Engelsk mc

Hej alle..
Jeg ville høre om der er nogle herinde der har erfaring med engelske mc´er?
Jeg overvejer at købe en gammel en af slagsen f.eks Ariel eller en Ajs en cylindret
Norton og Triumph er blevet lidt for dyre og Bsa er ikke lige mig, men altså er det noget der er til at have med at gøre for sådan en gør det selv´er
eller hvad siger i?
Det er nok mest sådan noget legetøj for voksne, men bare lyden af sådan en gammel enstamper får nakkehårene til at rejse sig på mig...( Det er musik )

Specielt en Ariel VB600 ville jeg blive kiste glad for at høre nogle kloge ord om..!
Hvad med reservedele osv. til sådan en svend??

Hilsen ame
Hej alle.. Jeg ville høre om der er nogle herinde... Vis hele indlægget
113 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Squar Four lider vel noget under køleproblemer på de 2 bagerste cylindre. En af mine nu afdøde venner havde et sådant bæst, og han var altid lidt forsigtig med, hvad han brugte den til. Det er vist slet ikke dens livret med langsom køtrafik eller meget langvarig hård belastning.
Jeg tror så heller ikke, at de hænger på hvert et gadehjørne! :)

Den med at sparke liv i en 1-cyl er vist meget et spørgsmål om at lære maskinen at kende, ikke mindst at stille tændingen korrekt ved start. De jeg har set, har været udstyret med tændingsregulering fra styret, og med den rette behandling med kickstarteren, bør en velholdt maskine kunne startes i første hug! :)

Min CB750 er meget let at starte på kickstarteren, når batteriet er nede, hvis jeg gør forberedelserne rigtigt, men det er jo noget fy fy i denne tråd!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja jeg kunne også forestille mig at den ville have svært ved at få kølet de bagerste cylindre, men ellers en smart konstruktion.
Den har 4 cylindre med muligheden for at hente en masse kræfter, men samtidig en smal og kompakt konstruktion, som på en twin.
Den mangler bare en køler, så ville den være hjemme..

P.S. jeg er nu ikke fanatisk jeg vil gerne høre om andre mc`er også.

Hilsen ame

Hej ktm

Nu har jeg snakket med en fra Ariel klubben, der er en del cykler tilsalg internt i klubben som du nævner i et af dine indlæg.
Så nu vil jeg kigge nærmere på dem og så regner jeg ellers med at handle en af dem i løbet af sommeren, tror det er en fordel at købe en der, der er nok størst chance for ikke at blive snydt, jeg mener det er ihvertfald folk der går op i det og de lægger jo ligesom navn til det de sælger.
Tak for de gode råd.

Hilsen ame

Held og lykke. Pas nu på alle de idioter, der ikke ser dig i trafikken.

Med venlig hilsen
ktm

 

 NU kan det ikke varer længe inden jeg bliver færdig med de huslige pligter,
Så jeg kan komme igang med projekt Ariel..

Hvad skal man holde øje med når man inspisere sådan en gammel mc før køb?
Hvis prisen virker rigtig og den starter fint, lyder sund og ellers ser velholdt ud er det så bare at slå til?

ame
Annonce
Hej Ame.
Det er altid svært at give råd, men lyt til manden der sælger.. Hvor længe han har haft den.. hvorfor han købte den, samt hvorfor han sælger o.s.v.. Du kan sikkert hurtig høre om der er fornuft bag..
Ligeledes ville jeg prøve at starte den kold.. køre en tur, vente 5-10 min også prøve at starte den igen.. For at få tiden til at gå de 5-10 min ville jeg kikke lidt på olien.. Hvis der lige er kommet nyt olie på ville der nok blinke en rød lampe (men det kan jo være fordi manden vil sælge en tip/top ting).. men er olien sort, eller hvid, kan det jo også (måske) blive et dyrt bekentskab..men syntes det har meget med føelser at gøre. Så det bedste råd er nok, lyt til manden, og giv dig tid, der er nok af mc pt..
Folk der har en Ariel, er folk der VIL have en Ariel... hvis det lyder som om han "tilfældigvis" har købt en Ariel, eller skal sælge den for en ven, er det ikke ham jeg ville handle med, med mindre at priser var rigtig god ;-)
Held og lykke.. få det nu gjort det er nu der skal køres :-)
Mvh Jan J

Hej Jan.

Tak for dit indlæg, specielt den sidste linje kunne jeg godt lide,
(Få det nu gjort det er nu der skal køres)
Jeg har forevist konen det som endnu et argument for at købe en Ariel her i løbet af sommeren..
Mener nu er jeg næsten færdig med at lave nyt køkken til konen, så håber jeg det også vil dryppe lidt på degnen, nu hvor det har regnet kraftigt på præsten. haha

Nå, men ellers tak for rådene jeg vil huske at tjekke olien når jeg skal kigge nærmere på vidunderet..

ame

Hej Ame,

Faldt ved tilfælde over denne tråd, og syntes lige jeg ville give mit B7 med, da jeg meget vel kender Ariel Mærket.

Jeg vil sige at jeg har ikke læst hele tråden, men mine øjne faldt ove nogle ting som jeg lige bliver nødt til at kommentere...

"Engelske motorcykler er olie svin", Det må jeg sige at det er en uhyggelig generalisering, lige som at sige at dem der i sin tid havde Jamaha 4G knallert, altid lå og skruede på demm det var der jo en grund til.. Folk vidste ikke hvad de lavede... Og lige som med motorcykler, er alle nogle olie svin hvia man ikke samler dem korrekt... Bagkæden er "automatisk" smurt med olie fra primær kæde kassen, og hvis dette ikke justeres korrekt sviner det farligt..
"Engelske Motorcykler er dyre i reservedele", alt er jo relativt, men du kan nemt få en VB for under 30.000 som er i god stand, og reservedele kan du finde mange steder, specielt til denne Ariel VB som du tænker på.. Der er meget at få gennem klubben da vi alle ved hvem der har hvad, men ellers er det www.draganfly.co.uk, hvor du praktisk talt kan få alle de ønskede dele du vil have, og til fornuftige penge...
"SQ4 har problemer med de bagerste cylindre".. Den har vi vidst alle hørt til ukendelighed.. igen hvis man ikke kan lave motorcykel korrekt, skal man lade være.. Der er Mange SQ4 i klubben, som alle griner af dette ordsprog.. Polities havde cyklerne, og det menes at ordsproget opstod da Politiet i dårligt vejr kørte med lædder tæppe foran kroppen og benene for ikke at blive våde, og derved tog en del af kølingen til motoren.. Til sammenligning skulle en Nimbus have rigtig store problemer da den har 4 cylindre lige efter hinanden.

Men en VB er en rigtig sjov cykel, har selv en jeg har opdateret lidt i udseendet.. og det er en cykel kun med kuglelejer, så der er ingen tryksmurte lejer hvilket gør den mere levedygtig.. Ariel en-cylindrede motorcykler har kun ændret sig lidt fra 1930 og helt frem til de sluttede.. Hvorfor ændre på noget der var påvist bare kørte og kørte og kørte... En VB er sideventilet 600cc, bygget til Sidevogs kørsel, dvs den kan trækken en træktor op af en mose, men har ikke imponerende tophastighed.. men der en rigtig hyggelig maskine..

http://www.fmx.dk/projects/vb600/IMG_5930.JPG

Mvh
Kim Mortensen
Det med at de rasler fra hinanden mens man kører får mig til at tænke på en kammerat jeg engang havde.
Han elskede BSA og hver gang han fik en ny, skilte han den totalt ad.. og så blev alt gået igennem og når han samlede den igen fik alle bolte, skruer og møtrikker lock-tight..
Og ligemeget hvor vi var på træf kørte hans maskine perfekt og den tabte aldrig noget, heller ikke olie.. og intet skulle efterspændes.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nemlig,

Og hvis motoren trænger til at tages fra hinanden, kan det gøres på under en time, og så et par timer for at samle den igen.. Der er ikke så meget fis og ballade med de gamle maskiner, der er det simpleste skole mekanik, så er der det mindre der kan gå i stykker..
Der er yderligere 83 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også