Rækkefølge v lægning af nyt tegltag

Hej

Jeg vil selv lægge et nyt tegltag.
Jeg skal nedtage et nuværende vingetegls-tag.
Og sætte 4 velux-vinduer samt en færdigkvist i.
Desuden skal der laves skotrender, tagrender og inddækning ved brandkam og skorsten.
250mm isolering.
Diffusionsåbent undertag.
Vingetegl.

Er der nogen, der har en liste med den bedste rækkefølge at gøre tingene i?
Altså forskalling, isolering, tagfod, afstandslister, undertag, lægter, tagrender, rygninger, skotrender osv?
Hej Jeg vil selv lægge et nyt tegltag. Jeg skal... Vis hele indlægget
107 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af sælbyggårn den 08-03-2009 21:49
Super!

Og lægterne på øverste billede er til at kravle på?

Bøjer huntonitten nedad af sig selv, eller skal man gøre noget for det?
Laver du 20 mm luft mellem huntonit og isolering?

Jep, når der ikke er så meget taghældning på taget, så skal der lige et par lægter til.
Ellers kan huntonit undertaget godt bære man kravler rundt på det.

Huntonit undertag hænger lidt i sig selv ja, så vandet render ind på midten som det skal.

Luft er der altid, isoleringen passer aldrig helt op til undertaget det "hænger" også lidt...;)
men generelt laver vi altid et par cm. luft ja.

Skrevet af sælbyggårn den 08-03-2009 21:58
Jeg synes, det nuværende tag ser ret så lige ud, og sikkert ikke behøver opretning, men overvejer dog at rette op og hæve taget 30 mm.

Det ser også ud til I har gjort det på http://www.koluda.com/album/creatontegltag/slides/P1040912.html

Kan man gøre det og gøre tagfoden lidt kortere, så tagrenden ikke kommer længere ud.
Jeg får nok problemer ved brandkammen, hvor jeg har tænkt mig at genbruge rillen til mørtelinddækningen.

Lægger også et billede af den dejlige skum, de har understrøget det nuværende tag med...


Hvis ellers det er lige, så ville jeg personligt ikke begynde med opretning, der er jo rimeligt meget arbejde i det.

Det tagrenovering du linker til, var opretningen bla. fordi spærene svingede godt 4-5 cm, og nogle hang godt 8 cm på midten.
Så der skulle både forstærkning + opretning til.

Jo mere du hæver taget, jo højere op kommer din tagrende, kan kan give problemer hvis du hæver det yderligere.

Nu du smider undertag og klemlister på, bliver det jo i forvejen godt 3 cm højere end det er i dag.

Hvis brandkammen giver problemer kunne du jo bare lave en skjult inddækning i i zink , i stedet for mørtelinddækning.
Hvad er en skjult inddækning?
Jeg kender kun en i en fræset rille, eller trappevist i murstensfugerne..
Skrevet af sælbyggårn den 08-03-2009 22:17
Bruger du undertagskrave til veluxvinduer?
Er den en fordel?

Ja, velux undertagskraven er et must.

De skal helt klart bruges, eneste der effektivt kan stoppe evt. fygesne på undertaget.
Men køb et komplet velux indbygningssæt så du får både undertagskrave + isoleringssættet med.

Annonce
Skrevet af sælbyggårn den 08-03-2009 21:58
Jeg synes, det nuværende tag ser ret så lige ud, og sikkert ikke behøver opretning, men overvejer dog at rette op og hæve taget 30 mm.

Det ser også ud til I har gjort det på http://www.koluda.com/album/creatontegltag/slides/P1040912.html

Kan man gøre det og gøre tagfoden lidt kortere, så tagrenden ikke kommer længere ud.
Jeg får nok problemer ved brandkammen, hvor jeg har tænkt mig at genbruge rillen til mørtelinddækningen.

Lægger også et billede af den dejlige skum, de har understrøget det nuværende tag med...


ØV, alt det skum....
Bliver nok et værre svineri når det skal pilles af, hvis du kan komme til det, så bræk det af i flager, enten ved at presse det ud inden fra.
Start med at flipper alle de bindere du kan komme til, hvis altså du kan finde dem under alt det skum...
En skjult inddækning er bare en inddækning der afvandet under teglene, i stedet for over teglene som man kender ved bla.
bly inddækninger langs kviste osv..

Her ses den monteret inden teglene.


Sådan ser det færdige resultat ud.


I dit tilfælde skal overkanten dog lukkes med en løskant som fræses i væggen, eller sætte i mørtel i den eksisterende revne
i brandkammen.

Her kan det jo ikke regne ind bag ved zinkkanten pga. træbeklædningen...;)
Ja, de er jo meget flottere end zink ud over teglstenene!
Jeg synes, det allerflotteste er mørtelinddækning, så jeg håber de kan være der..

Tak for alle de gode svar! :)
Hvis det kommer til at passe med teglene ville det klart være at foretrække, eller må du igang med vinkelsliberen...

Var så lidt, så kom nogle af alle de billeder også i brug, det er nemmere på den måde..;)
Er der noget der taler imod at lave tagfodsunderstøtningen som en kile uden på spæret i stedet for lægter på siden af spær ved uventileret konstruktion?
Der er yderligere 57 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis