Regnvand i toilet

Hej

Jeg skal snart til at lave badeværelse, og har tænkt lidt over det med at bruge rent vand i toilettet.
Mine tanker går på, simpelthen at lave et ekstra rør inde i væggen, lige bag toilettet. Når jeg nu alligevel skal have nye klinker, så betyder det jo ikke noget at lave en rille. 
 
Røret påtænker jeg at det skal gå op på loftet, hvor jeg så vil koble det til en lille tank, på måske 50 liter. Den tank skal så indeholde regnvand. Jeg vil så samle regnvand i tønder. Har tænkt på at koble en lille pumpe på. (Sprinkerpumpe fra bil måske?) Den skal så drives af solceller, og bare køre når solen skinner. Der skal selvfølgeligt være overløb på, så det render tilbage i regnvandstønden. 

Det vil jo betyde, at om sommeren, og så længe man har vand, kan man bruge det. Man kan jo bare lave det med to små balofix'er, så man kan skifte mellem rent vand og regnvand,

Hvad synes i om ideen? 

Mvh Lars
114 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan huske for en del år siden, at en økologisk tænkende mand fra Hasle ved Aarhus, var kommet på den samme tanke. Brugte regnvand til toilet og vask, og udbredte kendskabet til den almene befolkning, vistnok via TV, men det var ikke smart gjort, idet han kom til at betale vandafledningsafgift af regnvandet.
 Husk på at afgiften er et skatteobjekt, så hvis du laver det - så hold kæft med dit forehavende - og lav det sådan at det ikke umiddelbart kan ses på rørføringen.
I tilgift bliver du fri for kalkaflejringer i toiletkummen og evt. i vaskemaskinen.
Du bør nok afse plads til et evt. sandfilter i forbindelse med vandbeholderen, hvis du får problemer med alger i vandet.

Mvh. Christian

Ja der er ingen tvivl om, at man ikke skal ringe og snakke med kommunen om det.
Tanken om et sandfiler har også strejfet mig, men det vil nok heller ikke være så svært at få koblet ind over systemet. Og ja, vaskemaskinen havde jeg slet ikke tænkt på. Der skulle vel heller ingen problemer være med at koble den over systemet også.

Hvis vi regner på vores vandforbrug, og antager at toilettet skyller med 10 liter, mindst 5 gange om dagen, bliver faktisk over 1/3 af vandforbruget. Så der vil da være mange penge at spare der, og ikke mindst også rigtigt meget dejligt rent vand.

lLars
det der med balofikser osv. du skal lige huske at du IKKE må have forbindelse mellem de to vandtyper (det giver en gigantisk bøde).

så skal du have 2 indløb på toilettet og løber du tør for regnvand så kan du åbne den anden forbindelse med rent vand eller fysisk bytte rundt på de to slanger.

en sprinkler pumpe? hmm få fat i noget kraftigere og 50 liter vand er ALT for lidt, både pga. mængden men også det vandtryk det vil have for at fylde toilettet op igen efter træk.

du kan sagtens lave et simpelt system med en noget større pumpe som automatisk slukker når beholderen er fuld og ikke starter igen før den er under f.eks. 20% og så ville en 250 liter tank være at foretrække og det burde loftet sagtens kunne holde til.

hvis du seriøst går ind for brug af regnvand, så få en 1600 liters tank gravet ned i haven, det lyder af meget, men det er ikke særlig voldsomt når det går til toiletskyl, men det er en god buffertank indtil du suger det op til tanken på loftet.

så det du skal have lavet for at det kører automatisk er:
en flyder der søger for at du IKKE kan pumpe vand hvis jordtanken er tom
en flyder der søger for at pumpen stopper når lofttanken er fuld
en flyder der søger for at pumpen starter når lofttanken er på under 20% fuld denne går dog ikke i drift hvis jordtanken er tom

et sandfilter når du fylder lofttanken ville være en god ting så du undgår snask i toiletvandet (evt. vaskevandet hvis du tilslutter den også) og 5 skyl om dagen? hvad nu hvis du får gæster? eller holder fødselsdag eller lign.? (igen den der sprinkler pumpe er alt for lille og den er sikkert heller ikke kraftig nok til at løfte vandet så højt).

www.simpelt-liv.dk opskrifter, køkkenhave, husdyr og meget andet... læs mere om at blive selvforsynende uden at overdrive.

Der er lavet en vejledning fra Rørcentret Teknologisk institut - mener den hedder D09.

 

 

 

http://servicebutik.danskbyggeri.dk/C1256C6F0050C67D/0/558EF0560612F4ECC1256F4D006DBAB1!opendocument

Det var 03 i stedet

 

 

 

Annonce
Lad os sige, at du har et normalt årligt forbrug på 100 m3, og lige pludselig falder til 30 m3, kunne jeg forestille mig at vandværket og eller kommunen ville begynde at interessere sig for situationen.
Du skal nok lade forbruget falde stille og roligt over flere år!

Med venlig hilsen
ktm

 

tjaa man kunne jo vise dem at man har en mursten i cisternen og kun bruger det lille skyl og tager kun korte bade for at spare på vandet og har sat vandsparetingester på vandhanerne så længe toilet/vaskemaskine er tilsluttet rør i væggen kan de ikke se at de ikke tilsluttet vandværket, man skal jo så bare lade være med at tage dem op på loftet hvor vandbeholderen er

www.simpelt-liv.dk opskrifter, køkkenhave, husdyr og meget andet... læs mere om at blive selvforsynende uden at overdrive.

Der ligger mulighed for at vandafledningsbidraget kan undgås, men det er en beslutning der tages af byrådet. Så send en forespørgsel pr. mail eller ring derind om de har sådan ordning.

 

 

 

Husk også et retur rør til den udendørs tank. det skal have støre kapacitet end pumpen.
men fornuftig ide. det sparer naturen for en masse og så kan du vaske tøjet med mindre sæbe.

Jacob
Mon ikke du burde have et system der kan desinficere dit regnvand, for diverse parasitter og virus, forårsaget af fugle lort - UV lys kan desinficere...

[EDIT]
Og fandt lidt links...
http://www.waterlogic.dk/viewdoc.asp?co_id=935

http://www.kruger.dk/da/Artikel/6463.htm
Der er yderligere 104 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis