Gulvlag over gulvvarme

I min nye tilbygning skal der være badeværelse på 1. sal, det bliver med gulvvarme i en trækonstruktion (forskallingsbrædder på gylvbjælker, varmefordelingsplader og varmeslanger) så langt så godt.
Hvilken plade lægger man ovenpå som skal danne underlag for fliser?

Jeg havde tænkt på gulvgipsplader, er det et godt valg? 1 eller 2 lag?

skal de skrues fast i gennem varmefordelingspladerne og ned i forskallingsbrædderne? eller lægges flydene? hvordan laver man tilslutningen til vægene (vådrumsgipsvægge)?

Ekstra spørgsmål: læggerm man normalt gulvvarme der hvor bruseren skal være eller er det frås? Det bliver en brusekabine på 1 x 2 meter med 2 brusere næsten plan med gulvet.

hilsen
Carsten 

I min nye tilbygning skal der være badeværelse på... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Gaxi den 18-03-2009 21:43

sidder lige og googler lidt rundt og fik så øje på det der hedder fermacell - fibergipsplader, hvad mener i om dette produkt?

 

Til koludabyg: læste på fermacell´s hjemmeside at man ikke anbefaler gulvgips og fibergipsplader til underlag på vådrum, kan det være korrekt? mener ikke at have hørt og læst om dette før.

 

Carsten


Fiber gips er ikke godkendt med det er GF19 og GF25 gulvgips som Orla også skriver.

Jeg har brugt det flere gange, og er super tilfreds med resultatet.

Super solidt og plant undergulv.
Hej orla man lægger primo plader på, fordi gulvvarme skal have en jævn fordeling, men det er jo ikke den eneste fordel, der er mange andre fordele læs lidt mere på prima web side

KK Entreprise V / Kim Karlsen

Jeg har fundet dise gulvgipsplader GF 231/19 og 231/25 på Knauf´s hjemmeside.

Der er vist en snittegning af hvordan det er monteret, og der er vist en kantisolering´s strimmel på 20mm. Gælder det også i vådrum ?

Skal gulvpladerne lægges først, således at pladerne på væggen støder ned ovenpå og der så lægges en fuge i samlingen, eller er det ligemeget om man monterer vægge eller gulv først? (det mest praktiske er jo at lægge gulvet)

Jeg har forstået at gipsgulvpladerne skal lægges flydene, men jeg skal have monteret en 2 meter lang væg ind til brusekabinen som bygges op i et skelet og beklædes med gips, det er vel okay at fastgøre dette ned gennem gipsgulvet og ned i underkonstruktionen ? eller skal man opbygge denne væg først og så føre gulvet uden om denne bagefter?

 

carsten

Annonce
Jeg skal i gang med samme projekt. Jeg bygger mit gulv op på følgende måde:

1. Understøtning med lægter mellem bjælkerne (for stand afstand mellem bjælker)
2. 19-22 mm krydsfinerplade
3. LUX elements (samme princip som Litex og andre) plade på 5 cm
4. Vandtætningsmembran
5. Gulvvarmerør på varmefordelingsplader
6. Måske selvnivelirende gulvspartelmasse
7. Fliser

Jeg har gulvvarmen lige under fliserne. Gør man andet isolere man for varmen, og så skal man vel bare bruge mere energi til opvarmning. I værste fald risikere man at isolere så meget, at gulvvarmen slet ikke virker.
mr. calle er det el varme du har, eller er det vandborende, hvis det er vand skal det under lux pladerne, og hvis det er el skal det over.

KK Entreprise V / Kim Karlsen

Nu sagde sælgeren af Lux pladerne til mig, at vandbåren gulvvarme skulle lægges ovenpå lux pladen ellers ville den isolere for meget.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis