Mystisk Peugeot 405

Jeg har en peugeot 405 1,6i st.car fra 1995/96 som opfører sig meget mærkeligt og indtil nu har det kostet mig over 6000 i mekanikerregninger uden resultat. Er der nogen her der kan hjælpe mig vil jeg blive ovenud lykkelig :)

Symptomer: Jeg kan køre ud af landevejen, pludselig mister den fart også selvom jeg træder på speederen, hvis jeg kobler ud går motoren i stå, derefter kan jeg have svært ved at starte den igen, nogen gange vil den med det samme, nogen gange efter 10 min, nogen gange 1 time og andre gange først dagen efter.
Jeg har prøvet to gange, at hvis jeg blev ved med, at træde på speederen så gav pludselig et ryk, hvorefter motoren gav gas igen og bilen kunne køre videre uden problemer.
Jeg har holdt øje med om der skulle være sammentræf i "anfaldene", det er der ikke, det kan ske i vådt vejr, tørt vejr, efter frost eller tåge, op af bakke, ned af bakke, på korte ture, på lange ture, i starten af en tankfuld, i slutningen af en tankfuld.
Det eneste jeg har kunnet mærke en forskel ved er hvis jeg tilsætter karburatorvæske, så er det ligesom om den kører bedre, men "anfaldene" forsvinder dog ikke. Jeg ved heller ikke om det er en god idé med karburatorvæske for jeg ved faktisk ikke om min bil har karburator.
Efter sådan et "anfald" kan der godt gå uger før det sker igen. Hver gang den har været til mekaniker har han fejlmålt den og fundet ingenting, ligesom den har fået skiftet benzinpumpen, tændrør, relæ, lavet eftersyn med smøring mm og benzintanken er blevet tømt.
Hvad kan det være og hvad kan jeg gøre ?

Jeg har en peugeot 405 1,6i st.car fra 1995/96 som... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@Alte:

Ingen rotor, elektronisk motorstyring og en sort, firkantet tændspole, som 'fyrer' samtidig på 1+3 og 2+4, vistnok. Tændrørskablerne går direkte fra tændspolen til rørene, i hvert fald på vores fra '93

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

jeg har lige haft min ford på værksted, der fik jeg skiftet en flowmeter som sidder (På en ford) mellem insugningsilteret og indsugningen på motoren. Min kørte også og hakkede lidt og ikke ville trække. Det hjalp på trækkræfterne at få den skiftet , men den hakker stadig lidt.... Jeg har snakket med nogen, og de siger, at det godt kan være tændingsspolen som lave spetakel. Altså kan den godt virke fint indimellem, men på andre tidspunkter sætte ud. Jeg troede jo at en tændingsspole enten virkede eller ikke, men sådan er det åbenbart ikke.
alte

<p>&#160;</p>
Jeg har lige været ude for at bundstykket i tændingslåsen var ustabilt. Det bevirkede at strømmen til tændspolen var reduceret kraftigt eller helt forsvandt momentant. Det var godt nok en Land Rover, men systemet er sikkert nogenlunde det samme.
Fejlen var meget ustabil med gode og dårlige perioder igennem et par år før 10-øren faldt!
Jeg fik lokaliseret fejlen ved at føre en + uden om alt. Tog original + fra tændspolen og satte den midlertidige + på i stedet for.
Jeg skal ikke klåge i om der er særlige forhold på en Peugeot, der gør dette forsøg uheldigt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Lige en opsummering på mulige steder problemet kan være :
-krumtapssensor
-karburator
-katalysator
-tændningsystem
Jeg overvejer om jeg bare skal skifte delene en efter en, men er der nogen der ved hvad de forskellige dele koster og hvilken en ville være mest logisk at starte med ?

Jeg har også lavet indlæg på andre sider og der er kommet disse forslag:
-tomgangsdysen
-nåleventil
-protektometer
-luft i tilførselsrør
-blokering i bezinrør
-filter før karburator, indeni benzinslangedysen
-strømfordeler
-topstykket
-en pakning der udvider sig ved varm motor

Er der noget af det der lyder mere logisk ?
jeg villle nok hælde til luftmængde måleren, den kan gi de symptomer,
Jeg synes det handler om hvad fornemmelse du har når din bil begynder at skaber sig. For en "bil" kan vel stadig deles op i benzintilførsel samt tændingproblem (lige som på en god gammel knalleret). Jeg synes da selv, at jeg stadig kan mærke om den sætter ud pga. mangel på benzin eller tænding. Hvis det er tænding vil den efter min mening have en meget "skarp kant" mellem den køre fint til den hakker. Og omvendt hvis det har noget med bezin så er det som om den mere mangler kræfter eller køre ned i omdrejninger/hoster mere blidt........det er jo bare den måde jeg sidder og lægger mærke til hvordan min egen bil har det!!!

I forhold til luftmængdemåler/flowmeter så kørte min bil altså fint nok, men den fik bare meget mere faet på når man gav den gas efter jeg havde fået den skiftet. Den satte aldrig ud som din bil gør.

Ærligt så ved jeg ikke hvad det er.....men men kommer bilen slet ikke med nogle røde lamper når det sker eller siger stop du må ikke køre længer osv.??? Jeg ville satse på .... ...men igen ud til en hugger få lavet en aftale om at du kan komme af med reservedelen igen. Hvis de er flinke tager de kun et lille beløbe for at tage det tilbage.
alte

<p>&#160;</p>
Min ide med at prøve at gå uden om systemet til tændspolen koster jo ikke meget at gennemføre.
Skal det være lidt sofistikeret, kan du føre ledningen ind i kabinen, med en afbryder på, så du kan stoppe motoren inde fra, og igen sætte tænding på uden at skulle ned i motorrummet.
Symptomerne er præcis det jeg oplevede, jeg var bare 2 år om at få ideen, fordi det var så ustabilt, hvornår fejlen opstod, men heldigvis en dag var fejlen helt stabil, og så var det til at fejlsøge ordentligt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Umiddelbart siger min fornemmelse mig, at problemet ligger i benzintilførslen, men nu her til aften lavede den lige stuntet igen, jeg startede og kørte hjemmefra og hen til tanken, en tur på ca 2 km, efter endt shopping på tanken startede den men gik straks efter i stå........ jeg prøvede at starte igen med det samme (selvom jeg plejer at vente, men man skal jo prøve noget nyt) der kørte starteren bare men ingen hakken eller forsøg på start som den ellers plejer, at gøre.
Der var det at jeg overvejede om det måske alligevel var noget med tændingssystemet...
Prøv at have en snydeledning klar til en sådan situation!
Held og lykke med fejlsøgningen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis