Rækkefølge v lægning af nyt tegltag

Hej

Jeg vil selv lægge et nyt tegltag.
Jeg skal nedtage et nuværende vingetegls-tag.
Og sætte 4 velux-vinduer samt en færdigkvist i.
Desuden skal der laves skotrender, tagrender og inddækning ved brandkam og skorsten.
250mm isolering.
Diffusionsåbent undertag.
Vingetegl.

Er der nogen, der har en liste med den bedste rækkefølge at gøre tingene i?
Altså forskalling, isolering, tagfod, afstandslister, undertag, lægter, tagrender, rygninger, skotrender osv?
Hej Jeg vil selv lægge et nyt tegltag. Jeg skal... Vis hele indlægget
107 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Når jeg ser dine billeder, er den ene side i hvert fald af typen "kompliceret" og ved denne type bør man overveje et rigtigt fast undertage med brædder og pap.

Det er jo ikke mange hele rækker tagsten der er tale om, og der er mange gennembrydninger, hvilket får den over i typen "kompliceret"
Jeg kørte igennem DUKOs spørgsmål for undtagsklasse og valgte falstagsten, >40 grader, høj kompleksitet, svært tilgængelig og normal klimapåvirkning og den kommer ud med undertagsklassen L.

Jeg vil gerne undgå fast undertag p.g.a. den plads, der går til ventilering.

Mon ikke det går med Huntonit? Hvis understøttet omkring gennembrydninger?
Hej Kolouda

Hvad bruger du som blyerstatning ved skotrendefod mod kvist?
Wakaflex bruger vi selv.

Ved at flere blikkenslagere foretrækker perform til det.
Ok tak.

Nu anbefaler duko jo, at man opbygger et fast undertag i spærfag omkring skotrender.
De har jo ikke taget stilling til Huntonit, da det ikke er med på dukos liste, men laver du fast undertag omkring skotrender eller er det ikke nødvendigt med huntonit, selv om det bruges i en ikke-ventileret konstruktion?
Annonce
Huntonit kan både bruges som uventileret og ventileret undertag.

Men der er ingen problemer i at kører undertaget helt ud i stotrenden.
Altså kører undertaget ud på skotrende zinken som lægges på en banevare så kondens fra zinken ikke trænger ned i skotrende underlaget.

Her er et før zinken bliver monteret , og et efter zinken er monteret,
så kan du måske bedre se hvad det er jeg mener..;)



Så det hedder:

18 mm obh3 i spærniveau.
Haloten for at forhindre kondens.
Zink/alu-skotrende.
Huntonit ud over zinken.

Gør du det samme ved tagfoden?
Altså 18 mm plade, Haloten ud over hele pladen, Alu-tagfod og så Huntonit ud over Alu-tagfoden (men selvfølgelig trukket tilbage under stenen).

Jep, præcis.

i bunden bruger du dog ikke haloten under alutagfoden.

Jeg monere den ca. 20-25 cm før tagfoden, og trækker så huntonit undertaget lige et par cm ned på tagfoden.


Her lige et par billeder mere af det..

Undertaget oplagt før tagfoden er bygget, men du kan tydeligt se at under kun er kørt til hvor tagfoden kommer til senere hen.



Og her kan du se fodblik og tagrenden er monteret også render haloten ud til fodblikket.

Super!

Og lægterne på øverste billede er til at kravle på?

Bøjer huntonitten nedad af sig selv, eller skal man gøre noget for det?
Laver du 20 mm luft mellem huntonit og isolering?
Jeg synes, det nuværende tag ser ret så lige ud, og sikkert ikke behøver opretning, men overvejer dog at rette op og hæve taget 30 mm.

Det ser også ud til I har gjort det på http://www.koluda.com/album/creatontegltag/slides/P1040912.html

Kan man gøre det og gøre tagfoden lidt kortere, så tagrenden ikke kommer længere ud.
Jeg får nok problemer ved brandkammen, hvor jeg har tænkt mig at genbruge rillen til mørtelinddækningen.

Lægger også et billede af den dejlige skum, de har understrøget det nuværende tag med...
Der er yderligere 67 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis