Engelsk mc

Hej alle..
Jeg ville høre om der er nogle herinde der har erfaring med engelske mc´er?
Jeg overvejer at købe en gammel en af slagsen f.eks Ariel eller en Ajs en cylindret
Norton og Triumph er blevet lidt for dyre og Bsa er ikke lige mig, men altså er det noget der er til at have med at gøre for sådan en gør det selv´er
eller hvad siger i?
Det er nok mest sådan noget legetøj for voksne, men bare lyden af sådan en gammel enstamper får nakkehårene til at rejse sig på mig...( Det er musik )

Specielt en Ariel VB600 ville jeg blive kiste glad for at høre nogle kloge ord om..!
Hvad med reservedele osv. til sådan en svend??

Hilsen ame
Hej alle.. Jeg ville høre om der er nogle herinde... Vis hele indlægget
113 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hjælmen er købet af en ven, tror ikke de fås i DK, den er hvertfald ikke godkendt..

Den kører med 23 tænder foran, som er det største man kan på 1-cylindrede.. men hvis man satte det originale baghjul på ville den snilt komme op på det 110, men det går ud over starten.. Den kommer lidt langt ned i omdrejninger når man starter.. Der kunne man godt bruge et extra gear...

Mvh
Kim Mortensen

Hehe, ja jeg har endnu til gode at prøve at køre på sådan en..
Jeg har kun hørt en køre og det lød s.... godt!!
Imponerende at se hvordan folk kan få sådan en bunke gammelt jern til at spille igen,
ved ikke lige om tiden og evnerne rækker til så omfattende et projekt.
Derfor er jeg lidt forsigtig med at finde den rigtige, men det kommer nok.. 

ame  

tja.. Det er jo egentlig ikke så omfattende.. Det dejligere ved veteran motorcykler frem for veteran biler er man slipper for alt det rust arbejde i plade jern...

Motoren er det simpleste der findes, og elektriciteten kan klares på 10 meter ledning..

Jeg har dog en extra komplet VH motor liggende jeg skal have kikket på når jeg lyster, og så kommer den i istedet for VB motoren.. VH er en topventilet 500cc, hvor VB er sideventilet... Der er en del mere skub i en VH.. men det er smag og behag..

Et hurtigt kik på DBA gav 4 Ariel motorcykler fra mellem 25.000 og 35.000.. ville umiddelbart springe på den til 28.000, for den er stivstellet hvilket jeg selv godt kan lide, og så ser den velholt ud.. Den er kun et år ældre end den I ser billeder af på min side, men ellers 100% samme model..

Mvh
Kim Mortensen
Hmm, ja mekanikken er nok nemmere at gå til end på de japaner mc,er
jeg ellers har rodet med.
Den fine Ariel til de 28000kr. på dba har jeg også kigget lidt på..
Hvordan fungere det når man skal starte sådan en?
Noget med høj og lav tænding?

ame
Annonce
selv om det er en 600cc på en cylinder er det en misforståelse at den kræver kræfter at starte.. Det er ikke sværrer end at starte en knallert.. hvis bare man ved hvordan.

1) stil tændingen så den med sikkerhed tænder efter top.
2) Shoker på
3) Tip karburatoren
4) Åben for udstødnings ventilen (AKA. Decompression)
5) træd et par omgange for at udlufte..
6) luk udstødnings ventilen
7) træd til du møder kompression
8) lyft udstødnings ventilen så du kommer på den anden side af kompressionen.
9) Træd til, og den starter... Uden at skulle op at hænge på kickstarteren..

Hej Kim

Det er utroligt, lige det jeg manglede nogle gode råd om hvordan sådan en svend hvirker..
Hvad hælder man på sådan en?
Ja, jeg tænker på den skal vel have 98 med bly, kan det stadig fåes?
Og hvad med olien?
Imorgen skal jeg ud og kigge på den Ariel, håber jeg får prøvet en tur..!

ame

Ame,

Du skal høre manden hvad han normalt hælder på den, for nogle får nye ventil sæder, så den kan tage blyfri benz uden additiv... men så er der andre der er ligeglade, og tænker tilbage på 1953,og på hvordan benzin kvaliteten var den gang... tror ikke man skal bekymre sig så meget.. Selv bruger jeg hvad der er billigs på stationen, og bruger bly additiv.. Det med oktan tallet er egentligt ligegyldigt da du manuelt justerer tænding på håndtaget.. og derved i praksis flytter tændingstidspunktet (ændrer oktan).

Mvh
Kim Mortensen
Olien.. Selv bruger jeg en classic Castrol 30, som er ganske dejlig tyk.. En VB har ikke tryksmurte lejer, da der er alm kuglelejer i alle bevægelige dele, så olien skal bare cirkulere i motoren og tilbage i tanken, så er du 100% sikker på den får smørelse nok.. Ikke noget med Olie tryk på disse maskiner (-: I manualen står der at man checker om olie systemet virker ved at tage dækslet til olie tanken af, og se om der kommer olie tilbage.. hvis ja... bare kør.

Hæld og lykke med turen. Jeg ved ikke hvad du er vant til at køre på, men på englændere har de jo for vane at vende lidt rundt på det hele.. Så på GamleEngelske cykler sidder fod bremsen til venstre og gear til højre... ganske god tyverri sikring hos supermarkedet (-:
Det lyder dejlig simpelt med olien det må jeg se efter når jeg får mulighed for det,
af med olie dækslet og se om der kommer olie retur.
Ja det bliver spændende at prøve en tur på den, det med gear og bremsepedal
vender man sig nok hurtigt til, men det kan godt være jeg får lavet nogle mærkelige gearskift inden den sidder der...
Synes det lyder mere kompliceret det med at starte den, jeg har før hørt nogle vilde historier om at sådan en 1 cylindret motor kan sparke tilbage som en hest og brække ben, flække træsko osv..
Den sidste mc jeg har ejet var en Kawazaki Z650 og det er snart en del år siden jeg solgte den, nu vil jeg have en igen, men det skal være en Ariel.

ame
Der er yderligere 63 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også