Regnvand i toilet

Hej

Jeg skal snart til at lave badeværelse, og har tænkt lidt over det med at bruge rent vand i toilettet.
Mine tanker går på, simpelthen at lave et ekstra rør inde i væggen, lige bag toilettet. Når jeg nu alligevel skal have nye klinker, så betyder det jo ikke noget at lave en rille. 
 
Røret påtænker jeg at det skal gå op på loftet, hvor jeg så vil koble det til en lille tank, på måske 50 liter. Den tank skal så indeholde regnvand. Jeg vil så samle regnvand i tønder. Har tænkt på at koble en lille pumpe på. (Sprinkerpumpe fra bil måske?) Den skal så drives af solceller, og bare køre når solen skinner. Der skal selvfølgeligt være overløb på, så det render tilbage i regnvandstønden. 

Det vil jo betyde, at om sommeren, og så længe man har vand, kan man bruge det. Man kan jo bare lave det med to små balofix'er, så man kan skifte mellem rent vand og regnvand,

Hvad synes i om ideen? 

Mvh Lars
Hej Jeg skal snart til at lave badeværelse, og... Vis hele indlægget
114 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
så længe det ikke bliver brugt til drikkevand er det ikke nødvendigt

www.simpelt-liv.dk opskrifter, køkkenhave, husdyr og meget andet... læs mere om at blive selvforsynende uden at overdrive.

Det er nok ikke en helt ringe ide. bare for at man ikke har en ond bakterie suppe. man må jo tænke på at der opstår micro dråber når man vander. på den måde kan man blive inficeret. en time med uv lys om måneden burde kunne gøre det.

Jacob
Tænk STORT, mand! Husk at 1 mm regn pr. m2 tag giver dig 1 liter vand, så en regnbyge på 10 mm på 150 m2 tag giver dig altså 1500 liter = 1,5 m3!!
Køb 2-3 stk. 850-1000 liter brugte palletanke af plast med stålkappe, afhængig af din tagstørrelse (ikke olietanke, men glukose- eller sæbetanke er fine) og stil dem op på en pallereol. Nedenunder på gulvet sætter du en 200 liter plasttønde som 'fødetank', og forbind det hele med et 2" rør i bunden af palletankene og ovenned i plasttønden som den sidste. Husk at føre et udluftningsrør op over tankhøjden og et overløbsrør ud i kloarken. Forbind alle nedløbsrørene fra tagene til tankene, køb en vandværkspumpe hos Harald Nyborg til ca. 800 kr. - og du er kørende. Du skal selvfølgelig have filtre på både udløbet fra tagrenderne, det kan være en stor stålvask med skumplast i, og i udgangen gennem pumpen til ledningsnettet, det købes samme sted som pumpen.
Skær vandværksrøret ved køkkenvasken og lad vandværket levere koldt vand til mad, kaffe o.s.v via en ny enkelthane. Blandingsbatteriets kolde side forbinder du til røret du lige skar over, du beholder varmtvandsforsyningen, som den er. Monter nu røret fra regnvandspumpen et tilfældigt sted på ledningsnettet - og nu har du regnvand i køkkenvask, toilet, varmtvandsbeholder, bad, vaskemaskine o.a. - og uden at du blander vandværksvand ind i det - det er nemlig smask-ulovligt!
For at du ikke skal løbe tør for vand i tørkeperioder, monterer du (elektrikeren) en vandstandsføler i fødetanken og forbinder den til en el-ventil på et vandværksrør, der så automatisk fylder 100-150 liter i tanken på gulvet, når det ikke har regnet i længere tid.
Søg evt. kommunen om tilskud til vedvarende energi til projektet, du får sikkert afslag, men så ved de, at du er der, men spørg om de har noget imod det og få et skriftligt svar. Du skal sikkert ikke betale vandledningsafgift, så længe dit projekt kører i et forsøgsstadie, og det kan det jo gøre i årevis, og så er det forhåbentlig glemt. - Behøver jeg at sige mere? - Ja, husk at holde øje med filtrene, rens og skift dem i tide.
Skrevet af Godiwa på 02 aug 2009 21:34
så længe det ikke bliver brugt til drikkevand er det ikke nødvendigt

Dvs. du påpeger at det ikke er muligt at der 'plasker' eller kommer vanddråber fra toilettet op og 'rammer' en toilet-gæst med eventuelt virus inficeret vand?

Jeg ved godt nedenståede ikke skyldes fuglelort, men at der er en overfaldsbrønd til kloak vand - Men der BLEV fundet dette citat: "Bakterier fra fugleafføring er fundet i en enkelt prøve fra en af de syge."

http://ing.dk/artikel/99657-embedslaege-meget-alvorlig-og-sjaelden-vand-forurening

selvfølgelig er det muligt, men det kan du jo også få overført hvis du kommer til at røre ved en fugleklat og på den måde får det ind i systemet.

man kan investeri i en UV lampe men det er ikke nogen billig fornøjelse.

www.simpelt-liv.dk opskrifter, køkkenhave, husdyr og meget andet... læs mere om at blive selvforsynende uden at overdrive.

Annonce
en uv lampe er ikke hjernedød dyr. du kan bruge et almindeligt lys stof armatur og så et par uv rør

Jacob
Lidt klorin holder det også rent.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

delete


mvh johnia

Jeg kan forstå hvorfor at dette er ulovligt, da man ikke bidrager med sin andel af kloak udgifter, men hvorfor er en vandboring til vanding af haveplanter ulovligt, dette vand siver jo bare ned i undergrunden igen

mvh johnia

regnvand er altså ikke ulovligt at benytte

du KAN endda få tilladelse til at benytte det som drikkevand HVIS du opfylder kravene til rensning osv. hvilket er meget strikse.

www.simpelt-liv.dk opskrifter, køkkenhave, husdyr og meget andet... læs mere om at blive selvforsynende uden at overdrive.

Der er yderligere 94 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis