lægterne pga. overlapningerne i undertaget ville være synligt efter oplægningen af huntonit undertaget, her brugte vi væsentligt længere tid på at oplægge banevare undertaget frem for huntonit undertaget, bla. fordi det blæste en del de dage vi lagde undertag på, næste gang er det lige før jeg ville overveje at udligne den forskel med strimler, for at benytte huntonit undertaget frem for en banevare.
Annonce
Skrevet af asger123456 på 08 aug 2011 16:29

Nu står jeg og skal til at vælge mellem Huntonit og banevare, og jeg kan da se en klar fordel i at der går væsentlig mindre tid med at lægge banevare undertag end med at slæbe alle Huntonit pladerne op og skære dem til.
Men det vigtige er vel, syntes du den fordel med mindre tidsforbrug, er væsentligt bedre end alle de fordele huntonit undertaget, har overfor banevaren.... ?

Som sagt tidligere, så kan jeg ikke se fordelen i at benytte banevare undertaget frem for huntonit undertaget, heller ikke selvom der en massevis af skæringer, så er kvalitet og holdbarhed vigtigere for mig, end at jeg kan spare et par timer med at lægge undertaget.

Jeg har lige studeret Huntonit læggevejledningen lidt - virker nu temmelig omstændeligt. Montérer du præcist som vejledningen med ventilationsstudse mellem hvert spær og ud mod grater, og samler/tætner over grat/kip med klæbende tagpap (selvklæbende, formoder jeg?) ?

Hvordan laver du tagfoden, når nu der er overlæg ved pladsamlinger? Lægger du strimler imellem og dermed øger fodens højde med 6,4 mm? Og hvad hvis rendejernet nu skal sidde lige der hvor pladerne er samlet?
Kan nu ikke helt gennemskue det der.
Ja hvis man har jongleret med det i 10 år som Kolouda Byg, så er det nok noget helt helt andet, end hvis man - som den tømrer der bygger mit hus - er vant til banevare undertag og kun har lavet et enkelt undertag med Huntonit.

For umiddelbart tænker jeg det må være let at bære en rulle undertag op på taget og lade den rulle ned over spærrene til den anden tømrer der står på stilladset.

Og hvis man først skal til at stå og regne ud hvordan det skal laves og skal skære til med mere så tager det måskemeget længere tid end banevaren.

(Iøvrigt virker det bløde undertag jeg har mærket, meget kraftig. Gad vide om ikke det holder lige så længe som Huntonitten. Ingen ved det jo rigtig når ikke det har været på markedet i længere.
Nej, laver det ikke som Huntonit nye vejledning beskriver, men som jeg altid har gjort, og Huntonit ellers har foreskrevet de sidste 12-15 år frem til den sidste vejledning.

Bruger banevare i randzoner, i tagfod kan rendejern fræses ned / planlægges i tagfodsplade hvis man vil dette, jeg udligner dog i stedet for rendejernenes tykkelse med en strimmel huntonit, nemt og effektivt...

Af hensyn til ventilationsstudse, så er det kun vis man anvender det som ventileret løsning.
Altså helt konkret: Samler du IKKE pladerne over grat/kip med klæbepap? Hvad ellers?
Monterer du IKKE ventilationsstudse i et ventileret undertag, som det ellers vises i vejledningen? Hvis ikke, hvordan ventileres så ved grat/kip, for en eksempelvis Divoroll banevare må da være noget mere diff. åben end Huntonit?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis