Rækkefølge v lægning af nyt tegltag

Hej

Jeg vil selv lægge et nyt tegltag.
Jeg skal nedtage et nuværende vingetegls-tag.
Og sætte 4 velux-vinduer samt en færdigkvist i.
Desuden skal der laves skotrender, tagrender og inddækning ved brandkam og skorsten.
250mm isolering.
Diffusionsåbent undertag.
Vingetegl.

Er der nogen, der har en liste med den bedste rækkefølge at gøre tingene i?
Altså forskalling, isolering, tagfod, afstandslister, undertag, lægter, tagrender, rygninger, skotrender osv?
Hej Jeg vil selv lægge et nyt tegltag. Jeg skal... Vis hele indlægget
107 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har besluttet mig for at lave det med Huntonit.

Ok, er det lige så holdbart som Huntonit?

Hvor meget gør du ud af at fjerne søm i spærene fra de gamle lægter?

Jeg kan se, at Haloten er diffusionstæt. Hvad hvis Huntonitten er lagt som diffusionsåbent undertag?
Det er et meget begrænset område du dækker med halotenen, så skulle der komme fugt kommer det nemt væk gennem huntonitten,
og de omkringliggende huller, det er jo for det meste i tagfoden, rygningen og randzonerne vi anvender det, huntonitten er god til at optage og afgive fugten.

Og i randzonerne er der generelt rigeligt luft alligevel, da den er her den største vindbelastning forgår.
Godt.

Det er nogle virkeligt gode og inspirerende billeder du har på http://koludabyg.dk/

Jeg har besluttet mig for at fjerne skorstenen.
Dels fordi, der trues med filtre og afgifter og dels fordi det skaber andre muligheder i loftsetagen.

Hvor ville du placere nedtagningen i rækkefølgen?

Annonce
Hmm, du fik vist sat teksten sammen med linket, men det er sikkert billederne af nogle af de sidste tagrenoveringer vi har foretaget.

Ja, jeg er faktisk lidt ked af jeg ikke tog billeder af projekterne det første år som selvstændig, der lavede vi bla. indretning af ridehal med 120m ridebarriere, opretning + punktfundering af hus der stod på knækfliser på en græsplæne, opsætning af nyt køkken efter det gamle var brændt ned, en masse forsikringssager + lægning af 3-4 tage + en masse små opgaver som inventar og vinduesudsskiftninger.

Men fremover er kameraet fast med på arbejde, det er altid sjovt for kunden af få en DVD med billederne af deres ombygning,
så har de lidt af vise frem når familien og vennerne er på besøg.

Skorstenen ville jeg pille ned samme med teglene, så snart du kan stå deroppe, er det ned med den sammen med resten af teglene.
Det skal bare til bortskaffes som brokker nemlig.
Hej Kolouda

Hvor mange arbejdsdage á 8 timer vil du tro én person (tømrer) vil være om at tage tag ned, lave tagfod, skotrender, rendejern, undertag, afstandslister, lægter, isætning af 4 veluxvinduer, samt mørtlede indækninger i brandkamme? Altså alt undtagen lægning af tegl.

Jeg prøver at give mig selv en idé om, hvor længe jeg skal leje stillads, og hvor meget af min opsparede ferie, jeg skal bruge på det.
Kommer jo an på hvor effektiv personen er der laver det.

Men vil mene jeg ville kunne lave det selv på godt 1½ uge.

Også en 3-4 dage til tagsten og rygning.
Okay, tak for det. Det er godt at vide, så ganger jeg bare med 3..:)
Så slemt er det heller ikke.

Eneste der tager lidt tid er den skotrende, både opbygningen af den underlagte skotrende, og tilskæringen af teglene langs skotrenden er en tidsrøver,
specielt hvis ikke du har prøvet det før.

Når først du kommer igang med huntonit undertaget, så finder du hurtigt ud af hvor nemt det egentligt er, og når først der er undertag på, så går det hurtigt fremad med at få lægtet og lagt tegl på taget.

Ellers er tagfladen jo lige til, bagsiden er jo hurtigt klaret, så start med den.
Så vil evt. startvanskeligheder være afklaret når du kommer til forsiden,
som indeholder et par udfordringer mere.

Teglene rundt om velux tagvinduerne er hurtigt klaret.

Men ikke du kan klare det gå ca. 3 uger.
Der er yderligere 77 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis