Udvendig isolering med flamingo/polystyren?

Hej Alle

Min mand og jeg bor i et gasbetonhus på 84kvm fra 56 som trænger til ekstra isolering. Vi vil gerne isolere udvendigt med flamingo da dette er billigst.

Er der nogen herinde der har lidt forstand på sådan et projekt eller har prøvet det selv?

Har indhendtet mange forskellige tilbud og er lidt i tvivl herudfra hvad der er nødvendigt og hvad der ikke er.

Hvordan skal facaden gøres klar inden?
Skal alle rester af gammel plasticmaling af?
Løs pusds? Revner?
Skal væggene rettes fuldstændigt op eller er det ligemeget med små skævheder?

Er det ok bare at klæbe pladerne op med den dertil egnede klæbemasse eller skal der dybler i?

Skal der en speciel sokkelprofil på eller er det ikke nødvendigt? (naboens hus har ingen speciel sokkel, bare samme tykkelse flamingo hele vejen ned.)

Puh det var et langt indlæg, sorry. Håber der er nogle kloge åger derude;-)

Tak
Hej Alle Min mand og jeg bor i et gasbetonhus på... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja jeg har mærket på tærrænbatts og facadebatts og de har stort set den samme hårdhed. og når det først er pudset skal det nok holde. jeg mener også at have hørt et sted at det er terrænbatts og facadebatts er det sammemen at der er mindre tolerancer på facadebattsne. de fleste byggemarkeder burde kunne skaffe terrænbatts, rockwool laver dem.
for mig lyder det ikke korrekt at isolere udvendig med så tæt et materiale som polystyren., men de har jo lavet vægge af det igennem mange år.

se den her video den er meget interesant, i forhold til emnet.

http://www.youtube.com/watch?v=vYPQ4WcDcMA&feature=PlayList&p=4A1AB1198601154E&playnext=1&playnext_from=PL&index=4

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

WWW.MAGU.DE det er lovligt i dk.
Har lige været i sverige og set på renovering af bygninger og har her besigtiget en 4 etagers udlejningsejendom, hvor en del af renoveringen består i at beklæde bygningen med 20 cm polystyren der bliver pudset. Så Svenskerne har tilsyneladende heller ikke nogen problemer med flamingo metoden. Med hensyn til brandfarlighed har vi jo bygget masser af træhuse og huse med træfacader gennem de seneste år tilsyneladende uden de store problemer.

Så jeg har ærlig talt lidt svært ved at forstå at de fleste andre lande i eu kan bruge teknikken og man i Danmark tilsyneladende er et af de eneste lande som er lidt tung i bagenden. Kan det mon skyldes et der er lidt af et monopol på stenuldsområdet ? Er der nogen der ved hvornår man kan forven at se BR 2010 ?

Allan

Så længe håndværkerne der laver skidtet har styr på deres afslutninger og samlinger...SÅ kan man ikke sige meget andet end at det isolerer godt...

Hvis der er sjusket med udførslen... Tja - hvordan brænder ekspanderet polystyren???

Paneler med EPS <- det skal for ærlighedens skyld tilføjes at der ikke er isolering på - men når først ilden får fat i polystyren.... Tja. Alle vælger udfra de ønsker og forventninger de har til pris, kvalitet og sikkerhed...

Mvh.

René

Annonce
Hvordan vil en brandmæssig vurdering falde ud ved poly isolering kontra træhus ?
Det kommer da meget an på konstruktionen...

EPS er et olieprodukt og brænder energimæssigt meget voldsomt, og meget hurtigt og med en meget kraftig røgudvikling. Røg der er væsentlig mere giftig end røg fra træ.

Udvendig isolering med EPS kan sikkert være en økonomisk fordelagtig løsning det vil jeg slet ikke modsige - men jeg ved hvordan forskellen på en træbeklædning/stenuldsisolering og en konstruktion med adgang til et EPS isoleringsprodukt er - og ville til enhver tid undgå EPS'en.

EPS, vil når det varmepåvirkes, gå tilbage til udgangstilstanden som er en brændbar væske - og det brænder udemærket.

Det her er ikke religionskrig - jeg ved bare hvordan de to produkter (træ og EPS) er milevidt fra hinanden.

Så må man jo vurdere om kravet til en 10 minutters beskyttelse fra en udefrakommende brand er noget man vil acceptere - valget står den enkelte frit. Man skal bare ikke tro at man får brandsikkerhed på topniveau.


Mvh.

René

Jeg ville ikke turde bo i sådan  et "flamingo hus" udover det er extrem brandfarligt, så er den kvælende giftige røg, næsten værre...
Det er fuldt ud lovligt at bruge flamingo som isolering i Danmark. Dog har flamingo en tendens til lettere at gå brand i, og derfor anbefaler eksperterne altid at man bruger ''rigtig'' isolering - fx Knauf, RockWool, Papiruld, Stenuld, osv.

Skal du have isoleret din bolig? Læs mere om: Hulmursisolering, Gulvisolering og Loftisolering!
Du kan læse om kravene til underlagets bæredygtighed/forberedelse på de forskellige leverandørers hjemmeside - Paroc, Hefa, Rockwool, Skalflex osv. og i den forbindelse betyder det sikkert mindre om det er EPS eller mineraluld.

Hvis man fuldklæber på et bæredygtigt underlag tror jeg personligt ikke at det er nødvendigt med dybler, men jeg turde ikke springe dette over - bor på et til tider vindomsust sted.

Jeg er også betænkelig ved EPS til formålet, mest af hensyn til evt. problemer med indeklimaet og en for tæt klimaskærm - har hørt om nogle uheldige erfaringer i Sverige.

Jeg købte min mineraluldisolering (Paroc Fas3) med al tilbehør, klæber etc. i Polen - og med fragt (en halv lastbil fuld) var prisen ca. det halve af hvad der kan købes for i DK - jeg købte til mit hus på ca. 150 m2. 
Her til lands ser det umiddelbart ud til at Hefa har de bedste priser. 

Der skal lidt fod og ben arbejde til, men sådan er det når man vil spare penge.

Har man ikke lige kontakter i Polen - vil en nem udvej være at finde nogle af de polske firmaer her i landet som laver den slags arbejde. De er fan'me dygtige til at pudse, brugte selv nogle til at udføre slutpudsen og det står snor-lige. 

Foreslår at du lige løber denne tråd igennem også:

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/156350

Jeres indekomfort stiger dramatisk, slut med kolde vægge og træk, lavere omkostninger til opvarmning etc. etc. - bare klø på.

Mvh
Henrik.A



Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også