Undertag - hvad vælger man?

Hej,

Har i noget at sige om Monier Divorol undertage? Jeg ser at de kun giver 15 års garanti på det, men den garanti periode har jeg set for flere forskellige leverandører, så det er vist meget normalt?

Er det hit eller skidt (til prisen). Det skal siges at det skal ligge under et Decra tag hvor taghældningen er over den hældningsgrad hvor de anbefaler at lægge undertag under ... det bliver bare lagt for en sikkerheds skyld.

- Martin
Hej, Har i noget at sige om Monier Divorol... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er jo sådan set også et tag under sit tag, og det afspejler prisen jo også...
Har lavet tage i over 10 år, og har faktisk næsten ikke lavet andet siden jeg startede for mig selv, tagrenoveringer er godt 90% af min årlige omsætning, så kender godt prisen på et paptag undertag vs. et tegltag.

Men du kan de selv lave sammenligningen, hvis vi snakker pris på tegltag vs. tagpap som undertag.

25,- pr. m2 for huntonit
Lægter og klemlister ca. 30,- pr m2.
Tegl i rimeligt kvalitet 100,- pr m2.
Betontegl ca. 50,- pr. m2.

Dvs. ved tegltag ca. 155,- pr m2.
Ved betontegl ca. 105,- pr m2.

Krydsfiner 100,- pr. m2 ved 15 mm tagfiner skåret over spær
Tagpap base icopal 400P - 60,- pr. m2

Tagpap total 160,- pr m2. altså 6 gange så dyrt.

Dertil kommer så den længere tid der tager at montere krydsfiner + papen.

For du vil vel ikke mene at man kan montere krydsfiner og tagpap lige så hurtigt, som jeg kan lægge huntonit undertaget ?

Som sagt er din kongen af undertage også klart den dyreste, og tæt på prisen af hvad tegltaget faktisk koster.

.....

- nu tror jeg alle har brug for at tage det roligt!

Tagpappen er rolls royce - dvs. bedst men dyr, huntonit er "kun" en Audi, har kortere levetid og er billigere.

Alle de andre banevarer er franske biler - så Martin har vist fået svar på sit spørgsmål nu...

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Besvarede bare manden spørgsmål angående prisen, ingen negativ tone herfra...)

Back to topic
Hejsa.
Faldt lige over denne spændene tråd og vil gerne stille et par spørgsmål, så håber ikke at tråden er helt død.

Vi står også for at skal bygge nyt hus og jeg har værret fast besluttet på et fast undertag med pap. Men efter at have læst en masse herinde er jeg kommet i tvivl.
Min tømre syntes at jeg skal spare penge og få et ligeså godt undertag i Icopal Monarperm 1000. Samtidig vil det også give lidt mere indvendig plads, da det ikke fylder nær så meget som det faste undertag.

Nu har jeg jo så også læst om Huntonit hvilket også godt kan ligne en god løsning.

Men nu vil jeg gerne høre hvad i mener vil værre den bedste løsning til vores tegltag som indholder 2 murede kviste, 2 zinkkviste, 4 veluxvinduer og en skorsten.
Det er jo mange samlinger og stedet der skal værre tætte. Selvfølgelig vil vi gerne spare penge men det vigtigste er en optimal løsning som holder tæt i mange mange år. Huset kommer til at lægge ud til åbne marker- så det kan godt blæse kraftigt.
I huset kommer der genvex men ved ikke om det har nogen betydning for undertag.
Lad mig høre hvad i kan råde os til. På forhånd tak.

Mvh.

Dolphin

P.S. Tager på ferie i morgen og kommer først hjem tirsdag igen, så i har gode muligheder for at komme med en masse gode løsninger og ideer.

Hej Dolphin og alle andre,

vi er også i lidt samme situation. Vi har fået et  tilbud fra en tømrer, som vil bruge Icopal 1000.Går ud fra det er det samme. Men jeg har læst mig til at Icopal 1000 har en vægt på 350 gram/m2, men i følge BVB skal et baneundertag helt op og veje 1000-1500 gram/m2. Er det Icopal 1000 så ikke godt nok eller hvad? Vi får lagt Røben falstegl og har også 2-3 kviste og en skorsten.

Jeg har desuden læst mig til at der helst skal laves en form for fast undertag i forbindelse med kviste, skorsten og skotrende. Men det siger tømren ikke noget om han vil lave. Han vil bare bruge Icopal 1000 overalt. Er det noget vi skal være bekymret for?

Mange hilsener

Martin

I forbindelse med tagkviste, skorsten osv.. skal der ikke nødvendigvis laves fast undertag, der skal nogle specielle forhold til for at dette er gældende, normalt kan det sagtens laves med zink og underlag i krydsfiner, og står skorstenen i kip er der overhovedet ingen problemer i at benytte alm. undertag her, banevarer har dog sine begrænsninger nogle steder, men hvis tingene laves korrekt kan de fleste opgaver da laves uden at man behøver at fast undertag.

Som tidligere oplyst så ville jeg selv slet ikke benytte mig at banevarer frem for Huntonit undertaget, da jeg ikke kan finde en eneste årsag til at vælge banevaren desværre.
Jeg springer over de foregående 19 indlæg og går lige til sagen.

Du går ind på DUKO, se her; http://duko.dk/
Der finder du en miniguide til valg af undertage - kun banevareundertage.
Derefter er det blot at vælge om det skal være diffusionsåbent eller diffusionstæt.

Som sagt omfatter DUKO's klassificering ikke faste undertage. Eller småfaste - som Huntonit.  :o)
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis