Jordvarme

Hej..
Er der nogle der ved cirka hvad det koster i strøm om året at have jordvarme, mit hus er på 230 m2.
Er der forskel på om man graver slangerne ned i ler jord, eller alm jord..
Hej.. Er der nogle der ved cirka hvad det koster i... Vis hele indlægget
73 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej, synes i skulle lære at analysere bedre.

Kan i da ikke se ud af regnearket at de 55.000 kwh er den effekt som bygningen kræver, det er sgu da underordnet om det er jordvarme eller alt andet, effekten skal være der for at have den samme varmeenergi/temperatur i bygningen.

Tallet 5500 kwh er genereret ned fra et given forbrug af evt. olie, som feks kan være 23000 kwh som igen er = ca 2300 liter olie.

Olien koster i dagspris ca. 7 kr/liter 7 x 2300 = 16100 kr.

Elvarme kst 1,75 x 23000 kwh = 40250 Kr.

Varmepumpen er bruger efter beregning 5500 kwh x 1,75 kr =  9625 kr.

Nu kan tallene vist ikke serveres bedre ud.

Nu vil jeg ikke bruge mere tid på argumentatiomn på beregningen, for den passer, i skal bare læse beregningen rigtigt. Fordi at jeg lavede beregningen var at vise hvad det koster pr/kwh for et jordvarmeanlæg kontra et luft til vand-anlæg

Slut fra min side.

 


PE

Skrevet af pev den 12-03-2009 11:58

Hej, synes i skulle lære at analysere bedre.

Kan i da ikke se ud af regnearket at de 55.000 kwh er den effekt som bygningen kræver (over 10 år), .....

Varmepumpen er bruger efter beregning 5500 kwh (pr. år) x 1,75 kr =  9625 kr.

Nu kan tallene vist ikke serveres bedre ud.

Nu vil jeg ikke bruge mere tid på argumentatiomn på beregningen, for den passer, i skal bare læse beregningen rigtigt. Fordi at jeg lavede beregningen var at vise hvad det koster pr/kwh for et jordvarmeanlæg kontra et luft til vand-anlæg

Slut fra min side.

 


og heraf følger jo så også at varmepumpen bruger præcis lige så megen energi, som energibehovet er i bygningen, hvorfor det er helt hul i hovedet at sætte en varmepumpe op med mindre det bestrides at 10 x 5500 er 55000.

Hvis du derimod accepterer at de 5500 ikke er pumpens forbrug (og det er vel lidt bemærkelsesværdigt, hvis forbruget er det samme for begge anlæg) så ser regnestykket jo straks anderledes ud.

PEV: Du svarede på et af min to spørgsmål:

- Hvor meget regner du de 5500 kWh/år til at koste i kr?
- Hvad er total drift omkostningerne for luft->vand løsningen for år 1 i følge regnearket?

Du regner de 5500 kWh/år ud til at koste 9625 kr (du har godt nok brugt en pris på 1,75kr/kWh og ikke 1,85kr/kWh som i regnearket, men det betyder ikke så meget for min pointe)

Min påstand er at, du vil ikke kunne svare på det andet spørgsmål, uden selv at se at du tager fejl.

Der er intet galt med regnearket. Man skal bare forstå at bruge det og fodre det med de rigtige værdier.

Tråden har vidst efterhånden udviklet sig til 2 emner - a) hvordan skal man fortolke regnearket og b) holder forudsætningerne - COP-værdi

a)
Hans123456789 har jo allerede regnet efter og anfægtet at PEV ikke fortolker arket korrekt, argumentation er fra PEV er blevet besvaret på politiker metoden ved ikke at besvare spørgsmålet.

Jeg studser også over at PEV senere skriver at "Varmepumpen skal ikke levere de 5500 kwh, det dens forbrug af el for at give den effekt som bygningen har brug for."

Det er så her jeg bliver lidt blank i blikket - for med forskellig COP på de to varmepumper må det jo så betyde at energiproduktionen (altså det leverede varmebehov) til det samme hus er forskellig alt efter om det er en luft/vand vp eller en vp til jord...???..... 

Eller også betyder det at uanset hvilken COP der er på VP'en skal man bruge 5500Kwh for at varme huset op....???....

b)
Noget helt andet er så at der er plottet diskutabel COP der baserer sig på antagelser/påstand istedet for reel måling som sælbyggårn er inde på - men det forholder PEV sig heller ikke til. Istedet for at argumentere ud fra noget sagligt med funktionel forskel (som de andre gør) og solide navngivne referencer der er verificeret ved at uafhængig afprøvning (istedet for salgstal for antal solgte enheder - som de andre også har masser af) fremføres påstanden at de dominerende mærker på markedet "de har ingen stor cop-værdi" - ergo svares der igen ikke på spørgsmålet men på noget helt andet.

Jeg kan kun konstarere at varmeingeniøren jeg talte med forleden havde ret i at sin påstand om at der er rigtig mange "købmænd af varierende dygtighed" indenfor markedet med vp'er.... Det fremgår af PEV's signatur-reference og udsagn at han lever af netop det som ingeniøren nævnte: at rådgive om og sælge vp'er - men med det der er fremført i denne tråd ville PEV ihvertfald ikke få solgt noget til mig - heller ikke Airflex/Aluthermo.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej i tre.

Sorry, men i er altså en gang klummerhoveder, mon ikke i skulle have jeres skolepenge tilbage.

Læs havd jeg har skrevet sidst, der kan i se udgiftforskellen op tre typer varme.

Til Bofh.

Jeg behøver slet ikke at bruge krudt på at sælge til dig, alle på min referenceliste er glade og tilfreds.  


PE

Annonce
Jeg mener bare at hvis du stadig vil sælge Airflex, siger jeg stakkels dig. Ved dog ikke om du nogesinde har solgt det eller bare været fortaler for det. Grunden til denne udtalese kan findes andet sted i dette forum og det er Orla der har udtalt sig om det.

Hvad angår resten mener jeg bare at hvis det er så pisse godt som i siger er det jo bare at lave et regneark der virkelig illustrerer hvor godt det er økonomisk og stillle det op så man ikke kan tage fejl i stedet for at lave det så det kan vises på flere måder alt afhængig af salgsmetoden i den givne situation.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skrevet af Fiahgt den 12-03-2009 17:58
Jeg mener bare at hvis du stadig vil sælge Airflex, siger jeg stakkels dig. Ved dog ikke om du nogesinde har solgt det eller bare været fortaler for det. Grunden til denne udtalese kan findes andet sted i dette forum og det er Orla der har udtalt sig om det.

Hvad angår resten mener jeg bare at hvis det er så pisse godt som i siger er det jo bare at lave et regneark der virkelig illustrerer hvor godt det er økonomisk og stillle det op så man ikke kan tage fejl i stedet for at lave det så det kan vises på flere måder alt afhængig af salgsmetoden i den givne situation.


Hej Faight

Det er sgu godt at du bor i Åby

For det første så sælger jeg ikke airflex, men  Aluthermo, hertil kan jeg sige at jeg selv har brugt det og er meget tilfreds med resultatet.
Man ville jo være dum hvis folk kommer og vil købe skidtet, så ik at sælge ik

Jo Faight, det går pisse godt med salget af Mitsubishi varmepumper, vi kommer nok op omkring 300-400 anlæg + omkring 10 store nettilsluttet solcelle anlæg i år, godt at der er mange som er kvalitetsbevist og miljøbevist.  

PE

Skrevet af pev den 12-03-2009 13:43

Hej i tre.

Sorry, men i er altså en gang klummerhoveder, mon ikke i skulle have jeres skolepenge tilbage.

Læs havd jeg har skrevet sidst, der kan i se udgiftforskellen op tre typer varme.


jamen poul-erik da, nu falder du tilbage til den uprofessionelle argumentation.

Du har selv skrevet herover, hvilket du vel ikke vil bestride?:

Kan i da ikke se ud af regnearket at de 55.000 kwh er den effekt som bygningen kræver (over 10 år), .....

Varmepumpen er bruger efter beregning 5500 kwh (pr. år)

Hvis du fremturer med at dine to udsagn herover ikke betyder at energibehovet til pumpen er lig med det energibehov som bygningen kræver, så burde du da være ked af, at man ikke har betalt skolepenge, og derfor næppe kan gøre krav på at få nogen retur.

Hej Lars.

 

Jeg forstår ikke hvorfor sådan et ganske enkelt udspil skal laves så forkvaklet af personer som vil gøre sig klog i noget de nok ikke ved noget om i forvejen. Synd for dem Jeg giver op


PE

Hej Poul Erik

Giv ikke op!

Det ville hjælpe os andre, hvis du besvarer følgende to spørgsmål:

1. Hvor mange kwh el skal en varmepumpe med en cop på 3 bruge for at dække et hus, der har et energibehov på 10.000 kwh?

2. Hvorfra stammer COP-tallene Luft/vand=4,22 og Jordvarme=3,2?

Venlig hilsen sælbyggårn!
Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis