Regnvand i toilet

Hej

Jeg skal snart til at lave badeværelse, og har tænkt lidt over det med at bruge rent vand i toilettet.
Mine tanker går på, simpelthen at lave et ekstra rør inde i væggen, lige bag toilettet. Når jeg nu alligevel skal have nye klinker, så betyder det jo ikke noget at lave en rille. 

Røret påtænker jeg at det skal gå op på loftet, hvor jeg så vil koble det til en lille tank, på måske 50 liter. Den tank skal så indeholde regnvand. Jeg vil så samle regnvand i tønder. Har tænkt på at koble en lille pumpe på. (Sprinkerpumpe fra bil måske?) Den skal så drives af solceller, og bare køre når solen skinner. Der skal selvfølgeligt være overløb på, så det render tilbage i regnvandstønden. 

Det vil jo betyde, at om sommeren, og så længe man har vand, kan man bruge det. Man kan jo bare lave det med to små balofix'er, så man kan skifte mellem rent vand og regnvand,

Hvad synes i om ideen? 

Mvh Lars
Hej Jeg skal snart til at lave badeværelse, og... Vis hele indlægget
114 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
nej vi har ikke nogen cisterne på loftet
men ideen kunne bruges da den så bare
ville køre i længere tid ad gangen
men det er lidt mere compliseret
men kan sagtens laves
den vi har er en grundfoss, du skal holde dig
fra de billige til mellem 800 og 1200 vi har prøvet to
af disse i forskellige mærker og de holdt ikke engang et år
grundfossen er godt nok væsenlig dyrere men den kan rep.
men nu har vores holdt i 7-8 år uden problemmer

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Meget fint råd! Jeg havde troet de billigere var pålidelige nok. Har Grundfoss'en sikring imod tørløb? Jeg vil alligevel lave automatisk påfyldning med flyder, for at holde måske 5% indhold minimum, men hvis det nu svigter, skulle pumpen helst kunne stoppe HVIS der ikke er noget vand at suge. Automatik og at tingene holder, det er vigtigt.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

nej ikke som den er koblet op nu, har faktisk ikke tænkt tanken før du nævnede den,
og nu er den ikke så aktuel længere da vi efter nedbrud på rør og derefterfølgende
løb seriøs løb tør for vand i den på grund af lang tørkeperiode, selv om vandåren
går lige igennem grunden, så er vi nu koblet på det offentlige.

har ikke fået mig taget sammen endnu til at koble brønden på
igen så der kan skiftes imellem de to systemmer, men den bruges stadig til
bilvask og køkkenhave, vil have koblet toilet/opvasker/vaskemaskine på
da det er de største vandslugere og lidt forbrug er vi nødt til at have på måleren

men for et par år siden da der var forbud mod at bruge det offentlige vand (årsag kolibakterier i vandet)
var det enormt lækkert bare at kunne åbne for vandet og bruge løs, istedet for at
skulle ned i byen og hente 40-50 liter ad gangen.

der var enda nogle dage jeg vandede køkkenhaven, som vender lige ud til vejen,
du sgu have set dem der kørte forbi, de tabte underkæben og kom retur 2 min. efter
for et tjekke om de nu havde set rigtig.
der stod jeg så med det store grin på og en kølig pils i hånden, skålede til dem når de kørte forbi
anden og tredie gang, stor spas i de dage

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hejsa her i gruppen.
Jeg er ved at bygge mit hus her i Rio de Janeiro, og har tænkt mig at bruge regnvand til flere forskellige ting.
"Ikke til madlavning" selv om mange Brasilianere har fortalt mig at regnvandet nok er renere end det vand vi får fra gaden.
Jeg har indtil videre købt en 5000L tank som er under garagen i huset (Med adgang gennem et låg, så den kan gøres ren)
Og har påtænkt at lave solfanger til varmt og koldt vand både fra vejen og fra "taget"
Alt vil blive pumpet op i tanke som er oppe under taget i 500L beholdere, (dog varmt vand mindre mængder)
Regnvandet er tænkt som brug til toilet, bad, vaskemaskine, pool og andre udendørs formål.
Køkkenet vil dog stadig kun have vand fra forsyningen.
Jeg er lidt bekymret mht. skidt som kan falde ned på taget og forurene vandet. Der er dog ingen træer som er højre end huset bliver, men jeg tænkre lidt få fugle som jo også skal af med deres skidt.
Taget på huset bliver glaserede tegler, så alt vil glide af det og ned i min vandbeholder.
(Huset er ikke færdig endnu, men jeg skal jo igang med planerne.
Og jeg arbejder til dagligt med PLC styring, så styringen af tingene er ikke et problem)

PS.
Vand er egentligt ikke ret dyrt her (slet ikke som DK), men jeg hader bare at betale for noget som jeg kan få gratis.

Lad mig høre om i har nogle ideer?
John,
Rio de Janeiro
hvis du sætte et fangnet op så det fanger de større ting man kan se er en god start
du skal dog bare nemt kunne komme til at rense og checke det
med hensyn til toilet ,vaskemaskine , pool burde det ikke give problemer
lidt være med badevand hvor du jo netop har chancen for at det kan komme
i munden hvis der har udviklet sig bakterier i
men der fåes nogle aktive filtre med både sandfang ,aktiv kul og ultraviolet lys
de fanger alle former for urenheder men hvad de lige hedder kan jeg ikke huske

men jeg ved at der er folk herhjemme der har sat dem på deres vandsystemmer
fordi de bruger det til drikkevand også

Annonce
har også gået og overvejet at bruge mit regnvand til toilet og vaskemaskine. har så tænkt på om man ikke kunne bruge en stor akvarie pumpe til at rense vandet med?
nogen der ved om det vil virke.

Vestfyns betonboring

den vil ikke kunne levere nok ad gangen med mindre du sætter den i forbindelse med endnu en tank
og den vil formentlig skulle køre hele døgnet bare for at følge med
+ at den fjerner kun urenheder men har lidt svære ved bakterier

tænkte mere på bare at heve den til at stå og rense det i tanken og så have en anden pumpe til at forsyne huset.
hvordan får man ellers lavet et filter.

Vestfyns betonboring

sand og kulfiltre kan man godt selv lave
men uv enheden skal købes hvis det skal bruges til drikkevand

nogen der evt. har nogen tegninger eller nået over hvordan man bygger sådan nogen filtre. for kan ikke helt se mig ud af hvordan de skal bygges.

Vestfyns betonboring

Der er yderligere 64 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis