Fuge mellem brædder på gammelt trægulv?

Hej Lav Det Selv,

Jeg har søgt lidt frem og tilbage for at finde en løsning på mit "problem"

Jeg har en gammel lejlighed, hvor jeg gerne vil semi restaurere gulvet. Imellem gulvbrædderne er der mellemrum på alt fra 0-1 cm, men gulvet er rigtigt flot og jeg kunne enormt godt tænke mig at beholde det.

Hvordan får jeg bedst muligt fuget mellemrummene? Materiale valg?

/Anders

p.s. jeg har vedlagt et par billeder!
Hej Lav Det Selv, Jeg har søgt lidt frem og... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan slet ikke vente med selv at gå igang nu :P - det ser godt ud indtil videre :)
Jeg hælder til Bredkers metode! Idéen med at slibe og behandle gulvet efter at gulvmassen er hærdet virker tiltalende. Men Bredker! Hvilken fugemasse anbefaler du? mvh. Finnur
fabrikatet er næsten lige meget , bare det er en gummifuge der er beregnet til trægulv, så er der ikke den store forskel på dem
det er en fugemasse

Hej

Jeg står selv i lignende situation. Og der er jo utrolig meget god information at hente i denne tråd.

Jeg vil dog høre, om gulvet skal slibes, når jeg har lagt fugen? Mit gulv blev slebet af for 2 år siden, og det er stadig flot. Fugerne er dog begyndt at falde ud i store mængder.

Hej med jer
Jeg har kigget denne tråd og en del andre tråde igennem på dette site, men har ikke umiddelbart kunne finde noget svar på følgende...

Hvad gør jeg hvis fugerne mellem gulvbrædderne er meget brede? fx. op til 2 cm?

Er det mon muligt at få et ok resultat ud af at kradse/fræse gamle fuger ud, og fylde op som tidligere beskrevet i tråden? Jeg havde tænkt at det skulle males bagefter... Eller er der nogen der har en god idé til hvordan man ellers kan få sådan et gammelt gulv med massive svind-revner til at se nogenlunde ud...udover at lægge noget nyt gulv på :-) ?
Hvis der er 2 cm sprække mellem brædderne hænger de slet ikke sammen i fer og not.
Og det er skidt. For hvis du kun træder på det ene af de to brædder vil den fuge du evt. laver blive rykket ud af facon. Måske.
Hvor mange steder ser det sådan ud. Hvis figen mellem brædderne er mere end 1 cm hænger brædderne nok ikke sammen.
Og hvor tykke er brædderne egentlig. Og hvad træsort. Tror du.
@hpox
Jeg må desværre blive dig svar skyldig om de fleste af spørgsmålene...
Det drejer sig nemlig om et hus vi overvejer at købe, så ville lige undersøge hvad der mon kunne gøres ved gulvene inden vi springer til :-)

Men det drejer sig om en gammel murermestervilla fra 1920'erne. Det er trappe til 1. sal og gang-areal, og der er flere af brædderne der meget sandsynligt ikke sidder sammen i fer og not. De er sikkert heller ikke ret tykke, ser ud som om de har været slebet ned mange gange. Mht. træsort vil jeg gætte på fyr...?

Det lyder umiddelbart af dit svar som om det nok ville være bedre med et nyt gulv. Men er der nogen som helst måde, at gøre gulvet lidt mere "brugbart" på (altså, så der ikke er store "kratere" og så man ikke får splinter i fødderne), uden at skifte det?
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også