Fuge mellem brædder på gammelt trægulv?

Hej Lav Det Selv,

Jeg har søgt lidt frem og tilbage for at finde en løsning på mit "problem"

Jeg har en gammel lejlighed, hvor jeg gerne vil semi restaurere gulvet. Imellem gulvbrædderne er der mellemrum på alt fra 0-1 cm, men gulvet er rigtigt flot og jeg kunne enormt godt tænke mig at beholde det.

Hvordan får jeg bedst muligt fuget mellemrummene? Materiale valg?

/Anders

p.s. jeg har vedlagt et par billeder!

Hej Lav Det Selv, Jeg har søgt lidt frem og... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo lidt svært at gætte på når de reele oplysninger er så sparsomme.
Men hvis gulvbrædderne skal være synlige er derikke meget at gøre. Udover at tage hjemmesko på jo.
Men altså. Hvis underlaget er i orden så er det jo blot at hive de gamle brædder af og lægge nogle nye på.
Alm. fyrgulvbrædder starter ved 250 kr/m2
Mår man køber sådan en gammel villa skal der være penge i budgettet til div. rep. og udskiftninger.
Hej. 
Tak for de mange svar.
Der blev spurgt om dette tidligere i tråden og jeg står lidt i samme situation.

Jeg vil høre, om gulvet skal slibes, når jeg har lagt fugen? Mit gulv er stadig flot. Fugerne er dog begyndt at falde ud i store mængder.

Jeg springer på tråden her med et spørgsmål til overfræser
Jeg har et fyrretræsgulv med uens fugebredde, som jeg gerne vil fræse ud til samme bredde - 5mm for alle fuger.
Kan man få en overfræser med en form for styreland, som gør at fugen ikke bliver fræset på øjemål.
Jeg har kun brugt en lånt overfræser én gang tidligere, så andres erfaringer vil være godt at høre, eventuelt også forslag til en specifik model fræser.
Der følger et land med til de fleste overfræsere.
Men det kræver lidt finesse og opfindsomhed at bruge det på et gulv.
Der findes også specielle "holdere" som kan bruges sammen med skinner til dyksave.  
Du kan måske tage udgangspunkt i en væg og så lave et bræt der giver dig afstanden til det første "snit". Derefter kan du indstille landet til at køre i den rille du laver i det første snit osv osv.
Men men men, det kræver at det dit gamle gulv er plant, og at alle brædder har samme afstand....

Jeg ville måske bruge en dyksav og så køre flere gange til savsporet har den bredde der skal til.
Vær i øvrigt opmærksom på at mellemrummene i brædderne skal være rene inden du bruger skærende værktøj. Der er ikke noget der sløver både savklinge og fræsejern mere end gammelt støv-snask-småsten mm i rillerne.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Fumpelfinger skrev den 13-02-2021 15:53:52

Jeg springer på tråden her med et spørgsmål til overfræser
Jeg har et fyrretræsgulv med uens fugebredde, som jeg gerne vil fræse ud til samme bredde - 5mm for alle fuger.
Kan man få en overfræser med en form for styreland, som gør at fugen ikke bliver fræset på øjemål.
Jeg har kun brugt en lånt overfræser én gang tidligere, så andres erfaringer vil være godt at høre, eventuelt også forslag til en specifik model fræser.

du kan få styr og jern der er beregnet til det , er ikke så kostbare

Annonce
bredker skrev den 13-02-2021 17:28:06

du kan få styr og jern der er beregnet til det , er ikke så kostbare

Jeg vil meget gerne se links, hvis du har!

PinkHenrik skrev den 13-02-2021 16:38:49

Der følger et land med til de fleste overfræsere.
Men det kræver lidt finesse og opfindsomhed at bruge det på et gulv.
Der findes også specielle "holdere" som kan bruges sammen med skinner til dyksave.  
Du kan måske tage udgangspunkt i en væg og så lave et bræt der giver dig afstanden til det første "snit". Derefter kan du indstille landet til at køre i den rille du laver i det første snit osv osv.
Men men men, det kræver at det dit gamle gulv er plant, og at alle brædder har samme afstand....

Jeg ville måske bruge en dyksav og så køre flere gange til savsporet har den bredde der skal til.
Vær i øvrigt opmærksom på at mellemrummene i brædderne skal være rene inden du bruger skærende værktøj. Der er ikke noget der sløver både savklinge og fræsejern mere end gammelt støv-snask-småsten mm i rillerne.    

Jeg kunne overveje metoden med dyksav. Jeg kender en tømrer, der har både dyksav og land. Angående opmåling bliver den lidt sværere. Måske bare dyksavens bredde på fugerne, så der kan hældes sand ned i dem.

Er der en bestemt type sand, der er godt at bruge? Små korn eller lignende?
det styr der er beregnet til det  , er ligesom en kopiring , men bare med et par stifter der følger den gamle fuge
er ret nemt at bruge og styre
dyksaven kan du aldrig få så gdt et resultat med , og vil tage væsentlig længere tid at lave
bredker skrev den 13-02-2021 20:10:17

det styr der er beregnet til det  , er ligesom en kopiring , men bare med et par stifter der følger den gamle fuge
er ret nemt at bruge og styre
dyksaven kan du aldrig få så gdt et resultat med , og vil tage væsentlig længere tid at lave

Tak for vejledningen - du må dog meget gerne pege mig i retning af, hvad styr og kopiringe er. For tiden kan man jo ikke troppe op i byggemarkeder og se tingene.

Tømrerens råd var at lægge en lodstok, men hvis jeg kan bruge de eksisterende fuger, er det klart det letteste.
kan ikke lige finde et link til den, og kan ikke huske hvad den hedder
hør lige ved et større værktøjsfirma , de burde vide hvad den hedder
har selv brugt den flere gange da jeg arbejdede som ulvmontør , men det er mange år siden
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også