Jordvarme

Hej..
Er der nogle der ved cirka hvad det koster i strøm om året at have jordvarme, mit hus er på 230 m2.
Er der forskel på om man graver slangerne ned i ler jord, eller alm jord..
Hej.. Er der nogle der ved cirka hvad det koster i... Vis hele indlægget
73 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Sælbyggårn

Så skidt, du spørger så pænt

Jeg bruger gerne lidt herinde, men gidder sgu ik hvis er er nogle klogerikker som sidder og laver ged i foretagenet, det forvirre de personer som ikke ved noget "en skid" om emnet. Resultatet heraf vil så være at mange hopper på den forkerte vogn, det synes jeg er synd.

Jeg vil gerne vide hvad du konverterer fra, er det olie, gas eller ?

De to cop-værdier jeg lå ind på på regnearket, det var den værdi vores lille Pioneer comfort har på 4,22 og et snit jordvarmeanlæg som har et på 3,2


PE

Hej Pev,

Jeg giver nu også op. Det er helt ok, at du kan komme til at tage fejl, når du læser regnearket. Det kan ske for en hver. Men det er mig ubegribelig, at man krampagtig bliver ved med at holde fast i det man nu een gang har sagt og fuldstændig ignorerer det, når det nu bliver så tydeliggjort at ingen kan undgå at se fejlen. Jeg tror simpelthen ikke på, at du ikke længere selv kan se fejlen.

Mvh Hans

Skrevet af Hans123456789 den 13-03-2009 08:09

Hej Pev,

Jeg giver nu også op. Det er helt ok, at du kan komme til at tage fejl, når du læser regnearket. Det kan ske for en hver. Men det er mig ubegribelig, at man krampagtig bliver ved med at holde fast i det man nu een gang har sagt og fuldstændig ignorerer det, når det nu bliver så tydeliggjort at ingen kan undgå at se fejlen. Jeg tror simpelthen ikke på, at du ikke længere selv kan se fejlen.

Mvh Hans


Hej Hans.

Jeg vil gerne spørge dig om hvad du laver til dagligt ?

Om jeg skulle være i tvivl om brug af regnearket, det tror jeg næppe, er superbruger af regneark.

Ps. vær lige flink at vise igen hvor du tror fejlen er.  


PE

Tror sgu ikke der er så mange super brugerer af regneark herinde. Men kunne det ikke tænkes at man kunne lave et nyt regneark der var nemmere og forstå end det du har lavet nu så kunne vi jo nok have begravet stridsøksen for længst. Med hensyn til de regnestykker der findes dor om det er en god forretning eller ej læs lige denne tråd og tænk så lige lidt over det hele inden i farer frem og kaster mere mudder end nødvendigt er.

Med det isolering henviser jeg bare til den pressemeddelse der er blevet udsendt.

http://www.ebst.dk/presse_ebst/104821/1/0

Med den tekst der står der i skulle jeg fandeme være den første til at sagsøge røven ud af dine bukser hvis jeg havde købt det af dig. Så var jeg dig ville jeg nok lige spekulere lidt over det inden jeg sælger mere af det. Men det var et sidespring som altid kan tage senere i en anden tråd.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Ok, jeg prøver igen.

De 5500kWh/h er den energi der årligt skal produceres (Husets behov). Det er ikke den enegimængde kompressoren skal fodres med, som du tror.

Det fremgår tydeligt af regnearket, da den årlige omkostning til strøm ved en COP på 4,22 og elpris på 1,85kr./kWh  i følge regnearket er regnet ud til 2411kr. Ved en COP på 3,2 og elpris på 1,85kr/kWh er den årlige udgift til el regnet ud til 3180kr.

Tager vi den baglens, så kan vi regne ud hvor meget strøm vi kan købe for de 2411kr, som der står i regnearket. Der kan vi få 2411kr / (1,85kr/kWh) = 1303kWh. Med den energi og med en COP på 4,22 kan vi så med varmepumpen producere 4,22 * 1303kWh = 5500kWh.

Regnearket fungerer fint, man skal bare forstå at de 5500kWh der står, er husets behov. Og hvis ens behov er så lille, så regner arket ganske rigtig ud at selv med en årlig gennemsnit COP helt oppe på 4,22 og med den lavere anskaffelsespris på luft->vand, så bliver ens samlede enegipris næsten den samme som ved elvarme. Den er udregnet til 1,51kr./kWh.

Vælger man jordvarme og alle de forudsætninger der er indtastet, regnes energiprisen ganske rigtig ud til 2,83kr./kWh (næsten dobbelt så dyrt som el-varme)

mvh Hans

Annonce

Fiahgt.

Jeg synes lige du sku vaske din mund. Du bor jo ikke langt fra mig vel.


PE

Æv, det er ærgerligt, når det fyger med ukvemsord mellem brugerne..
Skrevet af pev den 13-03-2009 07:58

Hej Sælbyggårn

Så skidt, du spørger så pænt

Jeg bruger gerne lidt herinde, men gidder sgu ik hvis er er nogle klogerikker som sidder og laver ged i foretagenet, det forvirre de personer som ikke ved noget "en skid" om emnet. Resultatet heraf vil så være at mange hopper på den forkerte vogn, det synes jeg er synd.

Jeg vil gerne vide hvad du konverterer fra, er det olie, gas eller ?

De to cop-værdier jeg lå ind på på regnearket, det var den værdi vores lille Pioneer comfort har på 4,22 og et snit jordvarmeanlæg som har et på 3,2


Hej Poul Erik

Tak for svaret på spørgsmål 2.
Jeg synes, det er problematisk at gå ud fra én luft/varmepumpe og "et snit" på jordvarme. Ved du godt at nibe reklamerer med en cop på over 5 på deres jordvarmepumper?

Nå, men hvad med spørgsmål 1, som jeg lige stiller igen:

1. Hvor mange kwh el skal en varmepumpe med en cop på 3 bruge for at dække et hus, der har et energibehov på 10.000 kwh?

Du vil da vel ikke påstå, at det er nødvendigt at vide, hvad jeg konverterer fra for at regne de ud??????
Men hvis du tror det, kunne det da være interessant, hvad du vil svare, så lad os sige det er fra oliefyr med en udnyttelsesgrad på 75%.
Skrevet af pev den 13-03-2009 10:39

Fiahgt.

Jeg synes lige du sku vaske din mund. Du bor jo ikke langt fra mig vel.

Hej pev

Du må meget undskylde hvis jeg trådt dig over tæerne eller noget i den retning men nu har jeg jo bare forholdt mig til hvad jeg har fundet af pressemateriale angående isolering. Og hvad angår salg af varmepumper også videre har alle de tilbud jeg har fået været for dyre i forhold til min besparelse. Besparelsen har kun været opnået ved at sætte en pris på et nyt fyr anlæg til 50.000 kr hvergang. Og det her er bare min oplevelse af det marked som du så gerne anbefale. Så nu fyrer jeg i stedet på træpiller og korn. Med afskrivning og forrentning af det hele kan jeg fyre ca 17.000 om året uden at tænke på at skulle lave større radiatorer eller noget. Og jeg er forøvrigt heller ikke bundet af et fast produklt.

Min henvisning til det indlæg om matematikken var et på at forklare at tal kan vise det man vil have dem til og vise hvis bare man stiller det rigtigt op fra starten af. Men varmepumper er vejen frem hvis man ikke vil have noget arbejde med at får varmen.

For os der bor steder hvor der ikke er og ikke kommer fjernvarme er det jo sådan at din indsats og prisen de vil følges ad hele tiden men bestemt ikke i en lige linie.

Så nu mener jeg at jeg har vasket min mund som du sagde. Med hensyn til om jeg bor langt fra dig eller ej er en udtalelse du nok skal genoverveje da dette sagtens kan opfattes forkert og føles truende, dermed ikke sagt at det er problemet. Men kunne være der var andre herinde der ikke brød sig om det og det er jo heller ikke vildt god reklame for din vriksomhed.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skrevet af pev den 12-03-2009 22:56

Hej Lars.

Jeg forstår ikke hvorfor sådan et ganske enkelt udspil skal laves så forkvaklet af personer som vil gøre sig klog i noget de nok ikke ved noget om i forvejen. Synd for dem Jeg giver op


ja Povl Erik, det er forfærdeligt at være omgivet at så uvidende personer, men lad mig prøve at gøre det helt kort, så vi opnår klarhed og undgår forkvaklethed:

a) har du, men reference til det berømte regneark, skrevet?

Kan i da ikke se ud af regnearket at de 55.000 kwh er den effekt som bygningen kræver (over 10 år), .....

Varmepumpen er bruger efter beregning 5500 kwh (pr. år)

b) fastholder du a)?

c) er 10 x 5500 = 55.000?

Ja/nej svar på de tre spørgsmål vil sikre klarhed, om ikke andet så for mig.
luft/vand varmepumpe 55000 Kr
COP 4,22
Årligt eftersyn 750 kr
(oplysninger vedrører L/V Pumpe)

Jordvarme 125000 Kr
COP 3,2
Årligt eftersyn 750 kr
(oplysninger vedrørende V/V pumpe)

Elpris 1,85 Kr
Forrentning 6,5 %
Forventet levetid 25 år (vedr. begge pumper)
Energi behov 5500 kwh / år (vedr. husets behov)

Kan alle ikke bare blive enige om at energi behov 5500kwv / år er husets behov og ikke nogen af pumpernes?

derved vil den L/V pumpe have et behov på 1303 kw/år
derved vil den V/V pumpe have et behov på 1719 kw/år

kw pris = 1.85

L/V 1303 kw/år x 1,85 = 2411kr
V/V 1719 kw/år x 1,85 = 3180kr

Så passer regnearket!

mvh johnia

Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis