Regnvand i toilet

Hej

Jeg skal snart til at lave badeværelse, og har tænkt lidt over det med at bruge rent vand i toilettet.
Mine tanker går på, simpelthen at lave et ekstra rør inde i væggen, lige bag toilettet. Når jeg nu alligevel skal have nye klinker, så betyder det jo ikke noget at lave en rille. 
 
Røret påtænker jeg at det skal gå op på loftet, hvor jeg så vil koble det til en lille tank, på måske 50 liter. Den tank skal så indeholde regnvand. Jeg vil så samle regnvand i tønder. Har tænkt på at koble en lille pumpe på. (Sprinkerpumpe fra bil måske?) Den skal så drives af solceller, og bare køre når solen skinner. Der skal selvfølgeligt være overløb på, så det render tilbage i regnvandstønden. 

Det vil jo betyde, at om sommeren, og så længe man har vand, kan man bruge det. Man kan jo bare lave det med to små balofix'er, så man kan skifte mellem rent vand og regnvand,

Hvad synes i om ideen? 

Mvh Lars
Hej Jeg skal snart til at lave badeværelse, og... Vis hele indlægget
114 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Naa. når tanken er 99% tom fyldes der drikke vand i den så den er 98% tom.

Jacob
Jacob Antenne
nu er det temmelig nemt at lave en hane hvor der er
monteret en flyder der kan åbne og lukke forvandet
ved F.eks.5% og f.eks.5o% vandstand

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Skrevet af Høvlebænk på 02 apr 2010 21:29
Jacob Antenne
nu er det temmelig nemt at lave en hane hvor der er
monteret en flyder der kan åbne og lukke forvandet
ved F.eks.5% og f.eks.5o% vandstand

Dennis

Hvorfor fylde 500l dyrt vand i en tank når man kan nøjes med 20l ?

Jacob
det har du ganske ret i
men jeg gik også udfra at når det var nødvendig
så var det i tørke perioder også ville det vel være
trals at skulle høre på det hele tiden hvis huset
er lidt lydhør men den kan da laves som man vil

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Jeg har en plan om at installere vand til toilet og vaskemaskine (og havevanding). Jeg har tidligere set hvordan man på en ødegård har et system til normalt vand (også drikkevand) med en brøndboring, og der er ingen lagertank, men en pumpe der kører når trykket bliver lavt nok. Sjovt nok så svingede trykket i vandet ca hvert andet sekund når man brugte det, muligvis fordi automatikken der tænder og slukker for pumpen hele tiden "cykler" af og på - pumpen laver så meget tryk at den stopper igen, selv om en vandhane er åben. Det mener jeg nu kan løses hvis styring og pumpetryk indstilles korrekt - så vil den ikke slukke før der lukkes for hanen igen.

Jeg vil altså pumpe tryk i systemet 24/7, evt via en lukket ekspansionsbeholder med luft i som fungerer som buffer for trykket. Alt efter hvor tæt systemet er, er der altså risiko for at pumpen står og kører tryk op også i perioder hvor der ikke bruges noget vand, men fordelen ved det er at det er helt automatisk OG at jeg slipper for at installere en "cisterne" på loftet og trække rør derop. Jeg kan så nøjes med at trække et rør fra regnvandstanken til toilet/vaskemaskine/udendørsvandhane, samt et rør fra brugsvandet til regnvandstanken. Det må være muligt at anvende en pumpe beregnet til huse der kører på brøndboring, i et regnvands-system.

Jeg vil også have den eksisterende vandledning til at hælde vand i tanken som nævnt ovenfor, fra den er 1% fuld til f.eks. 5% fuld eller lignende, sådan så man aldrig "løber tør". Så længe vandet hældes på "ovenfra", styret af en flyder, så kan jeg ikke lige se hvordan det overhovedet skulle være muligt for vandet at løbe den modsatte vej. Selv om tanken er helt fuld, og flyder ventilen fejler, så er der ikke noget tryk i selve tanken. Jeg tror problemet er hvis man installerer brugsvandet EFTER pumpen, hvor trykket fra pumpen kan overvinde trykket i brugsvandet HVIS en kontraventil fejler. Men da det er i tanken, FØR pumpen, er det fysisk umuligt, da der ikke ER noget tryk på ...

Derudover vil jeg dele systemet op i to grene - den ene gren kører direkte til vandhanen i haven, den anden del kører forbi en vandmåler først, og derefter til vaskemaskine og toilet. Dermed kan jeg - hvis det påkræves - dokumentere hvor meget regnvand jeg sender i kloakken. Det morsomme er, at her hvor jeg bor kommer regnvandet i forvejen i kloakken, så hvis jeg laver den her installation vil det ikke ændre på mængden af regnvand der kommer i kloakken - jeg vil bare spare på vores alle sammens dyrebare drikkevand. I virkeligheden ville jeg gøre hele samfundet en tjeneste ved at spare på vandet, så hvorfor skulle jeg straffes af en afledningsafgift? Lovgivningen har desværre en del af de her forældede stopklodser, som bremser miljørigtige initiativer - og der er mere end bare CO2 og diesel-os i miljøproblematikken! Jeg ved godt at vedligeholdelse af kloakken skal betales på en eller anden måde, jeg synes bare IKKE det skal være med til at forhindre folk i at lave installationer som sparer på grundvandet.

I øvrigt har jeg lige hørt at fordi regnvandet er kalkfrit, sparer man en masse sæbe til vaskemaskinen, og man undgår at den kalker til. Ligeledes undgår man kalkrande i WC-kummerne. Jeg skal bare lige ha installeret mit kæmpe solvarmeprojekt først, så håber jeg at jeg får tid til regnvand senere på året.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Annonce
hej Osolemio
du skal bare have et alm. husvandværk
det står ikke og tænder og slukker hele tiden
når du tapper vand
den har en lille vandbeholder med tryk på
og når først trykket er gået af starter den
og kører til lidt efter du har slukket for vandet
hvis du har åbnet meget for vandet
hvis du kun åbner en lille smule vil den selvfølgelig
stå og tænde og slukke med jævne mellemrum

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

"Husvandværk", fint, slog det lige op på nettet og det er nok lige sådan en jeg skal ha. Og jeg kan se de kan suge en hel del så de behøver ikke være nede ved tanken. Jeg vil hellere trække et rør end ledning til 230V ... men det ser ud til at man selv skal montere en flyder som stopper pumpen hvis tanken skulle løbe tør ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

... på den anden side, så skal den nok alligevel stå ude i jorden, og frostsikret, ikke mindst pga den larm den sikkert laver, og så pladsen indenfor.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

et husvandværk skal absolut ikke sidde nede i tanken
tværtimod
nu ved jeg ikke hvor meget i er hjemme i døgnet
men vores husvandværk står i kælderen og vi kan høre
når det køre (kan faktisk ikke høre det længere har vænet
mig til lyden)og man ligger mærke til hvis det køre længere
end normalt , speceilt hvis man har prøvet at have en brønd
der har løbet tør, så er det bare at slukke på kontakten
når man ligger mærke til at den står og knurre med en anden lyd,
og er du heldig at få det gjort
lige i starten er du fri for at fylde maskine og rør op med
vand inden næste gang.
her i august da vi hade et brud på vandledningen fra brønden
og måtte skifte røret satte vi en kontraventil på for enden
af røret nede i brønden, så nu er vi fri for at efterfylde
da vi nu kan pumpe med røret op og ned , på den måde fylde
røret op til maskinen

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Ah, fint! Jeg har set at de typisk kan suge ca 8 meter, og løfte 40 meter. Flere af dem suger automatisk an, og har tørløbssikring. Hvilken model/mærke har i? Jeg antager så at i IKKE har en "cisterne" tank øverst i huset, men pumper direkte til der hvor der er brug for det ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Der er yderligere 74 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis