Fuge mellem brædder på gammelt trægulv?

Hej Lav Det Selv,

Jeg har søgt lidt frem og tilbage for at finde en løsning på mit "problem"

Jeg har en gammel lejlighed, hvor jeg gerne vil semi restaurere gulvet. Imellem gulvbrædderne er der mellemrum på alt fra 0-1 cm, men gulvet er rigtigt flot og jeg kunne enormt godt tænke mig at beholde det.

Hvordan får jeg bedst muligt fuget mellemrummene? Materiale valg?

/Anders

p.s. jeg har vedlagt et par billeder!
Hej Lav Det Selv, Jeg har søgt lidt frem og... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
uhh frækt!

tak for det!
det er da en del af charmen med de mellemrum..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
well... jeg må erkende at rengøringen er for tarvelig til at jeg har lyst til at beholde mellemrummene :)

Jeg tror også dette gulv bliver rigtigt flot med skibsdækfuger. Jeg lover at lave et forum indlæg om processen når jeg er færdig.
Tag en snak med en person, der har kendskab til båddæk. Så vil du blive overbevist om vigtigheden af at lægge en speciel tapestrimmel i bunden. Fugerne skal kun holde i siderne og endelig ikke i bunden. Bådudstyrsforretningerne anbefaler Sikaflex, der er ganske dyr.
Brug malertape der hvor der IKKE skal være fuge, det sætter sig i træet og der skal faktisk en del af ved slibningen inden du ikke kan se spor, det er sort og tyndt og det kravler ned i de mindste sprækker.

Fugen kan løsne sig hvis man ikke laver en bundstop, nogen bruger sand, jeg brugte gavebånd.

Det Leth har lavet din øvelse i et program, ved ikke om videoerne står på biblioteket.

Tro mig, der går rigtig meget fuge til, jeg brugte 13 patroner til mit køkken der er 6 m2. De koster ca. 120 kr. stykket. De varierer i farven så lad ikke din nærrighed vise sig midt i projektet.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Er spændt på at høre mere om det projekt. Jeg har selv et lignende gulv også med stor variation i fugebredden. Er også interesseret i at høre hvilken m2 pris du ca. ender ud med - da jeg har ca. 80m2 :( /B.

En at mine bekendte har lavet det i hele sin stue ,først med en overfræser i passende bredde,derefter et stemmejern det sidste styk ud til væggen . han brugte vist 42 (toogfyrre) patroner fugemasse ,han hældte sand i bunden med et lille papir kræmmerhus da han også havde fået at vide det ikke måtte hæfte til bunden men kun siderne . mener han lagde lidt formeget på så der kom en lille overvulst, efter det var gennemtørt skar han rent med et nyslebet stemmejern.!!!

MEGA arbejde = MEGA FLOT resultat  


Tim  
 
@Svalebo:

Altså han fyldte til 1 mm over gulv-niveau og fillede det af med stemmejernet?

Har et rum under trappen - må hellere prøve det af først - har slet ikke "gør det selv"-hænder...endnu
Det er vist på tide at jeg opdaterer procesbeskrivelsen :)

Indkøb:
Sikaflex 11 FC (fint en god deal et sted, da det er et ret dyrt produkt)
Bundstop, alt afhængig af hvor dyb din fuge er. (Jeg valgte rundliste på 10mm som jeg klippede i stykker)
Malertape (som gerne må være bred, da det giver mere frihed ift at lave fejl)
Knæbeskyttere!! (du kommer til at fortryde det, hvis du ikke anskaffer dig nogle fra start :))

1. Fjern gammel fuge mellem brædder. Fjern ALT det gamle fuge - helt ind til træet. (i mit tilfælde var det en virkelig gammel fuge, som jeg relativt nemt kunne fjerne med en spartel/skruetrækker.)

2. Vask gulvet grundigt med brun sæbe, så du har et rent gulv at arbejde på/med.

3. Sæt forsigtigt malertape på gulvet (jeg valgte at efterlade 1/2 mm ud til fugekanten)

4. Læg/pres bundstop ned mellem brædderne, så det danner en god bund. (ideelt set skal din fuge bredde være nogenlunde det samme som dybde - nogle siger endda at bredden skal være dobbelt dybden)

5. Fug! (lad være med at forsøge at spare på sikaflexen), (efter hver 2. meter kørte jeg sådan en fuge-johnny hen over fugen for at gøre den jævn. Silvan har et frækt sæt med de hersens fuge-johnny-sataner)

6. Lad fugen hvile en lille dag, hvorefter du med jævne mellemrum fugter rummet med en vandsprøjte (sådan en til at sprøjte på blomster)

7. Fugen er klar efter ca. 3 dage (3mm per dag)

------------

Herefter har jeg tænkt mig at slibe gulvet og vaske det med hvidpigmenteret sæbeolie. Jeg vender tilbage!

Det ser flot ud på billederne, godt gået af en nybegynder, du har talent.

Mvh
Arne Rohde
Elektriker &
Handymand
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også