Fuge mellem brædder på gammelt trægulv?

Hej Lav Det Selv,

Jeg har søgt lidt frem og tilbage for at finde en løsning på mit "problem"

Jeg har en gammel lejlighed, hvor jeg gerne vil semi restaurere gulvet. Imellem gulvbrædderne er der mellemrum på alt fra 0-1 cm, men gulvet er rigtigt flot og jeg kunne enormt godt tænke mig at beholde det.

Hvordan får jeg bedst muligt fuget mellemrummene? Materiale valg?

/Anders

p.s. jeg har vedlagt et par billeder!
Hej Lav Det Selv, Jeg har søgt lidt frem og... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for indlægget. Jeg synes dog ikke, jeg kan se så meget anvisning i din tråd, men det er et flot resultat :)
jeg sidder og kigger på gkf 600 nu og er næsten parat til at bestille. Kan den indstille højde uden at tilkøbe dykenheden, og hvordan kom du helt op mod væggen, da du fræsede fuger ud?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du kan sagtens indstille højden på GFK600. Jeg har dykenheden, men bruger oftest tommestokken. Længere nede i projektet har jeg nævnt hvad man skal være opmærksom på.

Helt op ad væggen kom jeg ikke - der brugte jeg et skarpt stemmejern.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mange tak for råd og vejledning til alle. Jeg kigger din tråd igennem en gang til, Rantzau, bestiller roligt en GKF 600 uden dykenhed og finder stemmejernene frem.
God plan - det vil du ikke fortryde.   

Ang. lan: Brug et langt bræt som overfræseren følger. Brættet holdes automatisk på plads med knæene når du ondulerer gulvet. Det er pærelet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har en plan om at bruge et bræt og fastgøre det i fugerne. Mine knæ er ikke så tunge endnu, at jeg stoler på, at de holder brættet fast ;)
 Så brug madammen som dødvægt.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
bredker skrev den 11-04-2009 14:26:08

det med gummifuge er en meget besværlig måde at lave det på
fræs fugerne op til samme brede hele vejen og 3-4 mm dybde, kan gøres med en lille overfræser med styrrerulle
herefter fuger du med en gulvfugemasse , efter hærdning sliber du hele gulvet på normal vis og behandler det på den måde du gerne vil

denne metode er den bedste og nemmeste , og alt efter hvilken farve du vælger kan du få et rigtigt flot skibsplankegulv , der også holder

MVH

gulvmontøren

 Hej Bredker - det lyder som om du har godt styr på det her... Jeg har 2 tillægsspørgsmål...


1. "overfræser med styrerulle"... hmmm jeg er med på du refererer til et fræsejern med en styre rulle i bunden... Min umiddelbare tanke er at det i de små sprækker kan blive svært at få selve rullen med ned... Hvordan klares det bedst?

2. Kanterne - altså enderne af de spor man fræser der støder helt op mod panel... Hvordan fikser man det bedst?

mvh Jesper 
nej , det ligner mere en kopiring , bare der er 2 tapper i stedet fir ringen , tapperne styres så af den gamle fuge
enderne klares med et stemmejern , det er nemmere end det lyder
bredker skrev den 12-03-2021 13:50:50

nej , det ligner mere en kopiring , bare der er 2 tapper i stedet fir ringen , tapperne styres så af den gamle fuge
enderne klares med et stemmejern , det er nemmere end det lyder

Mange tak for prompte svar!!!

 Tænker at købe en Bosch GFK 600 - har ledt og ledt efter det du beskriver - kunne jeg vlre så heldig at du har et link? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også