Mystisk Peugeot 405

Jeg har en peugeot 405 1,6i st.car fra 1995/96 som opfører sig meget mærkeligt og indtil nu har det kostet mig over 6000 i mekanikerregninger uden resultat. Er der nogen her der kan hjælpe mig vil jeg blive ovenud lykkelig :)

Symptomer: Jeg kan køre ud af landevejen, pludselig mister den fart også selvom jeg træder på speederen, hvis jeg kobler ud går motoren i stå, derefter kan jeg have svært ved at starte den igen, nogen gange vil den med det samme, nogen gange efter 10 min, nogen gange 1 time og andre gange først dagen efter.
Jeg har prøvet to gange, at hvis jeg blev ved med, at træde på speederen så gav pludselig et ryk, hvorefter motoren gav gas igen og bilen kunne køre videre uden problemer.
Jeg har holdt øje med om der skulle være sammentræf i "anfaldene", det er der ikke, det kan ske i vådt vejr, tørt vejr, efter frost eller tåge, op af bakke, ned af bakke, på korte ture, på lange ture, i starten af en tankfuld, i slutningen af en tankfuld.
Det eneste jeg har kunnet mærke en forskel ved er hvis jeg tilsætter karburatorvæske, så er det ligesom om den kører bedre, men "anfaldene" forsvinder dog ikke. Jeg ved heller ikke om det er en god idé med karburatorvæske for jeg ved faktisk ikke om min bil har karburator.
Efter sådan et "anfald" kan der godt gå uger før det sker igen. Hver gang den har været til mekaniker har han fejlmålt den og fundet ingenting, ligesom den har fået skiftet benzinpumpen, tændrør, relæ, lavet eftersyn med smøring mm og benzintanken er blevet tømt.
Hvad kan det være og hvad kan jeg gøre ?

Jeg har en peugeot 405 1,6i st.car fra 1995/96 som... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Allesammen,Nu er der kun en ting der ikke er nævnt og det er alarmen ? har selv haft problemer med den på min 405 den var fra 1992, men pludselig ville den ikke starte, ikke før jeg slog alarmen fra. Det kunne også være en dårlig forbindelse i et stik pga. ir (er vist nævnt før) men jeg syntes det lyder som tændingsfejl, det er vel ikke strømfordeleren der sidder løs ? Det var måske en ide at bytte bil med din mekaniker så han føler problemet på egen krop når det opstår.
Nej jeg ved ikke lige hvordan man ved det, men mens jeg kørte de 2 km (inden den gik istå) synes jeg den kørte meget "tungt" i det og den hoppede lidt. Men den har jo fået skiftet bezinpumpen, jeg ved dog ikke om den har fået en helt ny eller en ny gammel - den kostede 1950 kr, så mon ike det er en helt ny?
Jeg kommer også til at tænke på, at når den er gået i stå er der faktisk en ting jeg har lagt mærke til og det er at den første gang jeg prøver er den meget død, den næste gang knap så død og så fremdeles indtil den slet ikke er død mere og derfor starter. Det er ligesom om den lige skal have tid til at noget løber frem(benzin?) eller lader op (strøm?).
Men hvad skal jeg "satse" på at det er ?
Til ktm: jeg er lidt bange for strøm og kan ikke helt se hvad der er hvad nede i motoren, så jeg "hopper" ikke umiddelbart ud i dit forslag, og mekanikeren skiftede jo også tændrørene en af de gange hvor den var på værksted.
på min 405 kunne man høre om pumpen kørte, det er den lyde den siger lige før du starter. Jeg kan godt lide ktms ide, men du kunne også næste gang lige tage Benzinslange "frem" af for se om der kommer benzin frem, I teorien kunne dine slanger mv jo godt være stoppet, ja og pumpen ...hvis man er rigtig uheldig så behøver den jo ikke at virke selvom den er ny, men det gør den jo nok!
alte

<p>&#160;</p>
Annonce
Jamen, jeg er slet ikke ude efter tændrørene.
Det jeg vil opnå at få kontrolleret er, om der overhovedet kommer primærstrøm til tændingsanlægget.
Den strøm kommer som regel via din tændingslås.
Nede/inde bag selve nøglen og låsen, sidder der en elektrisk drejekontakt med en række kontaktpunkter inden i. Disse punkter bliver med tiden forbrændte og til sidst begynder de momentvis at isolere for strømgennemgang, herunder forsyningen til tændspolen og evt. andre forbrugere.
Du kunne jo bede mekanikeren lave denne forsøgsopstilling.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja det kunne måske være en idé :)
Jeg kom til at tænke på en ting, jeg har sagt at der ikke er nogen sammenhæng i "anfaldene" men måske er det ikke helt rigtigt, ihvertilfald har jeg lagt mærke til at det næsten altid sker lige efter at jeg har tanket benzin på, men efter at være sket 2-4 gange så kører den rigtig fint i lang tid, ca 3-350 km=1/2 tankfuld så er det som om den begynder lidt igen.
siger det noget mere om hvad det kan være ?
Så fik vi i hvert fald løst problemet med vores 405.
 
4 nye tændrør og et sæt nye tændrørskabler var, hvad der skulle til.
 
Samlet udgift: 360 kr. hos T. Hansen

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Det var da rart for jer og tak for besked :)
Jeg har måske også fået løst mit problem (7-9-13, bank under bordet) jeg fik skiftet en styreboks,som jeg lige nu kører rundt med på prøve og den har opført sig pænt indtil nu, så enten var det det eller også er det fordi det er blevet godt vejr :D
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis