Mystisk Peugeot 405

Jeg har en peugeot 405 1,6i st.car fra 1995/96 som opfører sig meget mærkeligt og indtil nu har det kostet mig over 6000 i mekanikerregninger uden resultat. Er der nogen her der kan hjælpe mig vil jeg blive ovenud lykkelig :)

Symptomer: Jeg kan køre ud af landevejen, pludselig mister den fart også selvom jeg træder på speederen, hvis jeg kobler ud går motoren i stå, derefter kan jeg have svært ved at starte den igen, nogen gange vil den med det samme, nogen gange efter 10 min, nogen gange 1 time og andre gange først dagen efter.
Jeg har prøvet to gange, at hvis jeg blev ved med, at træde på speederen så gav pludselig et ryk, hvorefter motoren gav gas igen og bilen kunne køre videre uden problemer.
Jeg har holdt øje med om der skulle være sammentræf i "anfaldene", det er der ikke, det kan ske i vådt vejr, tørt vejr, efter frost eller tåge, op af bakke, ned af bakke, på korte ture, på lange ture, i starten af en tankfuld, i slutningen af en tankfuld.
Det eneste jeg har kunnet mærke en forskel ved er hvis jeg tilsætter karburatorvæske, så er det ligesom om den kører bedre, men "anfaldene" forsvinder dog ikke. Jeg ved heller ikke om det er en god idé med karburatorvæske for jeg ved faktisk ikke om min bil har karburator.
Efter sådan et "anfald" kan der godt gå uger før det sker igen. Hver gang den har været til mekaniker har han fejlmålt den og fundet ingenting, ligesom den har fået skiftet benzinpumpen, tændrør, relæ, lavet eftersyn med smøring mm og benzintanken er blevet tømt.
Hvad kan det være og hvad kan jeg gøre ?

Jeg har en peugeot 405 1,6i st.car fra 1995/96 som... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Går det helt galt kan du som sagt komme forbi Viborg...så kan vi jo starte ved reservehjulet og fortsætte der fra indtil fejlen er rettet..hi
alte

<p>&#160;</p>
Her er et link til en ny katalysator, hvis det er det, der er i vejen. http://ssl.delti.com/cgi-bin/rkat.pl
Det er godt nok til en 1,8 men det ændrer nok ikke stort på prisen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvad med at sætte den til en ransning.

Jeg ved nogen aftoelektrikere og mekaninikere har en spicealvæske til at smide i cylinderne der renser alt sod væk fra ringende. Og så en ransning af dyserne. Selv om det ikke skulle virke så har motoren helt sikkert kun godt af det. Det er ikke altid nødvendigt at købe nyt.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Imorgen vil jeg prøve, at kravle ind under bilen og slå på den, men hvordan kan den være årsag til at bilen går i stå, når dens funktion er at rense udstødningen ?
Nu er jeg uddannet maskinist. Der lærte vi, at det vigtigste var på de store skibsmotore var at holde øje med udstødningstemperaturen for den fortæller alt om hvordan en motor har det!! Bare en 1/2 grad i høje tempratur betød at motoren havde en slitagese mv. et eller andet sted!!
Det samme må også gælde for bilen!, men i dit tilfælde handler det bare om at katylasatoren er gamel og har gjort sin værnepligt. Den kan være rustet over eller bare stoppet af sod mv. Det er jo også noget der forstærker sig selv for begynder den først at stoppe forbrænder motoren jo ikke godt nok ja og så stopper den jo mere til.
alte

<p>&#160;</p>
Nå nu lavede den så lige sit nummer igen her til aften på en mørk landevej :(
(Jeg har prøvet det der med, at slå på katalysatoren, der var ingen raslen) Denne her gang havde jeg næsten lige tanket tanken fuld og da jeg holdte derude i det mørke ingenting, synes jeg det var ligesom om der kom nogle boblelyde et sted fra, måske tanken ? Jeg havde forinden været ude på en køretur på ca 40-50 km med 2 stop undervejs og der havde den virket lidt "tung" i det og "hoppet" ved høj fart.
Kan det her give nye ideer til hvad fejlen kan være så skriv endelig, jeg er virkelig ved, at være godt træt af det ....
Jeg tror, vores 405'er har læst med over skulderen og fået gode idéer.

Den har lige siden vi købte den i sensommeren, sat ud kortvarigt, lige et enkelt host, når man satte i gang fra stop. Ikke noget, der generede meget, kun lige nok til at det var lidt irriterende.

I dag, da vi så lige skulle ud på en kort tur for at tømme Jysk for hynder til båden, gik den rent ad pommern til. Ville ikke trække, med mindre den virkelig fik én over snottøjet (2500 - 3000 rpm), og ofte kun tænding på 3 cylindre.

Den skal på værksted onsdag med et utæt servorør og en temperaturføler, der skal skiftes. Vi beder ham naturligvis kigge på det nye problem også (formodentlig noget med tændingen, et dårligt tændrørskabel, slidt tændrør, dårlig tændspole, forhåbentlig ikke fuelbox'en), og skal nok melde tilbage, hvad han finder.

Prøv også at tjekke denne tråd. Hvis du kigger i vores indlæg dér, kan du jo tjekke stikket ved motorstyringen - periodiske fejl skyldes ofte løse stik eller lidt ir/rust/forkulning på stikbenene, og med den slags elektronik skal der ikke meget til, før der er ballade.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Er din 405, er ikke med rotor?? Hvis den er som på min ville jeg bare lige tage et stykke sandpapir..slib lidt på rotoren samt skrab det hårder lag der sidde på hver "pol" ( ved ikke lige hvad det skaldes) af i fordelerdækslet så tror jeg den køre igen!!
alte

<p>&#160;</p>
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis