Engelsk mc

Hej alle..
Jeg ville høre om der er nogle herinde der har erfaring med engelske mc´er?
Jeg overvejer at købe en gammel en af slagsen f.eks Ariel eller en Ajs en cylindret
Norton og Triumph er blevet lidt for dyre og Bsa er ikke lige mig, men altså er det noget der er til at have med at gøre for sådan en gør det selv´er
eller hvad siger i?
Det er nok mest sådan noget legetøj for voksne, men bare lyden af sådan en gammel enstamper får nakkehårene til at rejse sig på mig...( Det er musik )

Specielt en Ariel VB600 ville jeg blive kiste glad for at høre nogle kloge ord om..!
Hvad med reservedele osv. til sådan en svend??

Hilsen ame
Hej alle.. Jeg ville høre om der er nogle herinde... Vis hele indlægget
113 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kim..
Er det ikke din Ariel der er på mc galleriet også?
Flot arbejde, tit synes jeg faktisk bedre om originalen når folk bygger om på deres mc,
men din der den er sgu vellykket..!
Det pynter at få nogle mere elegante skærme på og en anden baglygte, det er nok det eneste jeg har det lidt svært med på originalen, det der baglygte design det var de ikke særlig heldige med, dengang det blev tegnet..

ame

Som tidligere ejer af en BSA Super Rocket (650 cc) mener jeg ikke man kan undgå oliespild. Problemet var, at man ikke var så nøjeregnende med målene fra de engelske fabrikkers side, så når man købte f.eks. et nyt sidedæksel, passede det normalt ikke fuldstændigt, da fabrikken i mellemtiden havde udskiftet formen det blev lavet i. Af og til sad hullerne endda forskudt, så man måtte finde et fra en anden produktionsdato. Derfor var der meget brug for flydende pakning til sådan en gammel englænder.

Min største fejltagelse var så senere at skifte til en Suzuki 380GT. En 3 cyl. totakter med en masse gear, og som krævede at man konstant skiftede dem, for at den overhovedet gad trække, og så altid med en infernalsk larm til følge.

Det var et kulturchok. Den var perfekt uden antydning af olie bortset fra der hvor det skulle være - indvendigt - men kors hvor jeg savnede min gamle englænder, der trak fra tomgang i 4 gear, havde en himmelsk lyd, og som blot krævede, at jeg holdt så meget af den, at jeg gad rode med den med jævne mellemrum for at holde den i form.

I øvrigt var det min opfattelse, at BSA var mere solidt bygget end f.eks. Triumph. En Ariel som jeg havde en kort overgang var tilsvarende solid i godset. Min ven havde en etbenet Velocette 500 cc. Man skulle bare tro på sig selv, når man trådte igennem når den skulle startes, ellers fik man en slem forskrækkelse og et ben der ikke kunne bruges de næste dage. Hans var utroligt velholdt, men når vi kørte langture, og jeg kørte lidt hurtigt på BSA'en, oplevede vi, at Velocetten simpelthen brækkede sig, når vi nåede frem. Den smed ganske enkelt rygende olie ud så det sejlede i kogende olie. Men med lidt frisk påfyldt, kørte den upåklageligt igen, når vi skulle hjem.

Puh, ha - man blive helt nostalgisk.

Mvh. JørgenE
Der er også den med at hvis en englænder ikke drypper olie,
er det tiden at få fyldt noget på.
Men der er bare et eller andet over en englænder som de andre mangler,
de nye cykler mangler noget sjæl og mange af dem lyder mere mere af støvsuger
end af MC, for ikke at snakke om sjæl det mangler de helt...

Ja jeg kan godt se det må have været en omvæltning at skifte fra en BSA til en Suzuki GT
en 380,er, men er den ikke 2 cylindret?
Det er vidst 750,eren der er 3 cylindret.

ame
Det er nu ikke bare engelske MCere, der har svært ved at holde på olien.
Engelske biler fra samme tidsalder har ganske samme egenskab.
Jeg har kørt i et utal af større og mindre engelske biler, der alle har glimret ved oliespild uanset, hvor stor umage man gør sig,når man f.eks. samler sin motor med eller uden div. flydende pakninger.
Nu kører jeg Land Rover der er forsynet med automatisk rustbeskytter og som pisser teritorie af alle vegne. Her er det et alvorligt faresignal, hvis ikke vognen drypper olie. Så er der nemlig ikke mere olie på. Faktisk passer det hver gang,man ser, f.eks. en tør gearkasse!

Med venlig hilsen
ktm

Skrevet af ame på 01 jul 2009 06:21
Ja jeg kan godt se det må have været en omvæltning at skifte fra en BSA til en Suzuki GT
en 380,er, men er den ikke 2 cylindret?
Det er vidst 750,eren der er 3 cylindret.

Næh, den var nu 3 cyl. luftkølet. Rædselsfuld.

Mvh. JørgenE
Annonce
Jo, det er også den der er på motorcykel galleriet.. syntes der skulle lidt gamle maskiner til...

Der er mange forskellige meninger og oplevelse med hensyn til olien på de gamle engelske. Og ja jeg kender da også en masse Ariel maskiner hvor det pisser ud af dem når de holder stille.. Men der er meget lærdom om de gamle maskiner der er gået tabt. F.eks er der stadig mange der tror at man skal fylde primær kædekassen op til dræn hullet i bunden af kassen (hvilket måske også ville virke logisk), men det er ikke tilfældet.. Hvis man gør det, pisser det ud af koblings kublen hver gang man parkerer.
Slit return pumpe, og der er for meget olie i krumtapshuset, og du ser olie komme ud af krumtappens ånderør.. Der er mange muligheder, og der er løsninger for at få dem til at blive tætte.. Jeg har nu ikke gjort noget særligt, blot fulgt anvisninger, og mine holder olien indebords.. (bortset fra list sved på toppen af min KG, men det er ikke nok til det drypper, og som før nævnt, holder det cylinderen rust fri (-

Men hvis man bruger den designede "Automatiske" bagkæde smører funktion der drypper olie fra primær kæde kassen til bagkæden, så får man med sikkerhed olie på fliserne og olie streger på bagdækkets venstre side... For det er umuligt at justere...

Havde sjovt nok selv en Suzuki GT350, 2takt, to cylindre og to carbs.. Den var mægtig sjov at køre på.. men røg som en i helvede, og ville ikke lade batteriet.. så den solgte jeg.. Ariel er nemmere (-:

Mvh
Kim Mortensen
Yes Sir...

Så er der indkøbt et stk. Ariel, men desværre får jeg den først den 15/7. pis pis
Må bare vente, den kørte fint nok. ( til sidst!! )
Først startede den ok, for derefter at gå ud igen mystisk, efter en del roden med det kom
sælger i tanke om den muligvis manglede noget benzin, ganske rigtig så tanken noget tom ud da vi kiggede i den, så fik den en dunk benzin og startede Omgående..haha
Den er sgu fed at køre på sådan en, det levede helt op til mine forventninger,
og rigtig nok den trækker som en traktor og så er den original,mekanisk iorden,
men der er også lidt lds den kunne godt trænge til at blive pudset lidt.

Nå men, så blev der ellers prøvekørt og handlet...

ame
Mange gange tillykke med maskinen... (-: og vi må selvfølgelig have nogle billeder her på forum når du får den hjem... Og til de nysgerige måske vi kan få en youtube video så vi kan høre lyden..

Mvh
Kim Mortensen
Man gratulerer!!
og venter billeder!!

Med venlig hilsen
ktm

Takker og bukker, for lykønskningerne..

Ja jeg skal nok sende et par billeder når jeg får den hjem, indtil videre kan den ses på dba, det er den der er sat til 28000 kr.

ame

Der er yderligere 53 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også