Regnvand i toilet

Hej

Jeg skal snart til at lave badeværelse, og har tænkt lidt over det med at bruge rent vand i toilettet.
Mine tanker går på, simpelthen at lave et ekstra rør inde i væggen, lige bag toilettet. Når jeg nu alligevel skal have nye klinker, så betyder det jo ikke noget at lave en rille. 
 
Røret påtænker jeg at det skal gå op på loftet, hvor jeg så vil koble det til en lille tank, på måske 50 liter. Den tank skal så indeholde regnvand. Jeg vil så samle regnvand i tønder. Har tænkt på at koble en lille pumpe på. (Sprinkerpumpe fra bil måske?) Den skal så drives af solceller, og bare køre når solen skinner. Der skal selvfølgeligt være overløb på, så det render tilbage i regnvandstønden. 

Det vil jo betyde, at om sommeren, og så længe man har vand, kan man bruge det. Man kan jo bare lave det med to små balofix'er, så man kan skifte mellem rent vand og regnvand,

Hvad synes i om ideen? 

Mvh Lars
Hej Jeg skal snart til at lave badeværelse, og... Vis hele indlægget
114 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af johnia på 04 aug 2009 23:50
Jeg kan forstå hvorfor at dette er ulovligt, da man ikke bidrager med sin andel af kloak udgifter, men hvorfor er en vandboring til vanding af haveplanter ulovligt, dette vand siver jo bare ned i undergrunden igen

fordi at du kan risikere at forurene det grundvand der bliver brugt som drikkevand.

Jacob
Hej Jakob
Tak for svar, men har ikke fundet en fornuftig forklaring, hvorfor det skulle forurene.
Der er ingen forskel på at vande med brugsvand eller vand fra en boring vedr forurening. Det eneste kan være selve boringen, men der kan der heller ikke være en meget stor risiko ved at sive noget ned, med mindre man borer i en meget forurenet grund. Desuden ligger vandboringer til forbrugsvand normalt temmeligt langt væk fra byerne.
Og der kan ikke være meget olie i en elektrisk pumpe, der kan lække.

Der må være en fornuftig forklaring, som jeg ikke lige kan se

mvh johnia

jeg boede på vestfyn en overgang og ville også lave et ligende system,altså regnvand i tønden og til at vaske tøj med, netop for at spare på drikkevandet og pengene. jeg havde regnet lidt løst på det og det ville koste ca. 10000 at lave og tage en 5 år at rentere... ikke dårligt MEN.. i stedet for at spare ca. 30 kr pr. m3 vand ville jeg kun spare 1,5 kr, da jeg skulle betale for afledningen. jeg ville grave 2-3 palle tanke ned og kople dem sammen, sætte et grov filter, kul filter og en uv- lampe for at tage bakterier og en injeckerpumpe der gav en lille pift klor i ,vandet foran tankene. i tankene skulle der så være en svømmer der ville aktivere for ferskvandstilførelse i tilfælde af der ikke var noget i tankene, bare et par 100 liter. hele den elektriske del af det skulle være 12 volt for så kunne det drives ved hjælp af et bil batt. og sol celler. jeg sendte mine ideer til komunnen og de sagde udover at jeg ikke ville spare det som jeg havde regnet med, måtte man ikke blande regnvand med drikkevand. heller ikke selvom mit vand i tankene nok ville være til at drikke grundet den grundige filtrering. der skulle være 500 mm fysisk adskildelse mellem drikkevandet og regnvandet, 2 seperate tanke til toilet og vaskemaskinen skulle have 2 påfyldninger hvor der var 500 mm fysisk adskildelse på regnvandspåfylningen. med andre ord.. glem det. det er for dyrt, for omstændigt og indtjeningen vil dine tip oldebørn først mærke. men ideen er helt sikkert god... bare ikke gennemførelig i system danmark

 Murphys lov.
  • Hvis der er fire måder, hvorpå en procedure kan gå galt og man forudser dette, så vil en femte og uforudset måde øjeblikkeligt forekomme.
Skrevet af johnia på 04 aug 2009 23:50
Jeg kan forstå hvorfor at dette er ulovligt, da man ikke bidrager med sin andel af kloak udgifter, men hvorfor er en vandboring til vanding af haveplanter ulovligt, dette vand siver jo bare ned i undergrunden igen

Der kan ske det, at en fejlkobling og med højere tryk end i rentvandsrørene kan det beskidte vand trykkes ud i det rene vand.

Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om at sådanne systemer kan fritages for afledningsbidraget.

En vandboring skal der tilladelse fra kommunen til at lave og udføres af brøndborer. Så en vandboring til havevanding med tilladelse er ikke ulovligt, der er bare nogle kommuner der ikke vil have sådanne boringer.


 

 

 

Jeg har en kolonihave hvor jeg samler regnvand i en palletank der står frostfrit i et skur, derpå har jeg monteret et mini vandværk der sørger for vand til toilet og vaskemaskine med helt normalt vandtryk palletanken bliver hele tiden fyldt op ved regnvejer og er monteret med et overløb i tilfælde af den bliver fyldt op, dette fungerer perfekt og vi sparer rigtig meget vand.
Annonce
Hvad sker der så hvis tanken løber tør ?
Er det ikke et problem at skylle sæben ud af tøjet med regnvand ?

Jacob
hvis man kobler brugsvandet ind over tanken
med en svømmerventil på der først åbner for vandet
når tanken f.eks er nede på 5% og først lukker når
den er oppe på 50%
der udover skal der være et overløbsrør der er
større end hvad der kan komme fra vandværket
og hvad der kan komme fra tagrenden
så er det ikke noget problem der er enda mulighed
for at det kan godkendes hvis og så fremt komunnen
går ind for grå vands forbrug men det skal udføres rigtig
for at det er lovlig at blande grå vand med drikkevand
der må ikke være nogen mulighed for at det kan rende
baglæns i systemmet det er noget med en kontraventil
det rigtige sted

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Man må på ingen måde, have forbindelse mellem, regnvand og drikkevandet.
Her hjælper ingen ventiler, hverken kontra'er eller andre.

mvh jens
det har man heller ikke hvis det bliver gort rigtig
så efterfylder du bare et kar med overløb
som man så tapper vandet fra ved hjælp
af pumpe men hvor der er sat lukker på
drikkevandet så den først åbnes når det
er nødvendig

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Det er slet, slet ikke tilstrækkeligt med en kontra ventil, mellen regn og drikkevand, hvis det skal være en lovlig instalation.

Man anser ikke en kontraventil som sikker den kan jo svigte, det er lidt af et stykke teknik, som skal til med dobbelt ventiler, antihævert og dræning mellem ventiler.
Især efter Køge skandalen, er der strammet op...

Så billigste model, er nok to lokummer, et til rent vand, og et til grå vand

Der er yderligere 84 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis