Som tidligere ejer af en BSA Super Rocket (650 cc) mener jeg ikke man kan undgå oliespild. Problemet var, at man ikke var så nøjeregnende med målene fra de engelske fabrikkers side, så når man købte f.eks. et nyt sidedæksel, passede det normalt ikke fuldstændigt, da fabrikken i mellemtiden havde udskiftet formen det blev lavet i. Af og til sad hullerne endda forskudt, så man måtte finde et fra en anden produktionsdato. Derfor var der meget brug for flydende pakning til sådan en gammel englænder.
Min største fejltagelse var så senere at skifte til en Suzuki 380GT. En 3 cyl. totakter med en masse gear, og som krævede at man konstant skiftede dem, for at den overhovedet gad trække, og så altid med en infernalsk larm til følge.
Det var et kulturchok. Den var perfekt uden antydning af olie bortset fra der hvor det skulle være - indvendigt - men kors hvor jeg savnede min gamle englænder, der trak fra tomgang i 4 gear, havde en himmelsk lyd, og som blot krævede, at jeg holdt så meget af den, at jeg gad rode med den med jævne mellemrum for at holde den i form.
I øvrigt var det min opfattelse, at BSA var mere solidt bygget end f.eks. Triumph. En Ariel som jeg havde en kort overgang var tilsvarende solid i godset. Min ven havde en etbenet Velocette 500 cc. Man skulle bare tro på sig selv, når man trådte igennem når den skulle startes, ellers fik man en slem forskrækkelse og et ben der ikke kunne bruges de næste dage. Hans var utroligt velholdt, men når vi kørte langture, og jeg kørte lidt hurtigt på BSA'en, oplevede vi, at Velocetten simpelthen brækkede sig, når vi nåede frem. Den smed ganske enkelt rygende olie ud så det sejlede i kogende olie. Men med lidt frisk påfyldt, kørte den upåklageligt igen, når vi skulle hjem.
Puh, ha - man blive helt nostalgisk.