Udvendig isolering med flamingo/polystyren?

Hej Alle

Min mand og jeg bor i et gasbetonhus på 84kvm fra 56 som trænger til ekstra isolering. Vi vil gerne isolere udvendigt med flamingo da dette er billigst.

Er der nogen herinde der har lidt forstand på sådan et projekt eller har prøvet det selv?

Har indhendtet mange forskellige tilbud og er lidt i tvivl herudfra hvad der er nødvendigt og hvad der ikke er.

Hvordan skal facaden gøres klar inden?
Skal alle rester af gammel plasticmaling af?
Løs pusds? Revner?
Skal væggene rettes fuldstændigt op eller er det ligemeget med små skævheder?

Er det ok bare at klæbe pladerne op med den dertil egnede klæbemasse eller skal der dybler i?

Skal der en speciel sokkelprofil på eller er det ikke nødvendigt? (naboens hus har ingen speciel sokkel, bare samme tykkelse flamingo hele vejen ned.)

Puh det var et langt indlæg, sorry. Håber der er nogle kloge åger derude;-)

Tak
Hej Alle Min mand og jeg bor i et gasbetonhus på... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Pyha - synes lige alle de kloge skal læse denne artikel om de tyske erfaringer med Polystryren i facaden.....nu da der er så mange der henviser til de gode erfaringer i Tyskland ;-))

aemmstoffe--Aus-der-Schaum/100050116.html">http://www.capital.de/politik/aemmstoffe--Aus-der-Schaum/100050116.html

Den beskriver jo netop hvor binde galt det er at bruge polystryren / anden skum af både miljøhensyn - men også hvis man ønsker at bevare sit hus i facaden.

Skaderne er alt fra - revner ved t en dreng kaster en sten på facaden, fugle der banker ind i facaden / lave hulrum da facaden lyder som en papkasse - vandskader efter revnerne, skimmelskader, og massive problemer med algebegroninger fordi facaden ikke er diffussionsåben / kold.

Eftervisning / forskning i Tyskland viser at levetiden ved polystryren i facaden i gn.snit er 22 år........pyha jeg skal hvertfald under ingen omstændigheder pakke mit hus ind i sådan noget lort eller overhovedte bygge med med de klodser man fylder beton i......

og husk lige man bruge 5 kilo olie for hvert kilo polystryren man producerer......jo det lyder da til at være et rart produkt!!!

mvh
Hygo
Tænk også på når polystyren begynder at brænde, så smelter det ned af væggene - det kan også være en del farligere end andre isoleringsmaterialer der er på market.

Jeg må formåde at det er et etplanshus i ejer?

Med venlig hilsen

 

Frederik Johan Lunøe

 

Lunøe Tømrer- & Snedkerfirma

Tjørnerækken 5, 1tv - 2300 København S

Tlf.: 5123 4145

Det er ukorrekt Lunoe.

Flamingo brænder ganske godt og det smelter kun i meget beskeden grad!
Og eftersom EPS består af 98% luft og 2 volumen % polystyrenmateriale vil en smeltning af en 100 mm flamingoplade resulterer i et max 2 mm tykt lag smeltet materiale!
Men idet flamingo stortset anvendes på udv. side af bygningskonstruktionerne er det nedsmeltningsproblem næppe noget størrre sikkerhedsproblem.

Det største problem ved EPS er at det afgiver giftige dampe når det brænder.

Og endelig er det jo ganske interessant om den Flamingo der ligger under betonpladerne i terrændæk konstruktioner - ved selv mindre brande smelter i et sådant omfang at betonen skal hugges op for at erstatte samme Flamingoplader? :o)(

Ikke noget sikkerhedsproblem? - ...........under www.ndr.de kan man læse om netop den diskusison de tyske medier har taget op omkring polystyren

Eller søg under Wärmedämmung - der Wahnsinn geht weiter..elelr anvend dette link

http://www.ndr.de/ratgeber/verbrauc...en667.html

Her ses det da tydeligt hvor farligt den slags isolering er i facaden......så ikke noget sikkerhedsproblem er da vist en joke......

MEN endnu mere skræmmende er da også hvordan erfaringerne er med indeklimaet i de boliger der har fået efterisoleret med polystyren - øv



mvh
Hygo
Annonce
Mit tyske er slet ikke godtnok til at jeg får noget videre ud af dine links!

Og en diskussion i tyske medier er jo én ting - det er jo langt mere interessant hvad de tyske myndigheder mener om sagen.
Og hvad de agter at gøre! Og hvor stor de mener problemet egentlig er. Og hvad er alternativet. Osv.
Hvis der f.eks. kun brænder 3 huse med udv. flamingoisolering - i Tyskland - om året. Så er problemet vel til at overse!!

Så hvis vi lige holder os til DK. :o)

Så anvendes der ikke megen flamingo som udvendig vægisolering, (med et dækkende pudslag), nogen steder.
Derimod er der gennem tiden blevet udført hulmursisolering med div. flamingoprodukter.

Ingen af de to store udbydere af flamingo , Sundolitt og det der nu hedder Jakcon, (Thermisol) har nogen form for anvisninger på udvendig efterisolering med flamingo.
Hvilket jo egentlig kan undre og være svært at gætte årsagen til. For man skulle jo tro at de gerne ville sælge noget isolering til det formål)
(Derimod har de i øvrigt begge en "Ny opdateret brandvejledning" om tagkonstruktioner!)

Så hvis vi lige holder os til forholdende i DK. (Og ser bort fra evt. panikdiskussioner i tyske medier)
Ja så mener jeg stadig at:

Det største problem ved EPS er at det afgiver giftige dampe når det brænder. .o)
Hej,

Jeg har lidt overskud af facade batts fra mit isoleringsprojekt - annoncen kan ses her:

http://www.dba.dk/paroc-facade-isolering-fac/id-1002529108/

Mvh
Henrik.A
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også