Udvendig isolering med flamingo/polystyren?

Hej Alle

Min mand og jeg bor i et gasbetonhus på 84kvm fra 56 som trænger til ekstra isolering. Vi vil gerne isolere udvendigt med flamingo da dette er billigst.

Er der nogen herinde der har lidt forstand på sådan et projekt eller har prøvet det selv?

Har indhendtet mange forskellige tilbud og er lidt i tvivl herudfra hvad der er nødvendigt og hvad der ikke er.

Hvordan skal facaden gøres klar inden?
Skal alle rester af gammel plasticmaling af?
Løs pusds? Revner?
Skal væggene rettes fuldstændigt op eller er det ligemeget med små skævheder?

Er det ok bare at klæbe pladerne op med den dertil egnede klæbemasse eller skal der dybler i?

Skal der en speciel sokkelprofil på eller er det ikke nødvendigt? (naboens hus har ingen speciel sokkel, bare samme tykkelse flamingo hele vejen ned.)

Puh det var et langt indlæg, sorry. Håber der er nogle kloge åger derude;-)

Tak
Hej Alle Min mand og jeg bor i et gasbetonhus på... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kære Anna

nu har jeg fulgt denne tråd på sidelinien. og jeg synes faktisk i har fået en masse gode råd. Men gang på gang konstaterer du at det ikke er den viden du efterspørger og at du iøvrigt allerede har snakket med en producent om fremgangsmåden.

Så er det sgu jeg bliver lidt forvirret - for hvad vil du så herinde?

Hvis producenten siger at produktet er godkendt og åh så god og dejligt - så er det jo helt op til dig om du vil godtager alle hans ord sort på hvidt eller om du f.eks. lytter lidt til hvad brandmanden fortæller dig. Enhver idiot kan bygge et hus - men ikke alle kan gøre det sikkert og godt. Og jeg er sikker på at brandmanden rådgiver dig ud fra hans fagområde - nemlig at redde liv - og ikke så meget at holde huse varme!!! (ihvertfald ikke varme på indersiden)

Og tror mig - producenten har langtfra altid ret i deres påstande!!!!!

Hej

Det er en varm kartoffel den her, men der er som skrevet nye regler på vej inden årets udgang (måske kun 1 måned eller 2), og så må man se hvad de indeholder.

Jeg er oplyst om at man ikke må anvende polystyrenisolering som facadeisolering, men kan egentlig ikke læse det direkte nogen steder, og man har da også set eksempler på nybyggeri hvor der er anvendt polystyrenisolering i stor udstrækning.

Stol ikke umiddelbart på producenten/montøren, men tag en snak med kommunens Tekniske Forvaltning, og som skrevet tidligere dit forsikringsselskab om tingene.

Husk at du enten skal opfylde isoleringskravene i BR08, eller skal kunne dokumentere, at det ikke er rentabelt at opfylde disse krav, og det kan være en god ide at vende dette med Teknisk Forvaltning også.

Jeg ved godt at det ikke var dette dit spørgsmål handlede om. men håber alligevel at det er brugbart.
Hej Boso Ja du har ret, jeg har da fået mange gode råd, og jeg er sikker på folk herinde næsten altid er velmenende i deres rådgivning:-) Men jeg må også indrømme at det irriterer mig en smule at man stiller et par meget konkrete spørgsmål omkring metoden, og i stedet for at få svar får en masse holdninger til et helt andet emne. Selvfølgelig er andre gode råd og meninger også velkomne, men jeg vil også have lov til at pointere at det ikke lige var det jeg ledte efter. Jeg spurgte specifikt på klargøring af facaden osv, nogle spørgsmål jeg ikke har fået svar på fra producenten. Men jeg finder jo nok ud af det siden hen. Og jer er da også blevet lidt klogere af jeres råd. Nej du har ret i at producenten jo ikke altid er troværdig, men hvis jeg sikrer mig skriftlig dokumentation og rådgiver mig med diverse institutioner, forsikring teknisk forvaltning, kommunen osv, så burde den jo være god nok:-) Mvh Anna
Skrevet af Orla Nautrup på 29 jul 2009 03:41
Hej

Det er en varm kartoffel den her, men der er som skrevet nye regler på vej inden årets udgang (måske kun 1 måned eller 2), og så må man se hvad de indeholder.

Jeg er oplyst om at man ikke må anvende polystyrenisolering som facadeisolering, men kan egentlig ikke læse det direkte nogen steder, og man har da også set eksempler på nybyggeri hvor der er anvendt polystyrenisolering i stor udstrækning.

Stol ikke umiddelbart på producenten/montøren, men tag en snak med kommunens Tekniske Forvaltning, og som skrevet tidligere dit forsikringsselskab om tingene.

Husk at du enten skal opfylde isoleringskravene i BR08, eller skal kunne dokumentere, at det ikke er rentabelt at opfylde disse krav, og det kan være en god ide at vende dette med Teknisk Forvaltning også.

Jeg ved godt at det ikke var dette dit spørgsmål handlede om. men håber alligevel at det er brugbart.


Gode pointer Orla, det kigger jeg på. Tak

Hej,

Jeg håber du er blivet færdig med projektet isolering, jeg er også i denne situaton lige nu hvor jeg hare et hus som jeg skal isolere udenvendig og her overvejer jeg også stærkt at gør det med flamingo.

Jeg kommer fra Koosova (Balkan området) og da ved jeg at alle huset i det område er efteriksoleret med flamingo denne metode bliver også brugt i Tyskland.

Måden men gør det på er at man limer flamingoen fast med special lim evt. langeskruger og så skal men lime et net oven på flamingoen efter kan men pudse på det, har dog ikke selv prøvet det men har set folk gør det og fået det forklaret.

Jeg kun godt tænke mig at hører om de er færdig med projekte og hvad resultate er blivet?
Og hvad siger lovgivning er det nu blivet lovligt med flamingo eller?

Annonce
Istedetfor polystyren kan der bruges tærrænbatts de er hårde nok til formålet og er sikkert også billigere! og ikke brændbare.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Dritoni: Nej vi er desvæære ikke kommet så meget videre med isoleringen, selvom vi valgte polystyrenløsningen og endda købte materialer i Tyskland endte omkostningerne i sidste ende med at være næsten lige så høje som mineraluldsplader forhandlet i Danmark.
Så af økonomiske årsager har vi ventet med at udføre projektet, men kommer forhåbentlig i gang her til foråret.

Mht. lovligheden i polystyrenisolering har jeg fundet ud af dette:
Mit forsikringsselskab har ingen indvendinger imod metoden med polystyren og mener den kan være lige så god som mineraluld.
Tekninsk forvaltning i min kommune siger at der ikke er noget ulovligt i at bruge polystyren, så længe det produkt man bruger har det europæiske CE mærke må man sælge det i DK og bruge det i DK.
Jeg talte med byggestyrelsen sidste efterår som sagde at polystyren højst sandsynligvis ville bliver godkendt til facadeisolering i starten af 2010, men jeg har ikke fulgt op på sagen siden.

Det ender nok med at vi køber mineraluldsplader fra www.scanoton.dk, som efter lang research har de aller bedste priser. (52.000 for ALT materiale vedr. isoleringen af vores hus)
Mineraluld er jo nok den "sikreste" løsning, det er en diffusionsåben løsning som heller ikke er let antændelig. Og når der ikke er noget særligt at spare ved polystyrenløsningen gidder jeg ikke bøvle mere med det.

Det var lige status herfra. God fornøjelse med dit projekt Dritoni
louisianna: Tak for svart, jeg er også ved at undersøge priser skal nok en tur til tyskland og kigge på det og se hvad der sker.
du må meget gerne orintere mig nåt du har funde ud af præcis hvad du bruger og den biligste løsning, jeg skla også nok skrive herinde havd jeg har funde ud af.

Og god fornøjelse til dig også Louise
Hej Morten,

Det lyder spændende med tærrænbatts, men kender ikke noget til det har du noget erfaring med det? og  hvem forhander med det jeg kun ikke forstille mig at det kan være billiger en d flamingo du mp meget gerne skrive til mig hvis du ved merer

på forhånd tak.
Hej

Sundolitt er kommet med et nyt produkt (Climate+), hvor de selv angiver det også kan benyttes til facaden, men de skriver ikke noget om samarbejdspartner mhs. til pudslaget.

Det gode ved produktet er, at det isolerer 20% bedre end traditionel flammingo (stadigvæk iflg. dem selv). Såvidt jeg kan tolke ud fra deres site, er flammingo lovligt, såfremt det beklædes med korrekt afdækning.

Citat ”Hvis blot EPS’en er beskyttet mod beskadigelse og antændelse i overensstemmelse med de brandtekniske funktionskrav i Bygningsreglementet 2008 (BR 08), er der masser af andre muligheder for at benytte EPS i traditionelt byggeri,”

Hvad det helt præcist betyder ved jeg ikke, men mon det ikke omhandler pudslagets tykkelse


Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også